نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 6 اردیبهشت

توافق مهم ایران و دانمارک!

کدخبر: ۵۶۹۵۹۲
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
توافق مهم ایران و دانمارک!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست

یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

ششم اردیبهشت 1373؛ توافق مهم ایران و دانمارک؛ بازپرداخت اعتبارات سررسیدشده ایران به دانمارک!

هیات اعزامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به دانمارک هفته گذشته به‌دنبال چند دور مذاکره با مقام‌های مالی در شرکت بیمه صادراتی دانمارک در کپنهاک موفق شد قراردادی را برای بازپرداخت اعتبارات سررسیدشده به امضا برساند.

دکتر سیدمحمدحسین عادل، رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که به اتفاق یک هیات بلندپایه اقتصادی برای شرکت در اجلاس مشترک صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن به سر می‌برد، خاطرنشان کرد: براساس این تفاهم تمام اعتبارات پرداخت نشده موسسات دولتی و خصوصی ایران از محل اعتباری که به همین منظور در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد، پرداخت خواهد شد.

جمع اعتبار مذکور بالغ‌بر 210 میلیون دلار است. این اعتبار تمامی تعهدات قابل سررسید در سال 1373 را نیز پوشش می‌دهد.

براساس تفاهم امضاشده، دوره تنفس دو سال و مدت بازپرداخت این اعتبار تازه 40 سال (تا سال 2000 میلادی) است.

به گفته دکتر عادلی، هیات اعزامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به آلمان که مسوولیت مذاکره با تعدادی از شرکت‌های آلمانی ازجمله زیمنس، بنز، گروندیک، کروپ، فیلیپس، پروساگ و... را داشت.

ششم اردیبهشت 1383؛ سال سختی در انتظار ایران است

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد سال 2004 میلادی برای کشورهای صادرکننده نفت خاورمیانه مخصوصا ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت سال سختی خواهد بود.

صندوق بین‌المللی پول، نرخ رشد اقتصادی خاورمیانه را در سال 2004 (4.1 درصد) پیش‌بینی کرده است، این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی کشورهای صادرکننده نفت خاورمیانه را 6.3 درصد در سال 2003، اعلام کرده بود که ایران 59 درصد، عربستان سعودی 6.4 درصد، امارات متحده عربی 7 درصد و کویت 9.9 درصد رشد داشته‌اند.

صندوق بین‌المللی پول با اشاره به افزایش تولید نفت عراق، کاهش شدید در رشد تولید نفت این چهار کشور را در سال‌جاری میلادی پیش‌بینی کرده و اوضاع فلسطین را نیز ازجمله دلایل کاهش رشد اقتصادی این کشورها دانست.

ششم اردیبهشت 1393؛ کاهش رتبه روسیه به کمترین سطح سرمایه‌گذاری

موسسه رتبه‌بندی استاندارد اندپورز رتبه اعتباری روسیه را به کمترین سطح سرمایه‌گذاری کاهش داد و اعلام کرد در صورتی که رشد اقتصادی کاهش یابد و آمریکا و اروپا تحریم‌های بیشتری را علیه این کشور وضع کنند، باز هم رتبه اعتباری روسیه را تنزل خواهد کرد.

موسسه رتبه‌بندی استاندارد اندپورز که در ماه مارس چشم‌انداز اعتباری روسیه را به منفی کاهش داده بود، این بار رتبه اعتباری این را از BBB به BBB- تنزل داد.

آخرین باری که این موسسه رتبه اعتباری روسیه را کاهش داده بود، دسامبر سال 2008 بود. استاندارد اندپورز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تنش‌های ژئوپلیتیکی بین روسیه و اوکراین منجر به خروج قابل‌توجه سرمایه داخلی و خارجی از این کشور خواهد شد و رشد اقتصادی ضعیف این کشور را ضعیف‌تر خواهد کرد.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید