بازداشت عمران خان روپیه را به زیر کشید

شوک سنگین به قیمت روپیه با بازداشت عمران خان

کدخبر: ۵۷۳۰۸۶
ذخایر ارزی پاکستان در سطوح پایینی قرار دارد که شرایط را برای توازن مبادلات خارجی برای این کشور سخت کرده است.
شوک سنگین به قیمت روپیه با بازداشت عمران خان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، از زمانی که عمران خان از قدرت برکنار شده، نتوانسته با این موضوع کنار بیاید و کشور پاکستان مدت‌هاست درگیر آشوب‌ها به رهبری او طرفدارانش است. این آشوب‌ها در شرایطی که پاکستان نیازمند کمک بین‌المللی برای گذر از بحران ارزی است، کار را برای روپیه سخت کرده است. بازداشت عمران خان و اعتراضات هواداران او باعث کاهش ازش روپیه تا سطح رکورد تاریخی خود شده است.

بازداشت عمران خان روپیه را به زیر کشید

روپیه  پاکستان به پایین‌ترین سطح خود رسیده، زیرا درگیری‌ها در این کشور به دنبال حکم دادگاه مبنی بر تمدید بازداشت عمران خان - نخست‌وزیر سابق پاکستان - از چند روز قبل آغاز شده و ریسک‌های سیاسی افزایش یافته است.

طبق گزارش بلومبرگ، بر اساس داده‌های بانک دولتی پاکستان  روپیه  ۱.۹ درصد کاهش یافت و نزدیک به پایین‌ترین سطح تاریخی خود در محدوده ۲۹۰.۲۲  روپیه  به ازای هر دلار قرار گرفت.

اوراق قرضه دلاری سررسید سال ۲۰۳۱ در روز پنجشنبه به کمترین سطح خود از ماه نوامبر رسید و در محدوده ۳۳.۱۰ سنت قرار گرفت.

پس از آنکه قاضی دستور توقیف سیاستمدار هفتاد ساله را توسط آژانس ضد اختلاس برای هشت روز صادر کرد، دولت از ارتش پاکستان برای پایان دادن به اعتراضات خشونت‌آمیز کمک خواست و عمران خان روز سه‌شنبه بازداشت شد. این ناآرامی‌ها در حالی رخ می‌دهد که دولت در حال مذاکره با صندوق بین‌المللی پول برای نجات اقتصاد کشور از بحران نکول است.

ذخایر ارزی پاکستان در سطوح پایینی قرار دارد که شرایط را برای توازن مبادلات خارجی برای این کشور سخت کرده است. پیش‌تر کانتینرهای وارداتی پاکستان به دلیل نداشتن شرایط ارزی مناسب در بنادر این کشور برای مدت‌ها متوقف شده بود. دولت با کمک گرفتن از صندوق بین‌المللی پول و بکارگیری سیاست‌های آن توانست تاحدودی این بحران را مدیریت کند. پاکستان، مالیات را افزایش داد و سعی کرد تا بازار سیاه ارز را با تک‌نرخی کردن دلار از بین ببرد، قیمت حامل‌های انرژی را نیز تغییر داد و از یارانه سوخت و انرژی کاست.

همه این اقدامات به پاکستان کمک کرد تا با جلب اعتماد صندوق بین‌المللی پول از کشورهایی مانند امارات نیز بتواند وام دریافت کند. این کشور آسیای جنوبی مقدار زیادی از شروط صندوق بین المللی پول را انجام داده ولی ریسک‌های سیاسی با وجود ناآرامی‌ها مانع از جلب رضایت صندوق بین‌المللی پول برای دریافت وام شده است. ریسک‌های سیاسی آینده حیات سیاسی شهباز شریف - نخست‌وزیر فعلی پاکستان - را تهدید می‌کند و صندوق بین‌المللی پول هنگام پرداخت اعتبار به کشور دچار آشوب، احتیاط می‌کند.

اویس الحاق - تاجر ارز در شرکت عارف حبیب - گفت: روپیه به خاطر عدم اطمینان اقتصادی و سیاسی بویژه تاخیر صندوق بین‌المللی پول در پرداخت وام در حال تضعیف است و دستگیری عمران خان موقعیت را بدتر کرد.

شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که معترضان مرتکب یک عمل تروریستی می‌شوند. ارتش هشدار داده است که اقدامات شدیدی را علیه کسانی که به اموال دولتی آسیب می‌رسانند، انجام خواهد داد.

 

IMG_20230511_112803_848

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید