خاطره کرباسیان از ارز فروشی بانک مرکزی در بازار آزاد در دهه 60

کدخبر: ۵۷۳۲۰۷
مهدی کرباسیان، یکی از مجرب‌ترین تکنوکرات‌های ایرانی پس از انقلاب است. او در یک یادداشت کوتاه با ذکر خاطره‌ای از دوره حضور در بنیاد مستضعفان، روایتی از سابقه عرضه ارز توسط بانک مرکزی در بازار آزاد بیان کرده و نسبت به حکم قضائی صادر شده برای ولی الله سیف و احمد عراقچی واکنش نشان داده است.
خاطره کرباسیان از ارز فروشی بانک مرکزی در بازار آزاد در دهه 60

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، مهدی کرباسیان، در چند مقطع معاون وزیر بوده و در بنیاد مستضعفان قائم مقام بود. او در سازمان تأمین اجتماعی نیز خدمت کرده است. کرباسیان همچنین در دوره‌ای عضو شورای عالی بورس بوده و در هیأت رئیسه صندوق اوپک و هیأت رئیسه بانک توسعه اسلامی نیز حضور داشته است. او با ذکر خاطره‌ای از دوره حضور در بنیاد مستضعفان در سال 1366، روایتی از سابقه عرضه ارز توسط بانک مرکزی در بازار آزاد بیان کرده است.

کرباسیان می‌نویسد: 

«قائم مقام بنیاد مستضعفان بودم، برای ۵۰ هزار دلار خرید قطعات برای یکی از کارخانجات نیاز ارزی بود، چون برای بنیاد سهمیه ارزی قرار داده نشده بود لذا نامه به بانک مرکزی نوشتیم و تقاضای تأمین کردیم، جواب منفی داده شد. 

همکار قدیمی سفارشات خارجی مراجعه کرد و اجازه خواست که ارز را از بازار آزاد تهیه کند و توضیح داد که خود بانک مرکزی عرضه می‌کند. با عصبانیت مخالفت و تندی کردم چون نمی‌توانستم باور کنم بانک مرکزی در بازار آزاد ارز می‌فروشد. (در آن زمان با دستور صریح اقای نخست وزیر که نماینده امام در بنیاد بودند بنیاد موظف به رعایت کلیه ضوابط و مقررات دولتی بود)، با مخالفت من مشکل همچنان باقی ماند.

روزی پس از بازدید یک واحد تولیدی در بازگشت به دفتر، همکار بنیاد که نگران ذهنیت مدیریت بنیاد نسبت به خود و آینده کاریش بود اصرار کرد که به چهارراه استانبول برویم تا موضوع فروش ارز در بازار آزاد ارز توسط بانک مرکزی را ثابت کند.  

به پاساژی رفتیم و کناری ایستادم که شناخته نشوم، جمعیتی حدود ۶۰ نفر، اکثراً جوان منتظر بودند و اعلام شد نفرات بانک حدود ساعت ۱۱ می‌آیند. بعد از کمی انتظار جوانی با یک کیف آمد که بعداً معلوم شد اقای «ن» نماینده بانک مرکزی است. در یکی از مغازه‌ها را باز کرد و در آن ‌مستقر شد. با شروع کار ایشان بازار ارز فعال شد و قیمت پس از ۱۰ دقیقه معین و خرید و فروش آغاز شد.  

این خاطره را از آن جهت توضیح دادم تا روشن شود که حدود ۴۰ سال است بنا بر هر دلیل و ضرورتی بانک مرکزی عرضه کننده ارز در بازار آزاد است. نکته مهم این است که مبلغ ریالی ارز فروخته شده به حساب خزانه واریز شده است. 

پذیرش ریسک و شهامت در تصمیم گیری از ارکان اصلی مدیریت از بین می‌رود و مشکلات جدی بعدی ایجاد و مدیران را در تصمیم گیری مردد می‌کند، ضمن آنکه حسب اعلام آقای سیف اقدامات با اطلاع و هماهنگی و بعضاً توصیه عالی‌ترین مقام دولتی بوده است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید