نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 25 اردیبهشت

مخالفت دولت با افزایش قیمت خودرو

کدخبر: ۵۷۳۷۷۰
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
مخالفت دولت با افزایش قیمت خودرو

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

25 اردیبهشت 1353؛ لایحه تشکیل سه وزارتخانه جدید آماده شد

امروز اعلام شد تدوین لایحه تشکیلات جدید وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی و صنایع و معادن پایان یافته است و این لایحه هفته آینده در جلسه هیات دولت مطرح می‌شود و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

لایحه تشکیلات جدید این سه وزارتخانه احتمالا اواخر هفته آینده تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.

لایحه تشکیلات وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، صنایع و معادن و بازرگانی شامل نقل و انتقال برخی از سازمان‌های وابسته به وزارتخانه‌های دارایی و اقتصاد نیز خواهد بود.

25 اردیبهشت 1363؛ اعلام دلایل کمبود و گرانی سیب‌زمینی

در پی افزایش بی‌رویه و هولناک قیمت سیب‌زمینی در گفت‌و‌گویی با دو تن از مسوولان وزارت بازرگانی نظر آنها را پیرامون این مساله جویا شدیم. روحانی‌پور، مدیرعامل سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: افزایش بی‌رویه قیمت سیب‌زمینی در روزهای اخیر یقینا ناشی از کمبود عرضه آن به بازار و نهایت کمبود تولید است.

ازسوی دیگر آنجا که من آگاهی دارم برداشت فصل گذشته سب‌زمینی به دلیل نامرغوب بودن بذر رضایت‌بخش نبوده است. با این همه نرخ موجود در بازار نرخ معقولی نیست و مردم نیز توقف یک چنین قیمتی را در مورد چنین کالایی نداشته‌اند.

25 اردیبهشت 1373؛ مقررات واگذاری و اجاره زمین به اتباع داخلی و خارجی در مناطق آزاد

با تصویب قانونی چگونگی اداره مناطق آزاد و تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی آن دوران بی‌ثباتی در مناطق آزاد سپری شده و سرمایه‌گذاران می‌توانند روی این قوانین و مقررات به عنوان میثاق‌های باثبات و پایدار حساب کنند.

مهندس الویری، مشاور رئیس‌جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: خوشبختانه تمام شرایط یادشده در مناطق آزاد فراهم شده است و مناطق آزاد کشور می‌توانند در آینده‌ای نه چندان دور، به قطب‌های صادراتی کشور تبدیل شوند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی در مورد واگذاری زمین به خارجیان گفت: در مناطق آزاد اجاره زمین به اتباع خارجی، مجاز و فروش آن ممنوع است.

وی افزود: سازمان‌های مناطق آزاد کاربری زمین را بر مبنای طرح جامع مشخص کرده و قطعاتی از این زمین‌ها را به صورت اجاره‌ای برای انجام فعالیتهای تولیدی یا خدماتی به متقاضیان داخلی یا خارجی واگذار می‌کنند.

25 اردیبهشت 1393؛ منابع ارزی و ریالی دولت برای خروج از رکود

سخنگوی دولت میزان منابع ارزی و ریالی در نظر گرفته‌شده برای خروج از رکود اقتصادی را اعلام کرد.

محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه دولت در پاسخ به این سوال «دنیای اقتصاد» که با توجه به وعده رئیس‌جمهور برای خروج از رکود تا پایان امسال، فرمول دولت برای غلبه همزمان بر رکود و تورم چیست و منابع ارزی و ریالی آن چگونه تامین خواهد شد؟ گفت: دولت در سال 93 به دنبال اجرای سیاست‌هایی است که اقتصاد را از رکود دو سال گذشته خارج کند که برای این اقدام نیاز به سرمایه‌گذاری داریم و در همین راستا بیش از 41 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ازسوی دولت در طرح‌های عمرانی صورت می‌گیرد و بالغ‌بر 90 هزار میلیارد تومان نیز سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌های دولتی انجام خواهد گرفت.

نوبخت افزود: همچنین بیش از 35 میلیارد دلار به تفکیک و سهم هر یک از استان‌ها از منابع فاینانس استفاده خواهیم کرد و از منابع صندوق توسعه ملی نیز 22 میلیارد دلار به صورت ارزی و بیش از 10 هزار میلیارد تومان به‌صورت ریالی برای کمک به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اختصاص می‌دهیم.

بنابراین بیش از 140 هزار میلیارد تومان به صورت ریالی و 57 میلیارد دلار به صورت ارزی طی 10 ماه آینده در کشور سرمایه‌گذاری خواهد شد که قطعا این سرمایه‌گذاری تولید را افزایش می‌دهد درنتیجه باعث رونق و مهار تورم می‌شود.

دیده‌بانی وین در بازار استانبول

درحالی‌که مذاکره‌کنندگان ایرانی با گروه‌های 1+5 وارد مذاکرات برای تدوین پیش‌نویس نهایی در وین اتریش شده‌اند، در چهار راه استانبول تهران، فعالان رسمی و غیررسمی بازار ارز به دیده‌بانی این مذاکرات پرداخته‌اند.

گفته می‌شود بازار تحت تاثیر انتظارات، حالت سکون قیمتی اتخاذ کرده است تا متناسب با بادهای موافق یا مخالف وین تعیین مسیر کند.

مخالفت دولت با افزایش قیمت خودرو

در پایان جلسه هیات وزیران سخنگوی دولت بار دیگر بر مخالفت خود با افزایش قیمت خودرو تاکید کرد.

پیش از این نیز محمدباقر نوبخت از همین تریبون مخالفت مجموعه دولت با افزایش قیمت خودرو را اعلام کرده بود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه دولت کاهش تورم را از راه غلبه بر رکود اقتصادی دنبال می‌کند و با اختصاص منابع مناسب ارزی و ریالی به تقویت تولید و عرضه کالا و درنتیجه کاهش قیمت‌ها کمک خواهد کرد، گفت: دولت با هرگونه افزایش قیمت خودرو مخالف است و از وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت نیز خواسته شده نظارت بیشتری در این زمینه داشته باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید