رصد بازار؛

این سوسیس و کالباس کیلویی ۷۱۶ هزار تومان!

کدخبر: ۵۷۴۰۵۸
کالباس نوروزی کاپو با وزن ۳۰۰ گرم تقریبا ۲۱۵ هزار تومان فروخته می‌شود. یعنی کیلویی ۷۱۶ هزار تومان که با دو کیلو گوشت سردست گوساله برابری می‌کند
این سوسیس و کالباس کیلویی ۷۱۶ هزار تومان!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فرارو- کالباس نوروزی کاپو احتمالا گران‌ترین بسته سوسیس و کالباس در سوپرمارکت‌هاست. با وزن ۳۰۰ گرم ۲۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان فروخته می‌شود و می‌توانیم قیمت هر کیلو از آن را به‌شکل تقریبی معادل ۷۱۶ هزار تومان بدانیم که معادل دوکیلو گوشت سردست گوساله است. منظور از کالباس نوروزی، ژامبونی است که در ترکیب آن از ۹۰ درصد گوشت استفاده شده باشد و به‌جز آن، سوسیس سوجوک، چوریزو، بیکن و ... جزو گران‌ترین بسته‌های سوسیس و کالباس قرار می‌گیرند.

به‌گزارش فرارو؛ سوجوک یکجور غذای قدیمی ترکیه‌ای به‌حساب می‌آید و یکی از روش‌های عشایر این کشور برای نگهداری طولانی‌مدت از گوشت بوده است. بعد‌ها طرز تهیه آن مورد توجه اهالی خاورمیانه، آسیای مرکزی و کشور‌های دیگر قرار گرفت و الان بسته سوجوک ۸۰ درصد برند ۲۰۲ را با وزن ۲۵۰ گرم، ۱۸۷ هزار و ۱۰۰ تومان می‌فروشند. معمولا از گوشت چربی‌دار بره یا گوساله برای درست کردن سوجوک استفاده می‌شود و بعد از چرخ کردن آن و اضافه کردن ادویه‌ها، محصول نهایی را چند هفته مقابل نور آفتاب می‌گذارند. بسته ۲۵۰ گرمی سوسیس سوجوک برند ۲۰۲ که الان حدود ۱۸۸ هزار تومان فروخته می‌شود، پارسال تقریبا ۱۲۰ هزار تومان قیمت داشت و در این مدت حدود ۵۰ درصد به قیمتش اضافه شده است. استیک ۹۵ درصد تنوری برند ۲۰۲ که از برش گوشت گوساله گرفته می‌شود، قیمتش به ۱۸۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده و یکی دیگر از بسته‌های گرانقیمت به‌حساب می‌آید و بسته استیک گوشت و مرغ همین برند را با وزن ۲۵۰ گرم، ۱۷۶ هزار و ۹۰۰ تومان می‌فروشند.

سوسیس چوریزو را معمولا با گوشت خوک درست می‌کنند، اما در ایران از گوشت گوساله و بره برای درست کردن آن استفاده می‌شود. مردم اسپانیا و پرتغال ادعا می‌کنند، آن‌ها برای اولین بار این نوع سوسیس را اختراع کردند و در ایران به آن چوریتسو هم گفته می‌شود. در قرن ۱۷ و ۱۸ برای فرم‌دهی سوسیس چوریزو از روده حیواناتی مثل گوسفند استفاده می‌کردند و الان از روکش‌های پلاستیکی. معمولا بافت سوسیس چوریتسو نسبت به سایر سوسیس‌ها چرب و سفت‌تر است و به‌خاطر اینکه ادویه زیادی هم دارد، جزو سوسیس‌های گرانقیمت بازار قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال قیمت بسته ۳۰۰ گرمی سوسیس چوریزو برند آندره به ۱۷۸ هزار و ۳۲۰ تومان رسیده است. به‌این ترتیب با عدد ۶۲۳ هزار تومان به‌عنوان قیمت هر کیلو از آن طرف هستیم.

بیکن از نمک‌سود شدن گوشت خوک درست می‌شود، اما در ایران مثل طرز تیهی سوسیس چوریزو، در این یکی هم از گوشت قرمز گوساله استفاده می‌شود و بسته‌های بیکن بوقلمون و مرغ هم پیدا می‌شود. بین آن‌ها گران‌ترین بسته بیکن موجود در بازار بسته ۲۵۰ گرمی بیکن تنوری برند سولیکو است که قیمتش به ۱۹۳ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است و تقریبا کیلویی ۷۷۲ هزار تومان ارزش دارد. از همین برند سولیکو بسته ۲۵۰ گرمی راسته تنوری ۹۰ درصد با قیمت ۱۸۲ هزار و ۳۰۰ تومان فروخته می‌شود و یکی دیگر از گرانقیمت‌ترین بسته‌های سوسیی و کالباس در سوپرمارکت‌هاست.

کالباس سالامی به‌چیزی می‌گویند که حداقل ۹۰ درصد آن از گوشت گوساله و دنبه چرخکرده باشد. ذاتا یکجور غذای پروتئینی با اصالت ایتالیایی محسوب می‌شود و به داشتن طعم ترش مشهور است. بافت سالامی درمقایسه با سایر کالباس‌ها چرب‌تر است و جالب است بدانید روز ۱۶ شهریور را هم روز جهانی سالامی اسم‌گذاری کردند. کالباس سالامی برند ۲۰۲ را با وزن ۲۵۰ گرم ۱۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروشند و قیمت هر کیلو از آن معادل ۶۵۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

سوسیس تخمیری کاپو با وزن ۲۰۰ گرم ۱۵۲ هزار و ۹۰۰ تومان فروخته می‌شود. اگر سراغ ماشین‌حساب برویم، با عدد ۷۶۴ هزار و ۵۰۰ تومان روبرو می‌شویم و به‌همین خاطر سوسیس تخمیری کاپو را در فهرست امروزمان گذاشتیم. همانطور که از اسمش پیداست به‌خاطر فرآیند تخمیر مزه نسبتا ترشی دارد و به‌خاطر نحوه درست کردنش بافت فشرده‌ای دارد. سوسیس تخمیری را معمولا در غذا‌هایی مثل پیتزا استفاده می‌کنند وکاپو ادعا می‌کند در سوسیس تخمیری که به بازار می‌فرستند، سهم گوشت قرمز ۹۷ درصد است.

برند

انواع سوسیس و کالباس

وزن

قیمت

کاپو

کالباس نوروزی

300 گرم

214 هزار و 900 تومان

202

سوجوک

250 گرم

187 هزار و 100 تومان

آندره

چوریزو

300 گرم

178 هزار و 320 تومان

سولیکو

بیکن تنوری

250 گرم

193 هزار و 100 تومان

202

کالباس سالامی

250 گرم

162 هزار و 500 تومان

کاپو

سوسیس تخمیری

200 گرم

152 هزار و 900 تومان

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید