نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 16 خرداد

تولید ال 90 در ایران با سرمایه‌گذاری 300 میلیون یورویی فرانسه

کدخبر: ۵۷۷۸۲۹
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
تولید ال 90 در ایران با سرمایه‌گذاری 300 میلیون یورویی فرانسه

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

فوری/ ورود ۲۴ میلیارد دلار ارز به کشور

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

16 خرداد 1353؛ کرایه اتوبوس‌های بین‌شهری گران شد

کرایه اتوبوس‌های مسافرتی بین 20 تا 40 ریال افزایش یافت.

مدیران موسسات مسافربری اظهار می‌دارند که گرانی نرخ اتوبوس با موافقت اتاق اصناف صورت گرفته است.

شرکت‌های مسافربری اعلام کردند که افزایش نرخ فقط شامل اتوبوس‌های دولوکس و سوپردولوکس شده است.

نرخ اتوبوس‌های مسافربری دولوکس در راه‌های مختلف به این شرح افزایش یافت.

شیراز از 44 تومان به 48 تومان، اصفهان از 21 تومان به 24 تومان، آبادان از 53 تومان به 55 تومان.

اهواز 47 تومان به 50 تومان و خطوط راه شمال نیز 30 ریال افزایش یافته است.

فروشگاه‌های بزرگ همچنان به گرانفروشی ادامه می‌دهند

کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده بار دیگر اعلام کرد، فروشگاه های بزرگ همچنان به گرانفروشی ادامه می‌دهند. میوه و سبزی‌های این فروشگاه از نوع گران و بد است.

مواد غذایی و تنظیفی 10 تا 50 درصد از سایر مغازه‌های شهر گران‌تر است. به عنوان نمونه: زرشک پاک نکرده کیلویی 400 ریال و خیار و سبزی در جعبه لوکس (اما با محتوی گندیده: سه دانه تربچه، یک خیار کوچک، چهار پیزچه و یک چهارم کاهو که قیمت آن از هفت ریال بیشتر نیست) به مبلغ 30 ریال فروخته می شود.

همزمان امروز کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده اعلام کرد: گروه بازرسان کمیته از 9 صبح تا دو بعد از ظهر، قیمت ها را در سه فروشگاه بزرگ و یک سوپرمارکت بررسی کردند.

گزارش این گروه به کمیته حاکی است: گوشت‌های فاسد غیرقابل مصرف، به مقدار فراوان، به فروش می‌رفت که مقداری از آن برای آزمایش فرستاده شد تا ساعت 11 صبح گوشت سالم را (با اینکه در فروشگاه موجود بود) در اختیار مردم نگذاشتند. لبنیات در فروشگاه‌ها به مقدار کم موجود بود که همین مقدار را هم در سردخانه مخفی کرده بودند.

16 خرداد 1373؛ ایران تنها کشور موفق خاورمیانه در افزایش سپرده‌های خارجی

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی اعلام کرد، جمع سپرده‌های ایران نزد بانک‌های خارجی افزایش یافته است، حال آنکه کشورهای دیگر خاورمیانه از سپرده‌های خود برداشت کرده‌اند.

آخرین آمار منتشره ازسوی بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که در پایان سال 1993 میلادی (دهم دی‌ماه گذشته) جمع سپرده‌های ایران نزد آن دسته از بانک‌های خارجی که بیلان خود را به بانک ارائه می‌دهند، بالغ‌بر 5.561 میلیارد دلار بوده است که 75 میلیون دلار بالاتر از سطح سه ماه قبل آن است.

16 خرداد 1383؛ تولید ال 90 در ایران با سرمایه‌گذاری 300 میلیون یورویی فرانسه

مدیرعامل شرک رنو فرانسه اعلام کرد: تولید اتومبیل لوگان محصول بین‌المللی این شرکت را از سال 2006 در ایران آغاز می‌کند.

لوئیس شوایتزر، مدیرعامل شرکت رنو فرانسه در مراسم معرفی این محصول در مرکز تکنولوژی این شرکت در پاریس گفت: این خودرو که پیش از این به نام‌های L90 و X90 از آن نام برده می‌شد، توسط کارشناسان رنو به عنوان خودرو مدرن، مطمئن و دست‌یافتنی طراحی شده و قیمت آن در اروپا با همه مالیات‌ها بیش از 5 هزار یورو (6 هزار دلار) نخواهد بود.

وی گفت: تولید این خودرو در ایران توسط دو شرکت ایران خودرو و سایپا از سال 2006 میلادی با ظرفیت 300 هزار دستگاه در سال آغاز خواهد شد که این ظرفیت با توجه به شرایط و تقاضای بازار قابل افزایش است.

به گفته شوایتزر این خودرو در 6 کشور دنیا تولید می شود و تیراژ تولید آن تا سال 2010 به 700 هزار  دستگاه در سال خواهد رسید که ایران بیشترین سهم را در تولید آن دارد.

وی گفت: کارهای مقدماتی تولید این خودرو در ایران با همکاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع شرکت توسعه صنعت خودرو ایران انجام شده است.

به گفته وی، شرکت رنو فرانسه برای نخستین بار 300 میلیون یورو در ایران سرمایه گذاری خواهد کرد و به همین منظور شرکت مشترکی با ایران به نام «رنو پارس» تاسیس شده است.

شوایتزر افزود: 51 درصد سهام این شرکت متعلق به رنو و 49 درصد متعلق به شرکت های ایرانی است.

مدیرعامل رنو خاطرنشان کرد: خودرو لوگان که یک خودرو کاملا امروزی اما با بهای ارزان است از سپتامبر امسال در کارخانه داچیای رومانی که متعلق به رنو است، تولید می شود و از اواسط سال 2005 تولید آن در ترکیه، روسیه و کلمبیا آغاز خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: از سال 2006 این خودرو در ایران با بیشترین تیراژ تولید خواهد شد که بخشی از تولید به صادرات اختصاص خواهد یافت.

مدیرعامل رنو در مورد علت طراحی این خودرو گفت: ما به دنبال تولید محصولی جدید، مدرن و ارزان برای جایگزینی محصولات عقب‌مانده کشورها ازجمله آمباسادور هندی، پیکان ایرانی و لادا روسی بودیم که علاوه‌بر امروزی بودن از نظر قیمت بتواند جایگزین محصولات مزبور باشد و پروژه X90 که بعدا نام لوگان بر آن نهاده شد از اوایل دهه 90 آغاز شد.

سوریه خواهان پیوستن به «اوپک» است

«ابراهیم حداد» وزیر نفت و منابع معدنی سوریه ابراز امیدواری کرده است که این کشور به زودی به سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بپیوندد به ویژه اینکه تولید نفت سوریه به 900 هزار بشکه در روز می‌رسد.

حداد در حاشیه یکصد و سی و یکمین نشست فوق العاده وزیران نفت عضو اوپک تاکید کرد که سوریه از سیاست‌های اوپک حمایت می کند. گفتنی است، وزیران نفت اوپک ازجمله بیژن زنگنه قبل از ظهر دیروز از طریق مرز زمینی لبنان و سوریه وارد سوریه شدند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید