شکاف یک میلیونی در بازار سکه ؛

پمپاژ اخبار مثبت به بازار دلار / تیر سکه بازان به سنگ خورد!

کدخبر: ۵۷۸۵۹۳
اقتصادنیوز : امروز سه شنبه 16 خرداد ماه،تیر سکه بازانی که تصور می کردند با رشد قیمت اونس طلا و دلار پشت خطی ، نرخ سکه امامی هم احتمالا رشد خواهد کرد به سنگ خورد.
پمپاژ اخبار مثبت به بازار دلار / تیر سکه بازان به سنگ خورد!

به گزارش اقتصادنیوز ، روز گذشته بعد از اظهارات رافائل گروسی در  نشست شورای حکام ؛ نرخ دلار در معاملات پشت خطی تا حدودی داغ کرد و در حول و حوش 400 تومان بالا رفت.

 دلار دوشنبه داغ کرد اما سه شنبه نقره داغ شد!

قیمت دلار عصر دوشنبه از کف حمایتی به سمت اولین مرز مقاومتی کانال جدید خیز برداشت اما روز سه شنبه 16 خرداد ماه در معاملات نقدی؛ بازار دلار با اخبار و سیگنال های سیاسی زیر رو رو شد .عده ای از معامله گران می گفتند دلار دوشنبه داغ کرد اما سه شنبه نقره داغ شد.

آن طور که برخی از رسانه ها مدعی بودند نرخ دلار در بازار امروز نتوانست خود را به بالای مرز مقاومتی کانال جدید برساند و با یک ادعا از سوی یکی از خبرگزاری ها داخلی حتی مرز حمایتی پله هفتم کانال پنجم را هم برای مدتی از دست داد و بر روی پله چهارم کانال مذکور ایستاد؛ با این حال عصر امروز دوباره در محدوده پله هشتم کانال پنجم به فروش رسید. 

نوسان صعودی دلار در پشت خط

نرخ حواله درهم و نرخ دلار در بازار هرات نیز امروز نزولی بود؛ همین امر نیز  باعث شد که بازیگران ارزی تهران سوخت کافی و قوی برای صعود نداشته باشند. 

یک ادعا درباره ارزهای بلوکه شده

همانطور که گفته شد امروز  ادعای جدید یکی از خبرگزاری های داخلی در بین معامله گران دلار برجسته بود. ایسنا صبح امروز مدعی شد 24 میلیارد دلار از پول‌های ایران به زودی آزاد می‌شود. طبق این خبر، از این میزان ارز، هفت میلیارد دلار منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی و بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار آن منابع بلوکه شده ایران در عراق است که عمده آن به صادرات انرژی به این کشور همسایه بازمی‌گردد.

همچنین این خبرگزاری نوشته که در پی دیدار فرزین - رئیس کل بانک مرکزی ایران - با جورجیوا - رئیس صندوق بین‌المللی پول - در واشنگتن مقرر شد ایران بتواند به بیش از ۶.۷ میلیارد دلار حق برداشت ویژه خود دسترسی داشته باشد و پیش‌تر نیز علی شریعتی - عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق - از آزادسازی دو میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران تا روز دوشنبه (۱۵ خرداد) خبر داده بود.

پمپاژ اخبار مثبت به بازار دلار/ خریدار دلار نایاب شد 

البته عده‌ای هم مدعی بودند که این پول‌ها احتمالا در مورد نیازهای معین هزینه شود.عده ای هم می گفتند به نظر می رسد پمپاژ اخبار مثبت به بازار دلار باعث شده خریداران دلار در بازار نایاب شوند؛ برخی هم مدعی بودند اسکناس در بازار کمیاب شده است. 

تاکتیک فریب در بازار دلار ؟ 

برخی از معامله گران می گفتند بازار شاهد عملیات فریب برادر محسن است. آن‌ها عقیده داشتند این تاکتیک از طراحی‌های محسن رضایی، معاون اقتصادی دولت است که اعتقاد دارد می‌شود با «خبر»،  بازار  را مدیریت کرد. برخی از معامله‌گران می‌گویند عملیات فریب محسن رضایی در بازار با تزریق اخبار مثبت دنبال می‌شود. تزریق این اخبار جو فروش را افزایش می‌دهد و مانع از نوسان  قیمت دلار   می شود. 

مرکز مبادله ساحل آرامشی برای دلار 

امروز گرچه دلار در بازار غیر رسمی شاهد جزر و مد قیمتی بود اما بازار رسمی به ساحل آرامشی برای دلار تبدیل شده است. مرکز مبادله ارز و طلا ایران امروز هم نرخ دلار و درهم را ثابت نگه داشت. 

در مرکز مبادله قیمت دلار امروز سه‌شنبه 16 خرداد همان رقم پیشین یعنی 42 هزار و 135 تومان را نشان می‌دهد.قیمت درهم امارات  در مرکز مبادله نیز مانند دلار بدون تغییر باقی مانده و امروز نیز رقم 11 هزار و 473 تومان برای آن درج شده است.

اما  قیمت یورو  در سایت مرکز مبادله با کاهش بسیار اندکی مواجه شده و امروز در سطح حدود 45 هزار و 164 تومان قرار گرفته است.

نرخ حواله دلار، حواله یورو و حواله درهم نیز در این مرکز به ترتیب 38 هزار و 304 تومان، 41 هزار و 59 تومان و 10 هزار و 430 تومان درج شده است.

همچنین قیمت هر گرم  طلا 18 عیار  امروز 16 خرداد 1402 در مرکز مبادله ارز و طلا در سطح 2 میلیون و 403 هزار تومان قرار دارد که نسبت به روز شنبه تغییری نکرده است.

افت محدود قیمت طلا جهانی 

قیمت طلای جهانی دیروز بیش از 20 دلار بالا رفت و از کف حمایتی 1938 دلار تا مرز مقاومتی 1961 دلار بالا رفت. امروز هم در همین محدوده البته اندکی پایین تر به فروش رسید. 

نوسان کاهشی قیمت طلا 18 عیار 

در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا 18 عیار هم عصر امروز با کاهش 7 هزار و 600 تومانی برروی 2 میلیون و 457 هزار و 100 تومان قرار گرفت. 

تیر سکه بازان به سنگ خورد!

از سوی دیگر تیر سکه بازانی که تصور می کردند با رشد قیمت اونس طلا و دلار پشت خطی ، نرخ سکه امامی هم احتمالا رشد خواهد کرد به سنگ خورد. 

وقتی دلار حاضر به عقب نشینی شد سکه بازان به نوسانات بازار طلای جهانی تا حدودی کم توجهی کردند و به مولفه اصلی تر یعنی دلار چشم دوختند.قیمت سکه امامی امروز تا پله چهارم کانال 30 میلون تومان بالا رفت اما در ادامه معاملات به سمت ابتدای مرز 30 میلیون تومان ریزش کرد.این قیمت در مقایسه با روز یکشنبه کاهش حدود 300 هزار تومانی را نشان می دهد.

شکاف یک میلیونی در بازار سکه 

نکته بازار سکه نیز در شکاف خرید و فروش بود که یک میلیون تومان شد. در زمان نگارش این گزارش نرخ خرید سکه 29 میلیون تومان بود و قیمت فروش آن در محدوده 30 میلیون تومان قرار داشت. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید