بازار مسکن

چرا فایل اجاره در تهران نصف پارسال است؟

کدخبر: ۵۸۰۰۲۹
اقتصادنیوز: واسطه‌‌‌ها و فعالان بازار اجاره مسکن با اعلام این خبر که تعداد فایل‌‌‌های اجاره در بازار، هم‌‌‌اکنون نسبت به مقطع زمانی مشابه سال گذشته تا ۵۰‌درصد کاهش یافته است، تمایل دوجانبه برای تمدید قراردادهای اجاره در میان تعداد قابل‌توجهی از مستاجرها و موجران را عامل اصلی این کاهش عرضه می‌‌‌دانند.
چرا فایل اجاره در تهران نصف پارسال است؟

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: به گفته آنها در شرایطی که هر دو سمت اصلی بازار اجاره به سمت تمدید قراردادها متمایل شده‌‌‌اند و عمده قراردادهای تمدیدی در بازار اجاره بین موجر ومستاجر و بدون حضور واسطه‌‌‌ها مورد توافق قرار گرفته و نوشته می‌شود، حجم ورودی فایل به بازار کاهش می‌‌‌یابد؛ یعنی همان اتفاقی که امسال در بازار رخ داده است.

 

اظهارات فعالان بازار اجاره نشان می‌دهد، چند علت عمده در بروز تمایل در هر دو سمت عرضه و تقاضا برای تمدید قراردادهای سال قبل وجود دارد.

در سمت تقاضا یا همان مستاجرها، علت تمایل به تمدید قراردادها مربوط به هزینه‌‌‌های جابه‌‌‌جایی در بازار اجاره و افزایش قابل‌توجه آن است. هزینه‌‌‌هایی مربوط به پرداخت پورسانت واسطه‌‌‌ها برای یافتن مسکن مورد نظر مستاجرها، هزینه‌‌‌های جابه‌‌‌جایی وحمل‌ونقل وسایل منزل از واحد قبلی به آپارتمان جدید و سایر هزینه‌‌‌هایی که در هر جابه‌‌‌جایی برای مستاجرها ایجاد می‌شود باعث شده است آنها تمدید با نرخ متعارف را به جابه‌‌‌جایی ترجیح دهند و تنها در صورتی که اجاره‌‌‌بهای پیشنهادی از سوی موجر فاصله زیادی با عرف و ارزش اجاره آپارتمان موردنظر داشته باشد، هزینه‌‌‌های این جابه‌‌‌جایی را تقبل کرده و در جست‌وجوی فایل جدید در این بازار برآیند.

همچنین با توجه به اینکه در سال‌جاری، قراردادها با رشد کمتری نسبت به سال گذشته تمدید می‌شود، این عامل نیز در افزایش تمایل مستاجرها برای تمدید موثر بوده است. اگر چه هنوز هم جابه‌‌‌جایی از برخی از مناطق و محلات به مناطق و محله‌‌‌های پایین‌‌‌تر شهر تهران و حتی حومه، به علت ناتوانی مستاجرها در تامین هزینه‌‌‌های اجاره‌‌‌نشینی وجود دارد اما نرخ رشد این جابه‌‌‌جایی‌‌‌ها امسال نسبت به سال گذشته و دو سال قبل که اجاره‌‌‌بها تورم‌‌‌های تا ۵۰‌ درصد و حتی بیشتر را تجربه کرد، کاهش یافته است. به عبارت دیگر، تعداد زیادی از مستاجرها با توان محدود، همان دو سال اخیر مهاجرت کرده و به نظر می‌رسد که اوج این جابه‌‌‌جایی‌‌‌های منطقه‌‌‌ای، سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بوده است.

از سمت عرضه واحدهای استیجاری نیز دست‌‌‌کم دو علت مهم در چرخش رویکرد موجرها به تمایل به تمدید به جای تخلیه و جذب مستاجر جدید موثر بوده است. علت اول به هزینه‌‌‌های مربوط به پروسه جابه‌‌‌جایی مستاجر مربوط می‌شود. در شرایطی که نرخ رشد اجاره‌‌‌بها در سال‌جاری فعلا نسبت به مقطع زمانی سال گذشته کمتر بوده و همچنین این نرخ رشد کمتر برای ادامه سال نیز پیش‌بینی می‌شود، موجرها ترجیح می‌دهند قراردادهای سال قبل را با مستاجرها با نرخ‌های توافقی تمدید کنند.

افزایش طول دوره انتظار برای اجاره واحدهای مسکونی استیجاری در سال گذشته به دلیل رشد شدید اجاره‌‌‌بها در گروهی از واحدهای مسکونی که موجر اقدام به تخلیه و قیمت‌گذاری دلخواه کرده بود، نیز در این تغییر رویکرد موجرها از تخلیه به تمدید موثر بوده است.

پارسال گروهی از موجرها با هدف عرضه واحد مسکونی با اجاره‌‌‌بهای بالا، اقدام به تخلیه واحد و عرضه فایل به بازار اجاره کردند. اما به دلیل رشد شدید اجاره‌‌‌بها، واحد آنها برای مدت زمانی بیشتر از طول دوره نرمال انتظار برای اجاره خالی ماند. امسال موجرها برای جلوگیری از تکرار این تجربه که خود منجر به زیان آنها می‌شود، به تمدید قراردادها با نرخ‌های توافقی رضایت داده‌‌‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید