آینده اقتصاد جهانی به این کشور بستگی دارد

کدخبر: ۵۸۵۷۹۲
اقتصادنیوز: پیش‌‌‌بینی می‌‌‌شود آفریقا به سریع‌‌‌ترین منطقه در حال رشد جهان تبدیل شود و از ۱۰ اقتصاد با رشد سریع در سال ۲۰۲۳، شش کشور آفریقایی باشند.
آینده اقتصاد جهانی به این کشور بستگی دارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، پیش‌‌‌بینی می‌‌‌شود آفریقا به عنوان سریع‌‌‌ترین منطقه در حال رشد جهان از آسیا پیشی بگیرد و به عنوان یک قاره جوان باعث رشد شود.

نیسان زامیاد با چه نامی در کنیا تولید می‌شود

گزارش‌ها نشان می‌‌‌دهند که ۶ اقتصاد از ۱۰ اقتصاد با سریع‌‌‌ترین رشد در سال ۲۰۲۳ کشورهای آفریقایی هستند. رشد چشمگیر چین در دهه‌‌‌های اخیر، موتور اقتصاد جهانی بوده است. از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۲۰، یک‌چهارم افزایش تولید ناخالص داخلی جهانی به دلیل رشد چین بود که از سهم ایالات‌‌‌متحده (۲۲ درصد)، اتحادیه اروپا (۱۲ درصد) و ژاپن (۴ درصد) پیشی گرفت. از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، زمانی که ایالات‌‌‌متحده و اروپا هنوز در حال بهبودی از رکود بزرگ بودند، جهان بیشتر به چین وابسته بود. رشد چین در آن دهه، بیش از ۴۰ درصد از افزایش تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص داد.

پیش‌‌‌بینی می‌‌‌شود آفریقا به سریع‌‌‌ترین منطقه در حال رشد جهان تبدیل شود و از ۱۰ اقتصاد با رشد سریع در سال ۲۰۲۳، شش کشور آفریقایی باشند. منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا (AfCFTA) با بازاری آماده با بیش از ۴/ ۱ میلیارد نفر که از بازار اتحادیه اروپا و سایر مناطق پیشی گرفته است، فرصتی بزرگ برای این قاره است. جمعیت آفریقا جوان‌‌‌ترین جمعیت جهان است و پیش‌‌‌بینی می‌‌‌شود رشد قابل‌‌‌توجهی داشته باشد و منابع طبیعی این قاره، از جمله مواد معدنی حیاتی برای فناوری‌‌‌های تجدیدپذیر، آن را برای یک اقتصاد جهانی سبز لازم بداند. گزارش نشان داد آفریقا جوان‌ترین قاره جهان است و ‌‌‌پیش‌‌‌بینی می‌‌‌شود تنها منطقه‌‌‌ای باشد که جمعیت آن از سال ۲۰۶۰ به میزان قابل‌‌‌توجهی افزایش خواهد یافت. در‌حال‌حاضر، جمعیت آفریقا با بیش از ۲/ ۲ میلیارد نفر دو برابر اروپاست.

رونمایی از باریک‌ترین گوشی تاشوی جهان با لولای تیتانیومی

این گزارش پیش‌‌‌بینی می‌‌‌کند سهم آفریقا از جمعیت جهان از ۱۸درصد به ۳۸درصد بین سال‌‌‌های ۲۰۲۳ و ۲۱۰۰ افزایش خواهد یافت. میانگین سنی آفریقا با ۸/ ۱۸ سال جوان‌‌‌ترین سن در جهان است که تقریبا نیمی از جوانان جهان را تا سال ۲۱۰۰ تشکیل می‌‌‌دهد. این گزارش همچنین نشان می‌‌‌دهد بدون منابع طبیعی آفریقا که ۳۰ درصد ذخایر معدنی جهان را تشکیل می‌‌‌دهد، اقتصاد جهانی سبز وجود ندارد که بسیاری از آنها برای فناوری‌‌‌های تجدیدپذیر و کم‌‌‌کربن حیاتی هستند. حوضه کنگو به عنوان اولین مخزن کربن در جهان ثبت شده است که کربن بیشتری نسبت به آمازون جذب می‌‌‌کند. سالانه ۴ درصد از انتشار کربن جهانی را جذب می‌‌‌کند و بیش از انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای کل قاره را جبران می‌‌‌کند. زامبیا صادرکننده اصلی مس تصفیه‌نشده در جهان است، گینه دارای بزرگ‌‌‌ترین ذخایر بوکسیت در جهان است و آفریقای جنوبی ۹۰ درصد از ذخایر فلزی گروه پلاتین جهان را تامین می‌‌‌کند.

علاوه بر این، با توجه به اینکه این قاره میزبان ۶۵ درصد از زمین‌‌‌های قابل‌کشت باقی‌مانده جهان است، کالاهای اولیه، از جمله محصولات کشاورزی، بیش از سه‌چهارم صادرات آفریقا را تشکیل می‌‌‌دهند که سهمی بسیار بالاتر از هر منطقه دیگری است. در‌حالی‌که تجارت آفریقا عمدتا به سمت خاورمیانه و آسیا تغییر کرده است، مدل صادرات مواد خام ثابت مانده است.
 
سهم اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۰، از بازار صادرات آفریقا یک‌چهارم کاهش یافته است، در‌حالی‌که سهم چین پنج برابر شده است. آسیا اکنون تقریبا ۴۲ درصد از صادرات آفریقا و بیش از ۴۵ درصد از واردات آن را تشکیل می‌‌‌دهد که در هر دو مورد بالاتر از اروپاست. این گزارش تاکید می‌‌‌کند آینده برای آفریقا روشن به نظر می‌‌‌رسد. با‌این‌حال، سیستم مالی جهانی فعلی نیازهای آفریقا را برآورده نمی‌‌‌کند. براساس این گزارش، بیش از ۷۰ درصد از بدهی خارجی عمومی آفریقا به دلار آمریکاست و از
۹ کشوری که صندوق بین‌‌‌المللی پول را در سال ۲۰۲۳ با مشکل بدهی مواجه کرده‌‌‌اند، هشت کشور آفریقایی هستند. بر اساس گزارش بیزینس، این گزارش به این نتیجه رسید که پتانسیل رشد پیش‌بینی‌شده آفریقا بر اساس جمعیت جوان، منابع طبیعی فراوان و زمین‌‌‌های زراعی وسیع غیرقابل کشت آن است. بااین‌حال، چالش‌‌‌های سیستم مالی فعلی ممکن است پتانسیل رشد منطقه را مختل کند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید