نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 9مرداد

درآمد نفتی ایران از 20 میلیارد دلار گذشت

کدخبر: ۵۸۹۰۵۵
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
درآمد نفتی ایران از 20 میلیارد دلار گذشت

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

نهم مرداد 1353؛ درآمد نفتی ایران از 20 میلیارد دلار گذشت

شاهنشاه آریامهر امروز به مناسبت نهم مرداد، «روز نفت» پیامی به این شرح خطاب به ملت ایران فرستادند:

اکنون که یک سال از تاریخ قرارداد خرید و فروش با کنسرسیوم می‌گذرد، لازم می‌دانم نتایج درخشان و چشمگیر اجرای آن را به اطلاع ملت ایران برسانیم.

با توشیح قرارداد جدید نفت در تاریخ 9 مرداد 1352 آرزوی دیرینه ملت ایران در استقرار کامل حاکمیت ملی بر منابع نفتی تحقق یافت و برای پیشرفت و تعالی کشور دوره نوینی آغاز گردید.

درنتیجه اجرای این قرارداد، مرکز کنترل و مدیریت کلیه امور مربوط به اکتشاف، استخراج و پالایش به تهران منتقل شد و کلیه امور تحت‌نظر شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت و اکنون این دولت ایران است که با توجه به مصالح و منافع درازمدت کشور، برنامه‌های مربوط به استفاده و بهره‌برداری از منابع نفت و گاز کشور را تنظیم و به موقع اجرا می‌گذارد. امور مربوط به پالایشگاه آبادان که به وسیله شرکت ملی نفت ایران اداره و کارهای مربوط به اکتشاف و تولید نیز تحت‌نظر کامل این شرکت انجام می شود.

حق تعیین قیمت که از بدو استخراج و بهره‌برداری از نفت در ایران به‌طور درست و برخلاف موازین عدل و انصاف در اختیار شرکت‌های نفتی قرار داشت، آنها را موفق نمود با به کار بستن یک قیمت تصنعی و ظالمانه برای این نیروی ممتاز رشد اقتصادی جهان صنعتی امروز را طی دوران پس از جنگ دوم جهانی بر پایه نفت ارزان و به بهای محرومیت و عقب‌ماندگی کشور‌های صنعتی غرب و در عین حال بزرگ‌ترین ظلمی به کشورهای صاحب نفت.

با استفاده از این حق که اکنون ما در اختیار گرفته‌ایم، توانستیم بهای اعلان‌شده نفت را با توجه به بهای تولید سایر منابع انرژی به نحو معقول و منصفانه افزایش داده و آن را از رقم ظالمانه هر بشکه حدود 3 دلار به اندکی کمتر از 12 دلار برسانیم.

از یک طرف مزایای مالی ناشی از قرارداد فروش و خرید و از طرف دیگر افزایش حاصل در بهای اعلان‌شده نفت موجب شد تا در سال‌جاری درآمد ما از نفت تا 5 برابر افزایش یابد و از مرز 20 میلیارد دلار هم بگذرد.

قیمت بلیط مسافرت و شیشه کاهش یافت

قیمت شیشه 10 درصد کاهش داده شد و موسسات مسافربری از بامداد فردا بلیط مسافرت را 10 درصد ارزان خواهند کرد.

فروشندگان بازار شانزه‌لیزه 10 درصد و اتحادیه چرم فروش نیز سه درصد از سود کار خود کاستند.

اتاق اصناف اعلام داشت که کسبه بازار شانزه‌لیزه به مناسبت سالروز انحلال کنسرسیوم نفت، قیمت‌ها را صدی ده کاهش داده‌اند.

اتاق اصناف خاطرنشان کرد که فروشندگان شیشه و موسسات مسافربری قیمت‌های خود را صدی ده کاسته‌اند و اتحادیه صنف شیشه فروش امروز اعلام داشت که قیمت شیشه را از خردادماه تاکنون تثبیت کرده بود اکنون شیشه خرده‌فروشی را با صدی ده تخفیف به نرخ عمده‌فروشی به خریداران تحویل می‌دهد.

نهم مرداد 1373؛ سالانه یک میلیارد دلار فرش دستباف صادر می‌شود

به گفته مدیرعامل اتحادیه تعاونی فرش وزارت جهاد سازندگی، سالانه یک میلیارد دلار فرش دستباف از ایران به کشورهای انگلیس، ایتالیا، فرانسه، سوئیس، آلمان و ژاپن صادر می‌شود.

نصرا... محمودزاده گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال نیز 1.5 میلیارد دلار فروش به خارج از کشور صادر می شود.

وی افزود: در حال حاضر 400 هزار بافنده عضو تعاونی‌های این اتحادیه هستند که سالانه 5 میلیون مترمربع فرش دستباف توسط این عده در کشور تولید می شود.

وی متوسط تولید فرش دستباف توسط هر بافنده را چهار مترمربع در سال ذکر کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۹ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید