درخواست سازمان غذا و دارو از سازمان برنامه و بودجه

کدخبر: ۵۹۳۰۱۶
اقتصادنیوز: مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: : چالش‌های حوزه دارو کلان است که شاید یکی از اصلی‌ترین مواردی که نیاز به رفع چالش دارد حمایت‌های مالی ارزی و ریالی زنجیره تامین دارو است.
درخواست سازمان غذا و دارو از سازمان برنامه و بودجه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، محمد پیکانپور، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره کیفیت داروهای ایرانی اظهار کرد: صنعت داروسازی ایران به غنای لازم در صنعت مواد اولیه، محصولات نهایی، حوزه بیولوژی و دانش‌های جدیدی مانند سلول‌درمانی رسیده و روزبه‌روز ظرفیت‌ها در حال افزایش است.

پیکانپور با اعلام اینکه کشورهای منطقه نسبت به داروهای ایرانی ابراز نیاز می‌کنند، گفت: این کشورها کیفیت داروهای ایرانی را نسبت به موارد مشابه در سایر کشورهای منطقه بالاتر می‌دانند.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو افزود: مردم منطقه نسبت به داروهای ایرانی دید مثبتی دارند که یک سرمایه برای کشور است و ماحصل زحماتی است که در بخش‌های مختلف عرصه داروسازی کشیده شده است. 

نقش صنعت داروسازی در صرفه‌جویی ارزی

پیکانپور درباره تاثیر تولید مواد اولیه دارویی بر صرفه‌جویی ارزی گفت: هر چند که کشور در حوزه تامین ارز برای بخش‌هایی دچار مشکلاتی است، اما صنعت داروسازی کشور توانسته ارزبری را به خوبی مدیریت کند. 

او تاکید کرد: صنعت دارو عملکرد موفقی در بخش صرفه‌جویی ارزی داشته که باید حاکمیت ارزش این صنعت را بداند و آنطور که شایسته است حمایت‌های لازم را از این صنعت کند. 

به گفته مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، ترکیه با جمعیت مشابهی نسبت به ایران با صرف هزینه حدود 7، 8 و حتی 10 میلیارد دلار نیاز بازار دارویی خود را برآورده می‌کند در حالی که صنعت داروسازی ایران در حوزه‌های ماده اولیه و محصول نهایی با رقمی حدود 2 میلیارد دلار در مجموع نیاز بازار دارویی خود را برآورده می‌کند. 

چالش‌های صنعت داروسازی

پیکانپور درباره عمده‌ترین مشکلات حوزه صنعت دارویی کشور اظهار کرد: چالش‌های حوزه دارو کلان است که شاید یکی از اصلی‌ترین مواردی که نیاز به رفع چالش دارد حمایت‌های مالی ارزی و ریالی زنجیره تامین دارو است. 

او تصریح کرد که حمایت‌های مالی از صنعت دارو به دلایل مختلف از جمله سیاستگذاری غلط، مشکلات در بخش کلان اقتصاد در برهه‌هایی از زمان متوقف می‌شود. 

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: ایجاد یک ساختاری برای تزریق پایدار و مستمر منابع ریالی و ارزی برای زنجیره تامین دارو اهمیت زیادی دارد.

پیکانپور اظهار کرد: از دولت درخواست کردیم تا 5.7 همت از اعتبارات دارویار را که باید به صورت ماهانه سازمان برنامه و بودجه از مسیر بیمه‌ها به صنعت داروسازی تخصیص دهد جزء هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر مانند حقوق و دستمزد قلمداد کند و تا زمانی که تعهد ایجاد نشود منابع با یک روال منظم و قابل برنامه‌ریزی به حوزه بیمه‌ها و صنعت تزریق شود. 

به گفته مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، در صورتی که این تخصیص صورت نگیرد برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های رگولاتوری برای تولید به موقع و کافی داروی با کیفیت تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

برای تامین داروی بیماران خاص با حالت ایده‌آل فاصله زیادی داریم

این مقام مسئول سازمان غذا و دارو درباره تامین داروی بیماران خاص اظهار کرد: با وجود اینکه خیلی از کشورهای منطقه برای تامین دارو دچار مشکلاتی هستند، در سنوات گذشته کشور روند خوبی برای تولید داروهای بیماران خاص داشته که با حالت ایده‌آل و مطلوب فاصله زیادی داریم، قطعا چالش‌ها بسیارزیاد است و باید در جهت رفع مشکلات بیماران تلاش‌های شبانه‌روزی فراوانی صورت بگیرد. 

او بیان کرد که اقدامات خوبی در حوزه تامین دارو انجام شده، اکنون شرکت‌های دارویی داروهایی مانند فلودارابین، 5-اف یو، کلادریبین و دیگر داروهای حیاتی برای بیماران را تولید می‌کنند.

به گفته پیکانپور، رفته رفته برنامه‌ریزی‌ها به سمتی می‌روند که کشور در حوزه رفع نیاز داخلی به خوداتکایی برسد و به سمت توسعه بازار صادراتی حرکت کند. 

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره تولید داروهای IVIG و گفت: یک پالایشگاه پلاسمایی در این زمینه فعال است و تولیدات خود را روانه بازار می‌کند، با این حال کفاف نیاز بازار را نمی‌دهد که در کنار این پالایشگاه دو پالایشگاه دیگر در حال توسعه ظرفیت‌های خود هستند. 

پیکانپور اظهار کرد: اولین پالایشگاه پالاسمایی 150 هزار لیتر ظرفیت خود را افزایش داده و تا نیمه دوم سال نیز یک پالایشگاه به بهره‌برداری می‌رسد که 400 هزار لیتر ظرفیت دارد که بخشی از نیاز کشور به IVIG، آلبومین و برخی از فاکتورهای مشتق از پلاسما را تامین می‌کند. 

او افزود: در سال 1401 مصرف IVIG نزدیک به 35 درصد افزایش پیدا کرد و اگر قرار است نیاز به صورت هدفمند با افزایش تولید و واردات پاسخ داده شود باید تقاضا نیز به صورت علمی مدیریت شود تا تجویزهای غیرعلمی به حداقل خود برسد تا منابع حداقلی به بیمار نیازمند برسد و اثربخشی لازم را داشته باشد.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره نمایشگاه‌های دارویی کشور گفت: نمایشگاه‌های دارویی ایران بخشی از ظرفیت‌های صنعت داروسازی را در ایران به نمایش می‌گذراند با اهتمام فعالان بخش‌های مختلف آینده روشنی پیش روی صنعت داروسازی کشور است و با وفاق و همدلی یک به یک مشکلات مرتفع شود روزهای روشنی پیش روی صنعت داروسازی کشور باشد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید