بلومبرگ گزارش داد؛

تیک‌آف تورم از باند ترکیه/ سیاست اردوغان دوباره رنگ می‌بازد؟

کدخبر: ۵۹۶۰۸۰
اقتصادنیوز: بانک مرکزی ترکیه با چالش جدی برای پایان بخشیدن به بحران هزینه‌های زندگی را روبرو شده است. به ویژه حالا که سرعت افزایش تورم در این کشور به بالاترین میزان خود از ژانویه سال جاری میلادی رسیده است.
تیک‌آف تورم از باند ترکیه/ سیاست اردوغان دوباره رنگ می‌بازد؟

به گزارش اقتصادنیوز ، نظرسنجی انجام‌شده از اقتصاددان‌ها نشان می‌دهد، در‌حال‌‌حاضر مردم ترکیه با افزایش هزینه‌های مواد غذایی و انرژی روبه‌رو هستند و میزان تورم این کشور در ماه آگوست به حدود 56 درصد افزایش یافته است. این در حالیست که تورم ترکیه در ماه جولای حدود 48 درصد اعلام شده بود.

آنطور که اکوایران به نقل از بلومبرگ گزارش داد، اداره آمار ترکیه قرار است امروز دوشنبه (13 شهریور)، آمارهای مربوط به افزایش هزینه‌های زندگی و نرخ تورم را منتشر کند. تحقیقی دیگر نشان داده میزان افزایش ماهانه قیمت‌ها در ترکیه حدود 6.5 درصد بوده است. همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که میزان تورم سالانه در «استانبول» - پایتخت تجاری و بزرگترین شهر ترکیه – در ماه آگوست به بیش از 74 درصد افزایش پیدا کرد.
 

«بلومبرگ اِکونومیکس» هم اعلام کرده نرخ تورم ترکیه در آگوست احتمالا از 50 درصد فراتر رفته که از مارس 2023 بی‌سابقه بوده است. از سوی دیگر، بعید است که بالاتر رفتن ارزش لیر ترکیه باعث کاهش قیمت‌ها شود، اما می‌تواند روند افزایش قیمت‌ها را آهسته کند.

یکی از اولویت‌های «رجب طیب اردوغان» پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه می، بازگرداندن ثبات به قیمت‌ها بوده است. برای دستیابی به این هدف، رئیس‌جمهور ترکیه تیم اقتصادی خود را تغییر داد که از جمله آن‌ها می‌توان به انتخاب «مهمت شیمشک» به عنوان وزیر دارایی و «حفیظه غایه ارکان» به عنوان رئیس بانک مرکزی این کشور اشاره کرد.

سیاست‌های بانک مرکزی این کشور تحت هدایت خانم حفیظه ارکان به طور کامل تغییر کرده است. یکی از اقدامات حفیظه ارکان در ابتدای شروع کار خود، افزایش نرخ بهره بانکی از 6.5 درصد به 15 درصد بود. این درحالیست که اردوغان طی سال‌های اخیر همواره بر لزوم پایین‌ نگه‌داشتن نرخ بهره تأکید داشت؛ سیاستی که باعث افزایش قابل توجه نرخ تورم در ترکیه و بی‌ارزش‌تر شدن پول ملی این کشور شد.

بانک مرکزی ترکیه پیش از این تحت فشار اردوغان نرخ بهره را از حدود ۱۹ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۸.۵ درصد در اوایل سال جاری کاهش داده بود. اردوغان به حدی بر سیاست پایین نگه داشتن نرخ بهره تأکید داشت که حتی سه رئیس بانک مرکزی را که در برابر کاهش نرخ بهره مقاومت می‌کردند، برکنار کرده بود.

مهمت شیمشک نیز پس از انتصاب به عنوان وزیر دارایی اعلام کرد ترکیه هیچ گزینه دیگری جز بازگشت به یک «زمینه منطقی در اقتصاد» ندارد. بانک مرکزی ترکیه تاکنون سه مرتبه نرخ بهره را افزایش داده - نرخ کنونی آن 25 درصد است.

رئیس بانک مرکزی ترکیه در پایان ماه جولای اعلام کرده بود ترکیه احتمالا سال 2023 را با تورم 58 درصدی به پایان ببرد و میزان تورم از آوریل تا ژوئن 2024 به اوج خود یعنی حدود 60 درصد خواهد رسید. با این حال مقامات مربوطه در ترکیه هشدار داده‌اند که افزایش قیمت‌ها ممکن است تورم را بیش از میزان پیش‌بینی‌شده افزایش دهد.

بانک مرکزی ترکیه قرار است مجددا در 30 شهریور، درباره تغییر نرخ بهره تصمیم‌گیری کند و احتمال افزایش نرخ بهره برای مهار بهتر تورم وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید