نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 20 شهریور

پروژه جمع‌آوری فاضلاب تهران به مناقصه بین‌المللی گذاشته می‌شود

کدخبر: ۵۹۷۲۶۱
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
پروژه جمع‌آوری فاضلاب تهران به مناقصه بین‌المللی گذاشته می‌شود

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

20 شهریور 1353؛ پروژه جمع‌آوری فاضلاب تهران به مناقصه بین‌المللی گذاشته می‌شود

آخرین بررسی طرح فاضلاب تهران ظرف چند روز آینده تمام می‌شود و کارشناسان سازمان ملل و متخصصان سازمان آب تهران آن را تسلیم وزیر نیرو خواهند کرد.

طرح 4.9 میلیارد ریالی فاضلاب تهران، یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های دولت برای بهبود امکانات زندگی در پایتخت خواهد بود و زیربنای ساخت متروی تهران را نیز تشکیل می‌دهد.

ازسوی دیگر با اجرای طرح فاضلاب تهران که عملیات اجرایی آن بین 16 تا 20 سال به طول می‌انجامد راه برای استفاده مجدد از آب‌های مصرف‌شده تهران باز خواهد شد و این خود مشکلی از مشکلات تهران را حل خواهد کرد.

در بودجه سال آینده برای شروع عملیات طرح فاضلاب تهران سه میلیارد ریال تامین اعتبار می‌شود و کنفرانس رامسر نیز که اهمیت اجرایی این طرح را تایید کرده، موافقت خود را با تامین اعتبارات مقدماتی در سال‌جاری و سپس 300 میلیون تومان هزینه برای آغاز عملیات در سال آینده اعلام داشته است.

20 شهریور 1373؛ تاثیر سیاست تعدیل بر تولید

دکتر محمدتقی بانکی، مدیرعامل سازمان صنایع ملی ایران گفت: سال 1371 با چند رویداد تعیین‌کننده در سرنوشت صنعت ایران همراه بود؛ این رویدادها در قالب اجرای یک سری راهبردهای دولت جمهوری اسلامی ایران ظاهر شد و صنایع داخلی را در مرحله‌ای از گذار تاریخی قرار داد.

اجرای سیاست تعدیل اقتصادی، حذف تدریجی سوبسید به صنعت و حذف استراتژی جایگزین کردن واردات، اهم این راهبردها را تشکیل می‌داد.

وی یادآور شد: قطع حمایت‌های ارزی دولت، صنایع را وادار کرد تا از طریق انعطاف‌پذیری، اقدام به انجام برنامه‌ریزی جدیدی در تولید کنند.

20 شهریور 1393؛ کارنامه عرضه و تقاضای پول

رئیس‌کل بانک مرکزی در گزارشی در تشریح اقدامات بانک مرکزی و شبکه بانکی در یک سال گذشته پرداخت.

ولی‌ا... سیف در متنی مکتوب به تشریح وضعیت بازار پول پرداخت و گفت: به منظور جلوگیری از تشدید فشارهای تورمی و تخریب فضای اقتصاد کلان، بانک مرکزی ابتدا تلاش کرد تا رویه ناسالم تامین مالی طرح مسکن مهر – به‌عنوان یکی از عوامل مهم رشد پایه پولی در سال‌های گذشته – را اصلاح کند و از این طریق انضباط پولی را ارتقا بخشد.

در این راستا با توجه به تصویب پیشنهاد بانک مرکزی در شورای پول و اعتبار یک دوره تنفس 3 ساله برای پرداخت بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی لحاظ شد. اتخاذ این رویکرد علاوه‌بر اصلاح رویه ناسالم قبلی تامین‌مالی طرح عظیم مسکن مهر، در بردارنده آثار مثبت دیگری ازجمله ارتقای انضباط پولی، تداوم تامین مالی طرح مسکن مهر و ایجاد شرایط مناسب برای توزیع متوازن منابع بانکی در بخش‌های اقتصادی نیز بوده است.

در موضوع کنترل تورم، با التزام بانک مرکزی به رعایت انضباط پولی و تعهد دولت به رعایت انضباط مالی و آرامش ایجادشده در بازار دارایی‌ها به‌ویژه بازار ارز، نرخ تورم از نقطه اوج خود در مهرماه 1392 (40.4 درصد) به 32.2 درصد در مردادماه سال 1393کاهش یافته است. علاوه‌بر این نرخ تورم نقطه به نقطه نیز از حداکثر 45.1 درصد در خرداد 1392 به 14.7 درصد در مردادماه سال‌جاری کاهش یافته که حکایت از استمرار روند کاهشی نرخ تورم در ماه‌های آتی دارد.

سیف ادامه داد: مهار و کاهش انتظارات تورمی و افزایش اعتبارپذیری سیاستگذاران اقتصادی به اعاده آرامش نسبی در بازارهای طلا، مسکن و ارز و کاهش سفته‌بازی در این بازارها منجر شد.

در این راستا شایان توجه است که متوسط نرخ اسمی برابری دلار در بازار غیررسمی ارز در 12 ماه منتهی به پایان مرداد سال 1393 به 30889 ریال رسید که در مقایسه با رقم مشابه در سال گذشته (32754 ریال) معادل 5.7 درصد کاهش داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید