خبر مهم بانک مرکزی/ کارت‌های بانکی حذف می‌شوند

کدخبر: ۶۰۱۷۰۱
اقتصادنیوز: مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت با اعلام اینکه در برنامه جدید بانک مرکزی به حضور فیزیکی کارت در زمان انجام تراکنش‎های حضوری نیاز نیست، گفت: بانک مرکزی هیچ‎گونه برنامه ریزی برای استفاده از کارت هوشمند ملی در شبکه پرداخت کشور ندارد چراکه به لحاظ فنی این موضوع امکان پذیر نیست.
خبر مهم بانک مرکزی/  کارت‌های بانکی حذف می‌شوند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روابط عمومی بانکمرکزی؛ محمدرضا مانی یکتا مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت درخصوص پروژه کهربا گفت: طرح کارت هوشمند همراه بانکی ( کهربا ) که به "تراکنش‎های حضوری بدون کارت" معروف هستند با هدف ارتقای استانداردهای امنیتی شبکه پرداخت کشور تا دو ماه آینده آماده خدمت‎رسانی به مردم خواهد بود.

او بیان کرد: در حال حاضر 9 بانک در شبکه بانکی کشور تمام تغییرات لازم برای اجرای پروژه کهربا را عملیاتی کرده‎اند همچنین از تعداد ۱۲ شرکت پرداخت نیز  ۸ شرکت این ظرفیت ها را فعال کردند. در همین لحظه‌ی گزارش نیز حدود 70 هزار پایانه فروشگاهی ظرفیت انجام تراکنش‎های غیرتماسی از طریق برنامک های موبایل را دارند و دو برنامک هوشمند تلفن همراه نیز فعالسازی شده است و آماده ارائه خدمت به مردم هستند. 

مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت افزود: در تلاشیم که حداقل با 30 تا 40 درصد ظرفیت شبکه پذیرندگی کشور یعنی بیش از ۲.۵ میلیون پایانه فروشگاهی این خدمت را به مردم ارائه دهیم.  

مانی یکتا ادامه داد: این پروژه از اولویت بسیار بالایی در بانک مرکزی برخوردار است و برنامه ما این است که تا دو ماه آینده ظرفیت پذیرندگی شبکه کشور را به حد قابل قبولی برسانیم که هموطنان بتوانند در اکثر نقاط تجاری و حداقل مراکز استانها از این خدمت استفاده کنند.

مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت، هدف‎گذاری اصلی پروژه مذکور ارتقای استانداردهای امنیتی شبکه پرداخت کشور و کارت های بانکی در اختیار مردم عنوان کرد و افزود: در این روش باتوجه به عدم نیاز به حضور فیزیک کارت در زمان انجام تراکنش‎های حضوری، مخاطره کپی شدن کارت بانکی تقریباً از بین می‎رود.

مانی یکتا با بیان اینکه امنیت پرداخت با اخذ اثر انگشت مشتری طی چندین مرحله روی برنامک هوشمند امنیت تا حد قابل ملاحظه ای افزایش می یابد، ‌تصریح کرد: علاوه بر این تراکنش نیز از آخرین استاندارهای امنیتی روز برخوردار است و روی برنامک هوشمند چندین کارت به صورت الکترونیکی و غیرحضوری امکان استفاده دارد، این ویژگی ها موجب جذابیت هرچه بیشتر این روش پرداخت می شود. در عین حال باتوجه به افزایش ایمنی که اتفاق می افتد، این امکان فراهم است که مشتری خود انتخاب کند که تراکنش از مبلغی پایین تر بدون رمز کارت و تنها با اثر انگشت خود مشتری انجام شود. 

مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت درخصوص پروژه کهربا عنوان کرد: کماکان این پروژه با استفاده از کارت های صادر شده در شبکه بانکی کشور فعالیت خواهد کرد ولی در این پروژه برای انجام تراکنش خرید نیازی به همراه داشتن فیزیک کارت در فروشگاه و در کنار پایانه فروشگاهی نیست، بلکه تلفن همراه هوشمند با ایمن‎ترین روش کارت در آن مجازی سازی شده است و این امکان را دارد که به صورت غیرتماسی با پایانه فروشگاهی تعامل برقرار کند و تراکنش خرید را انجام دهد.

مقام مسئول بانک مرکزی درخصوص چگونگی و روند انجام تراکنش با این شیوه خاطرنشان کرد: در پروژه کهربا مشتریان یک بار نسبت به فعالسازی و نصب یکی از برنامک های حوزه پرداخت اقدام می کنند که در این باره اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد، کارت های بانکی خود را بر روی این برنامک ثبت می کنند و البته این کار تنها یک بار انجام می شود. سپس در هر تراکنش خرید، مشابه تراکنش های خرید کارتی دیگر، بر روی پایانه فروشگاهی مبلغ تراکنش درج می شود، بعد از تأیید مبلغ توسط پذیرنده، تلفن همراه هوشمند که کارت بر روی آن ثبت شده است به صورت غیرتماسی در کنار پایانه قرار می گیرد و بلافاصله عملیات تأیید تراکنش آغاز می شود و رسید الکترونیکی بر روی تجهیز پایانه فروشگاهی و نیز برنامک هوشمند در اختیار مشتری قرار می گیرد. 

مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت درخصوص تجربه کاربری این شیوه یادآور شد: نکته بسیار مهم آنکه تجربه کاربری در این روش بسیار مشابه تجربه کاربری با خرید حضوری و با کارت فیزیکی است. اما تنها به دلیل افزایش امنیت خرید دو مرتبه تأییدات همراه با اثر انگشت اخذ می شود و در عین حال تراکنش از طریق غیرتماسی انجام می شود. امید است که این شیوه پرداخت تا دو ماه آینده با ظرفیتی قابل قبول در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

محمدرضا مانی یکتا در ادامه با اشاره به برخی اخبار منتشر شده در فضای رسانه ای کشور مبنی تجمیع کارت های بانکی در یک کارت یا جایگزینی کارت هوشمند ملی بجای کار بانکی تاکید کرد: بانک مرکزی هیچ‎گونه برنامه ریزی برای استفاده از کارت هوشمند ملی در شبکه پرداخت کشور ندارد چراکه به لحاظ فنی این موضوع امکان پذیر نیست و دلیل اصلی نیز تفاوت های ساختاری جدی و البته عدم انطباق ظرفیت های تراشه کارت هوشمند ملی با استانداردهای بین المللی شبکه های پرداختی کارتی است.

بر نظام‌های پرداخت همچنین گفت: اما آنچه به صورت مشخص در بانک مرکزی در حال پیگری است تنوع بخشی به ابزارهای پرداخت است و براین اساس به روزرسانی ظرفیت های شبکه پرداخت، ارائه امکان انجام تراکنش های خرید با استفاده از برنامک های همراه هوشمند و استفاده از کارت های مجازی به جای کارت های فیزیکی مطابق با آخرین فناوری روز که تحت عنوان پروژه کهربا شناخته می شود در این بانک، شبکه بانکی و پرداخت در دست پیگیری است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید