نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 14 مهر

نیاز ناوگان هوایی مسافری کشور به 300 هواپیما

کدخبر: ۶۰۲۲۸۸
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
نیاز ناوگان هوایی مسافری کشور به 300 هواپیما

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

14 مهر  1353؛ اعتبارات صادراتی به «ریال» افتتاح می‌شود

امروز رسما اعلام شد که تمام بانک‌ها می توانند اعتبارات صادراتی را به ریال قبول کنند.

در تعقیب اعلامیه بانک مرکزی ایران در مورد قابل تبدیل بودن ریال ایران به ارزهای خارجی، بانک مرکزی ایران امروز طی بخشنامه ای به کلیه بانک های کشور اعلام نمود که افتتاح اعتبارات اسنادی به ریال ایران نزد تمام بانک ها بلامانع است.

تصمیم بانک مرکزی بازار صادراتی ایران را از هر گونه زیان ناشی از نوسانات ارزی خارجی نجات داد.

تا امروز مقررات حکم می کرد که وقتی مشتری کالاهای ایران برای طرف خود اعتباری حواله می کرد باید این حواله با یکی از ارزهای معتبر مثل دلار و لیره آن باشد.

تصمیم امروز بانک مرکزی به مشتری خارجی اجازه می دهد که به جای دلار و لیره یا سایر ارزها، ریال به حساب طرف ایرانی بریزد بانک مرکزی هم ارز صادر کند، ایران  ریال را به جای ارز خارجی قبول خواهد کرد.

14 مهر 1373؛ اعلام اولویت های اقتصادی برنامه دوم توسعه

در دومین روز اجلاس مشترک صندوق بین المللی پول، مرتضی محمدخان در نشست نمایندگان 18 دولت مختلف دیدگاه های کشورمان را در زمینه سیاست های اقتصادی بانک تشریح کرد.

وی گفت: رشد تولید ناخالص ملی طی برنامه پنجساله توسعه به طور متوسط 7.3 درصد بوده است.

بودجه دولت که در شروع برنامه با کسری روبرو بود، در دو سال آخر برنامه متعادل شد.

محمدخان گفت: سیاست تعدیل قیمت ها اگرچه باعث تورم و فشار بر مصرف‌کنندگان شد، لیکن به افزایش تولید به‌ویژه در بخش کشاورزی کمک زیادی کرد.

وی افزود: در ادامه تلاش های دولت در جهت کاهش هزینه‌ها از طریق واگذاری قسمتی از فعالیت های دولت به بخش خصوصی، بورس اوراق بهادار تهران دور تازه ای از فعالیت های خود را آغاز کرد؛ به طوریکه حجم معاملات انجام شده در بورس تهران در سال گذشته حدود 50 درصد افزایش یافت.

همچنین همگام با سایر اصلاحات تشکیلاتی، طرح ایجاد موسسات اعتباری غیربانکی به تصویب رسید.

وزیر اقتصاد و دارایی اظهار کرد: نیاز وسیع مالی مربوط به فعالیت های بازسازی و تقاضاهای ارضانشده در طول سال های جنگ تحمیلی از یک سو و کاهش قیمت نفت و تضعیف ارزش دلار ازسوی دیگر باعث شد ظرفیت پرداخت های خارجی کشور با دشواری هایی مواجه شود، اما با تلاش های انجام‌شده و نیز حسن تفاهم طرف های تجاری کشورمان، تاخیر پرداخت های خارجی به حداقل رسیده و در آینده نزدیک عملا منتفی خواهد شد.

در این برنامه ضمن حفظ خطوط اساسی برنامه اول در جهت اصلاح ساختار اقتصاد، به تثبیت اقتصادی، مهار تورم و عدالت اجتماعی، توجه خاصی شده است.

وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در این برنامه همچنین سرمایه گذاری بخش خصوصی با اهمیت تلقی شده و توجه دولت به ایجاد تسهیلات ساختاری معطوف شده است و تشویق و حمایت از سرمایه گذاران خارجی مورد تایید قرار گرفته است.

نعمت زاده وزیر صنایع شد

مجلس شورای اسلامی دیروز در دو نوبت صبح و بعد از ظهر جلسه علنی داشت و پس از 6 ساعت شور و بررسی با مجموع 127 رای موافق در برابر 76 رای مخالف و 10 رای ممتنع به مهندس محمدرضا نعمت‌زاده به عنوان وزیر جدید صنایع رای اعتماد داد.

14 مهر 1383؛ کلیات لایحه قرارداد اپراتور دوم تلفن همراه تصویب شد

سخنگوی دولت گفت: دولت سازمان مدیریت و برنامه ریزی را موظف کرد ظرف دو هفته، لایحه اصلاحی برنامه چهارم را تهیه کند و به دولت ارائه دهد.

عبدا... رمضان‌زاده گفت: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گزارشی از وضعیت جداول کمی قانون برنامه چهارم توسعه کشور را به هیات دولت ارائه کرد.

هیات دولت پس از استماع این گزارش مقرر نمود با توجه به تغییرات انجام‌شده در قانون برنامه چهارم و کاهش منابع سرمایه گذاری و منابع درآمدی با توجه به ضرورت تحقق اهداف کمی چشم‌انداز 20 سال کشور، ضروری است که لایحه اصلاحی قانون برنامه چهارم توسعه کشور توسط دولت تهیه و به مجلس ارائه شود.

سخنگوی دولت تصویب کلیات لایحه قرارداد اپراتور دوم تلفن همراه در هیات وزیران را از مصوبات دیگر دولت عنوان کرد و گفت: مقرر شد جزئیات این لایحه پس از بررسی در کمیته‌ای متشکل از وزیر ارتباطات و فناوری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاون حقوقی رئیس‌جمهوری بررسی شود و مجددا در دولت مطرح شود تا برای تقدیم به مجلس شورای اسلامی آماده شود.

آبگیری سد کارون 3 مشکلی برای حاشیه کارون ندارد

در هنگام آبگیری سد کارون 3، تامین آب آشامیدنی و کشاورزی شهرها و روستاهای پایین‌دست رودخانه کارون با مشکل روبه‌رو خواهد شد و با استفاده از ذخیره آب سدهای دز و شهید عباسپور مشکلی در این رابطه بروز نخواهد کرد.

مهندس بیطرف، وزیر نیرو در حاشیه بازدید از سد و نیروگاه گتوند علیا با اعلام این مطلب افزود: آبگیری سد کارون 3 در شرایطی انجام خواهد شد که خوشبختانه سدهای شهید عباسپور و دز با ذخیره مطلوب آبی که دارند علاوه‌بر امکان تولید برق، آب موردنیاز پایین دست نیز تامین خواهند کرد.

14 مهر 1393؛ نیاز ناوگان هوایی مسافری کشور به 300 هواپیما

فرود اولین هواپیمای پهن پیکر ایرباس 380 در فرودگاه امام خمینی و جابجایی بیش از 500 مسافر هم نتوانسته است نیاز ناوگان هوایی ایران به هواپیماهای جدید را برطرف کند و این ناوگان به 300 هواپیمای تازه نیاز دارد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه هم‌اکنون در برخی فرودگاهها از پنج درصد ظرفیت‌ها استفاده می شود، گفته است: «با توجه به تقاضاهای موجود در حال حاضر کشور نیازمند 300 فروند هواپیما است.»

به دنبال توافق موقت هسته ای ژنو در آذر 1392 میان ایران و اعضای گروه 1+5 دولت آمریکا اجازه فروش قطعات هواپیماهای مسافربری به ایران را برای مدتی محدود صادر کرد.

مطابق این توافق اوایل فروردین ماه سال جاری، شرکت های بوئینگ و جنرال الکتریک مجاز شدند تا قطعات موردنیاز ناوگان هوایی ایران را تامین کنند.

دلایل رشد اقتصادی بهار 1393

مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس جمهور معتقد است رسیدن به رشد اقتصادی مثبت در فصل بهار 93 و خروج کشور از رکود، اتفاق عجیبی به نظر نمی‌رسد چراکه با اتخاذ سیاست های اقتصادی عقلانی ازسوی دولت یازدهم و امید ایجادشده پس از انتخابات سال گذشته، اقتصاد ایران به حرکت درآمده و پس از 9 فصل متوالی که در رکود به سر می‌برده، در بهار امسال از رکود خارج شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید