نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 20 مهر

شرط مهم ایران‌خودرو برای بازگشت پژو به ایران!

کدخبر: ۶۰۳۱۱۴
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
شرط مهم ایران‌خودرو برای بازگشت پژو به ایران!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

20 مهر  1353؛ اختیارات جدید دولت برای مبارزه با گرانی و گرانفروشی

کار رسیدگی و صدور حکم اجرای تعزیر در مورد تخلفات اقتصادی بخش‌های دولتی و غیردولتی به دولت واگذار و مقرر شد به منظور سازماندهی جدید و ایجاد تشکیلات مناسب برای تحقق این امر، اختیارات جدیدی به دولت اعطا شود.

مجمع تشخیص مصلحت نظام شب گذشته به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری تشکیل شد.

در این جلسه، ضرورت اصلاحاتی در قانون تعزیرات حکومتی مصوبه سال 67 این مجمع که پس از پیشنهاد رئیس‌جمهوری به مقام معظم رهبری ازسوی ایشان به این مجمع ارجاع شده بود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در این قانون اصلاحاتی انجام شد.

بنا به قانون جدید تعزیراتی حکومتی، کار رسیدگی و صدور حکم اجرای تعزیر در مورد تخلفات اقتصادی بخش‌های دولتی و غیردولتی به دولت واگذار و مقرر شد به‌منظور سازماندهی جدید و ایجاد تشکیلات مناسب برای تحقق این امر اختیارات جدیدی به دولت اعطا شد.

در ادامه این جلسه با توجه به اختیارات جدید دولت در مورد تعزیرات، بنا به دستور آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور، مراحل ایجاد سازمان‌های جدید برای اعمال تعزیرات آغاز شد که در اسرع وقت پس از سازماندهی جدید شروع به کار خواهد کرد.

گروه‌های ویژه بازرسی برای جلوگیری از گرانفروشی تشکیل شد

گروه ویژه سازمان بازرسی کل کشور برای نظارت بر حسن اجرای قانون و جلوگیری از گرانفروشی در دستگاه‌هایی که مجری قانون هستند، تعیین شد و کار خود را آغاز کرد.

این مطلب را حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت: این گروه‌ها موظفند با بازرسی‌های آشکار و پنهان بر نحوه اجرای قوانین مربوطه و دستگاه‌هایی که مجری قانون هستند و تمامی سازمان‌هایی که به نحوی با تولید و توزیع کالا ارتباط دارند، نظارت کنند.

وی اضافه کرد: سازمان بازرسی کل کشور موظف شده است بر اجرای قوانین تعزیرات حکومتی و حمایت از مصرف‌کننده نظارت کند و در صورت مشاهده هرگونه سهل‌انگاری در این ارتباط، پیگیری و برخورد لازم را انجام دهد.

وی از مسوولان اجرایی دولت خواست تا با این گروه همکاری لازم را بنمایند و از مردم نیز درخواست کرد اگر احساس در جایی مسوولان به قانون توجه نمی‌کنند، مراتب را به این سازمان اعلام کنند تا رسیدگی شود.

آقای رئیسی افزود: این گروه برای مقابله با گرانفروشی و همچنین تحقق منویات مقام معظم رهبری وارد عمل خواهد شد و علاوه‌بر نظارت دقیق بر امور دولتی، بر فعالیت‌های مستقیم وزارت بازرگانی نظارت خواهد داشت.

آقای رئیسی از مردم خواست از احتکار مواد مصرفی در منزل پرهیز کنند و از شناسایی اشخاص و افراد متخلف، انبار محل احتکار و انبار کالا و سوءاجرای قوانین، سازمان بازرسی کل کشور را یاری کنند.

20 مهر 1383؛ سخنگوی دولت: مصوبه مجلس موجب فرار میلیاردها دلار سرمایه خارجی شد

سخنگوی دولت با انتقاد از مصوبه مجلس درخصوص قراردادهای «تاو» و «ایران‌سل» گفت: نتیجه این حرکت‌ها (مصوبه مجلس) فرار میلیاردها دلار سرمایه خارجی است.

عبدالله رمضان‌زاده افزود: باید سعی کنیم روند جذب سرمایه‌ها سریع‌تر شود؛ چراکه دولت با کمبود منابع مواجه بوده و نیازمند دو برابر آنچه که اکنون دارد، می‌باشد.

وی تاکید کرد: سفرای ایران در کشورهای دیگر اعلام کرده‌اند که تمام مذاکرات اقتصادی تعطیل شده و البته از این موضوع گلایه دارند.

وی گفت: در مراسم افتتاح نمایشگاه عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان قم افزود: باید سعی کنیم روند جذب سرمایه‌ها سریع‌تر شود؛ چراکه دولت با کمبود منابع مواجه بوده و نیازمند دو برابر آنچه که اکنون دارد، می باشد.

وی تاکید کرد: سفرای ایران در کشورهای دیگر اعلام کرده‌اند که تمام مذاکرات اقتصادی تعطیل شده و البته از این موضوع گلایه دارند.

وی گفت: مخالفان دولت آقای خاتمی برای یک دستمال نباید قیصریه را به آتش بکشند، بلکه اجازه دهند مردم نفس بکشند.

وی ادامه داد: این دولت و رئیس‌جمهور نهایت هشت ماه دیگر بر سر کار هستند ولی این کشور باید باقی بماند، کشور ما آینده روشنی دارد و از بلاهای بزرگی رد شده است. وی افزود: افراد فکر نکنند که برای خویشاوندان برخی حرف می‌زنند و فیلم فساد و فحشا می‌سازند و هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

سخنگوی دولت گفت: ما هشت سال است که سعی کرده‌ایم به جهان بگوییم ایران کشور باثباتی است و حالا برخی به خاطر تعطیلی یک قرارداد کشور را بی‌ثبات معرفی می‌کنند.

رمضان‌زاده افزود: نتیجه این حرکت‌ها این است که برای 100 میلیون دلار، میلیاردها دلار سرمایه را فراری می‌دهیم و این به معنی گسترش بیکاری در کشور می‌باشد.

وی ادامه داد: برخی به خرج مراسم افتتاح فرودگاه امام خمینی ایراد گرفتند. این در حالی است که طبق برنامه‌ریزی این هزینه در هفته اول کار فرودگاه پوشش داده شد. وی ادامه داد: در حال حاضر هم هرچه زودتر این فرودگاه افتتاح شود، می‌تواند درآمدهای کلان وارد کشور سازد، ادامه روند تعطیلی این فرودگاه به مردم ضرر و زیان وارد می‌کند.

وی یادآور شد: باید طوری عمل کنیم که نظام مبتنی بر اسلام توانایی رشد زندگی مردم را داشته باشد و حداقل به سطح ترکیه لائیک (بی‌دین) برسد.

20 مهر 1393؛ شرط ایران‌خودرو در سکوت پژو

مدیرعامل گروه صنعتی در مراسم رونمایی از تولید 206 تیپ دو گفت: پژو باید بداند تنها در صورتی می‌تواند بار دیگر به بازار ایران بازگردد که در صنعت خودروی ایران سرمایه‌گذاری کند.

هاشم یکه‌زارع در جمع مسوولان و خبرنگاران در حالی این پیغام را به پژو و دیگر شرکای خارجی (رنو و سوزوکی) اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 و موفقیت آن به عنوان شرط شرکای خارجی، اگرچه مسیر مثبتی را طی می‌کند، اما همچنان نتیجه مشخصی در پی نداشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید