نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 22 مهر

واردات بنزین از محل مازاد درآمد نفت انجام می‌شود

کدخبر: ۶۰۳۴۹۰
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
واردات بنزین از محل مازاد درآمد نفت انجام می‌شود

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

22 مهر  1353؛ مذاکرات کیسینجر و ملک فیصل درباره قیمت نفت

روزنامه‌های آمریکا از قول یک شخصیت برجسته آمریکایی نوشتند که ملک فیصل به هنری کیسینجر قول داده است که کوشش خواهد کرد کشورهای عربی و دیگر را به پایین آوردن قیمت نفت قانع کند.

هدف ملک فیصل نخست تثبیت بها و پس از آن پایین آوردن قیمت نفت است. البته این تضمین هنگامی عملی خواهد شد که کیسینجر بتواند اسرائیل را وادار کند که کلیه سرزمین‌های اشغالی عربی را تخلیه کند که در گذشته بسیاری از وزیران کشورهای عربی به‌ویژه زکی یمانی، وزیر نفت عربستان احتمال کاهش قیمت‌های نفت خام را پیش‌بینی کرده‌اند، ولی این نخستین بار است که ملک فیصل شخصا متعهد شده است که برای کاهش قیمت نفت کوشش کند.

22 مهر 1363؛ صید ماهیان «فلس‌دار» دریای خزر آغاز شد

میزان صید ماهیان «فلس‌دار» استخوانی از دریای خزر در استان مازندران از 2900 تن میزان صید سال گذشته به حدود 4 هزار تن در پایان فصل صید سال جاری پیش‌بینی می شود.

مدیرکل شیلات مازندران و منطقه گرگان در مراسم افتتاح فصل جدید صید ماهیان فلس‌دار استخوانی از دریای خزر افزود: علیرغم اینکه تحقق کلیه پیش‌بینی‌های انجام‌شده در زمینه صید سال جاری، مستقیما با مسائل جوی و مساعد بودن هوا مرتبط می باشد، معهذا جهت تحقق افزایش میزان صید یادشده، کلیه امکانات صیادی شامل تور ماهیگیری، نخ لیزال، طناب نایلونی، تخته جهت ساخت قایق‌ها و قطعات لوازم یدکی موتور قایق‌ها به میزان کافی در اختیار صیادان تعاونی قرار گرفته است.

22 مهر 1383؛ توصیه دستگاه قضایی به مالباختگان ماجرای گلدکوئست

قدمی، رئیس شعبه سوم بازپرسی دادسرای ویژه کارکنان دولت گفت: دستگاه قضایی شکایت کسانی را که در جریان فعالیت شبکه غیرقانونی گلدکوئست متضرر شده‌اند تا مرحله بازگشت مال، بازپس‌دهی آن به مالباختگان و جبران خسارات وارده به اقتصاد کشور دنبال می‌کند.

وی همچنین گفت: پس از تاریخ 83.6.31 که مسدود شدن سایت شرکت مذکور از طریق رسانه ملی و مطبوعات کشور اعلام و ماهیت شرکت روشن شد، عذر هیچ کسی به بهانه عدم اطلاع از ماهیت این شرکت پذیرفته نخواهد شد و با کسانی که به دریافت خدمات غیرمجاز از طریق این سایت مسدود شده اقدام کرده و عضوگیری می‌کنند با اشد مجازات برخورد خواهد شد و علاوه‌بر اتهاماتی که مستقیما به آنها وارد می‌شود، این امر دلالت بر آن دارد که با علم و عمد قصد اخلال در نظام اقتصادی کشور را دارند.

واردات بنزین از محل مازاد درآمد نفت انجام می‌شود

وزیر نفت گفت: در حال حاضر خیلی روشن است که ارز موردنیاز برای واردات بنزین باید از محل مازاد درآمد نفت تامین شود.

بیژن زنگنه افزود: با توجه به اینکه قیمت نفت افزایش یافته است، طبیعی است که قیمت فرآورده‌های نفتی همچون بنزین نیز افزایش یابد و لذا ما با کمبود منابع مالی برای واردات بنزین مواجه شده‌ایم.

وزیر نفت، قیمت نفت خام ایران را هم‌اکنون در حدود 40 دلار اعلام کرد و گفت: منابع مالی پیش‌بینی شده برای واردات بنزین در سال‌جاری به اتمام رسیده است.

22 مهر 1393؛ جهانگیری: اصرار زیاد بر حذف یارانه‌ای پردرآمدها داریم

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد که پرداخت یارانه نقدی بدون تغییر ادامه می‌یابد.

اسحاق جهانگیری درخصوص حذف خانوارهای پردرآمد از دریافت یارانه نقدی گفت: حذف افراد به روشی که دولت در زمان فراخوان برای ثبت‌نام جدید در مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها انتخاب کرده بود، بهترین روش بود تا افراد علاقه‌مند به حذف از دولت حمایت کرده و به صورت داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در روزهای ابتدایی این طرح تا 25 درصد کاهش نام‌نویسی برای دریافت یارانه نقدی را داشتیم؛ اما در روزهای بعد با مجموعه اتفاقاتی که رخ داد، مجددا افراد برای ثبت‌نام به سامانه مربوطه مراجعه کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید