نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 25 مهر

ایران 5 میلیارد دلار تقاضای سرمایه گذاری خارجی دریافت کرد

کدخبر: ۶۰۴۱۴۹
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
ایران 5 میلیارد دلار تقاضای سرمایه گذاری خارجی دریافت کرد

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

25 مهر 1363؛ گزارش توجیهی ضرورت ایجاد مترو تهران تقدیم نخست‌وزیر شد

ازسوی شورای عالی ترافیک، گزارش توجیهی فنی، اقتصادی و اجتماعی ایجاد مترو تهران تقدیم نخست‌وزیر شد.

در پی درخواست مهندس موسوی، نخست وزیر ازسوی شورای ترافیک شهر تهران گزارش توجیهی و جامع طرح احداث متروی تهران و جزئیات و چگونگی اجرای آن و مشکلات و موانع موجود تقدیم ایشان شد.

شورای عالی ترافیک در این گزارش با تشریح مشکلات حمل‌و‌نقل و ترافیک موجود خواستار اجرای هرچه سریع‌تر این طرح شده است.

وزیر نیرو در مورد تامین آب موردنیاز کشور هشدار داد

وزیر نیرو گفت: اگر سریعا به مساله آب رسیدگی و در این مورد سرمایه‌گذاری‌های کلان انجام نشود، در آینده با بحران بزرگی روبرو خواهیم شد.

دکتر غفوری‌فرد، در گردهنمایی مسوولان کمیته‌های امور آب جهاد سازندگی سراسر کشور گفت: کشور ما از نقاط خشک دنیاست و توزیع نامناسب زمانی و مکانی نزولات باران مشکلات بسیاری را برای کشور ما به‌وجود آورده است.

25 مهر 1373؛ آشفتگی و نوسان شدید در بازار آزاد ارز

بازار دادوستد ارز و سکه طلا همچنان آشفته است و قیمت‌ها بهشدت نوسان دارد.

به گزارش خبرنگار اطلاعات، دلالان و تعدادی از صرافی‌های مجاز با ترفندهای جدید سعی در بالا نگه داشتن نرخ‌ها دارند.

در روزهای اخیر تعدادی از صرافی‌ها برای آنکه ارزها و سکه‌های خود را گرانتر از قیمت‌های معمول به فروش برسانند، نرخ خرید ارز و سکه را بالا اعلام می‌کنند، اما به هنگام معامله با بهانه های مختلف از خرید سکه و ارز خوداری می‌کنند و در صورت اصرار فروشنده نرخ جدیدی – پایین‌تر از نرخی که قبلا اعلان و یا بر روی تابلو نرخ‌ها نصب کرده بودند، اعلام می‌کنند. بدین ترتیب مشخص می‌شود که قیمت‌های فعلی کاذب است.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد خواستار دخالت وزارت بازرگانی در خرید و توزیع آهن آلات شد

وزارت بازرگانی باید برای متعادل ساختن بازار کاذب آهن، کل تولید فولاد داخل را خریداری کند.

مهندس علی شکرریز، مدیرعامل شرکت ملی فولاد اظهار کرد: براساس برآورد وزارت بازرگانی نیاز سالانه به آهن آلات ساخمانی بالغ‌بر یک میلیون و سیصد هزار تن است که واحدهای تحت‌پوشش این شرکت نیز به همین میزان تولید دارند و علاوه‌بر آن برخی از  اقلام نیز وارد می‌شود.

به گفته وی، واسطه‌ها و دلالان با ایجاد بازار کاذب به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زنند و مصرف‌کنندگان واقعی را با مشکل مواجه می سازند.

25 مهر 1383؛ دیدار وزیر اقتصاد ایران با نیکولا سارکوزی

سیدصفدر حسینی و نیکولا سارکوزی، وزرای اقتصاد و دارایی ایران و فرانسه در پاریس با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

وزرای دو کشور در این دیدار که در محل وزارت اقتصاد و دارایی فرانسه در پاریس انجام گرفت، درخصوص راه‌های گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

سارکوزی، وزیر اقتصاد فرانسه در این دیدار گفت: کشور ایران دارای فرهنگ و تمدن دیرینه‌ای است و پاریس برای گسترش همکاری با تهران همچنان مصمم است.

ایران 5 میلیارد دلار تقاضای سرمایه‌گذاری خارجی دریافت کرد

ایران در 6 ماه اول امسال 5 میلیارد دلار درخواست سرمایه‌گذاری خارجی دریافت کرد.

دکتر صفدر حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران که در رأس هیاتی به فرانسه سفر کرده است، در نخستین کنفرانس سرمایه‌گذاری خارجی ایران در پاریس اعلام کرد و گفت: سرمایه‌گذاران خارجی از حمایت و تسهیلات دولت برخوردار می‌شوند.

این کنفرانس به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس و با همکاری سندیکای کارفرمایان فرانسه موسوم به (مدف) که مهم‌ترین تشکیلات کارآفرینان فرانسه است، برگزار شد.

همچنین «فرانسوالوس» وزیر تجارت خارجی فرانسه از ایران به عنوان اولین شرکت تجاری فرانسه در خاورمیانه نام برد و اصلاحات انجام‌شده در قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری در ایران و فضای مناسب اقتصادی کشورمان را زمینه‌ای مناسب برای گسترش روابط بازرگانی دو کشور دانست.

عملیات اکتشاف نفت در دریای خزر سال آینده شروع می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: با آماده شدن دستگاه‌های حفاری نیمه‌شناور توسط شرکت صدرا، عملیات حفاری جهت اکتشاف در حوزه دریای خزر آغاز خواهد شد.

سیدمهدی میرمعزی در حاشیه انعقاد قرارداد همکاری میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت اسپانیایی رپسول گفت: تاخیر پیمانکار در اجرای به موقع تعهدات، سبب طولانی شدن در آغاز عملیات اکتشاف شده است.

وی پیش‌بینی کرد: عملیات حفاری اکتشافی در نیمه دوم سال آینده در دریای خزر شروع شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید