نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 27 مهر

دوئل نفتی رئیس‌جمهور روسیه با رئیس‌جمهور آمریکا

کدخبر: ۶۰۴۷۶۵
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
دوئل نفتی رئیس‌جمهور روسیه با رئیس‌جمهور آمریکا

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

27 مهر 1353؛ ایران تولید موتور اتومبیل را آغاز کرد

امروز با تشریف فرمایی شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانو کارخانه ایران ناسیونال، فرمان بهره‌برداری از اولین کارخانه موتورسازی ایران صادر شد و به این ترتیب از این پس ساخت موتورهای اتومبیل نیز در ایران صورت خواهد گرفت.

طبق برآوردی که شده، تولیدات این صنعت امروز از مرز 100 هزار واحد در سال تجاوز نموده است، طی 4 تا 5 سال آینده به حدود 500 هزار واحد بالغ خواهد شد و در این جهت واحدهای خودروسازی و صنایع جنبی قطعا سعی خواهند داشت که به عرضه کالاهای مرغوب و به قیمت معتدل، شهرت و اصالت صنایع ایران را چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای صادراتی از هر جهت تضمین نمایند.

پیش‌بینی می‌شود تا پنج سال دیگر جمع سرمایه‌گذاری در این صنعت و صنایع وابسته به حدود 150 میلیارد ریال بالغ گردد و سطح اشتغال که هم‌اکنون بیش از 30 هزار نفر است، به 150 هزار نفر خواهد رسید.

ایران شیوه جدیدی برای محاسبه قیمت نفت پیشنهاد می کند

روزنامه فیگارو چاپ پاریس در شماره اخیر خود نوشته است: ایران هفته آینده، شیوه جدیدی برای محاسبه قیمت‌های نفت به کمیسیون اقتصادی «اوپک» پیشنهاد خواهد کرد. به این ترتیب برای هر یک از انواع مختلف نفت قیمت مخصوص تعیین خواهد شد، با قبول این پیشنهاد عواملی که موجب تغییر بهای نفت برحسب آنکه نفت فروخته شده به کشورهای نفتی تعلق داشته باشد یا خیر (نفت خام سهمیه کشورهای تولیدکننده و نفت خامی که به موجب امتیازات موجود به شرکت‌های نفت تعلق می‌گیرد) از بین خواهد رفت.

ایران همچنین پیشنهاد می‌کند که قیمت‌های اعلان‌شده از بین برود و برای مبارزه با آثار تورم و نگهداری درآمدهای نفتی در یک سطح ثابت، قیمت‌های نفت روی 20 تا 30 ماده اصلی نفت شاخص‌گذاری شود.

به این ترتیب قیمت منحصربه‌فرد پیشنهادشده از قرار هر بشکه 9.84 دلار خواهد بود که حد وسط بین قیمت‌های نفت «امتیازی» و نفت سهمیه کشورهای تولیدکننده خواهد بود. علاوه‌بر این، تعیین یک قیمت منحصربه‌فرد درآمد فعلی کمپانی‌های صاحب امتیاز را کاهش خواهد داد.

علاوه‌بر این، تعیین یک قیمت منحصربه‌فرد درآمد فعلی کمپانی‌های صاحب امتیاز را کاهش خواهد داد.

27 مهر 1373؛ نیروی انتظامی بازوی اجرایی دولت در مبارزه با گرانفروشی است

محمدعلی رحمانی، رئیس سازمان عقیدتی-سیاسی ناجا اعلام کرد: نیروی انتظامی بازوی اجرایی دولت در مبارزه با گرانفروشی و اخلالگران اقتصادی است و به عنوان ضابط قوه قضائیه عمل می‌کند و تصمیمات دولت نیز از طریق قوه قضائیه پیگیری می‌شود.

وی از پرسنل نیروی انتظامی خواست که دستورات مقامات قضایی را برای برخورد با اخلالگران اقتصادی و گرانفروشان با دقت دنبال کنند و در اجرای قانون دچار افراط و تفریط نشوند.

27 مهر 1383؛ طرح استقلال بانک مرکزی تهیه می شود

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خبر داد: به منظور مستقل شدن بانک مرکزی، با همکاری تعدادی از نمایندگان و استفاده از نظرات کارشناسان، طرح استقلال بانک مرکزی در آینده نزدیک آماده خواهد شد.

حسن نوعی اقدم اظهار کرد: بانک مرکزی تنظیم‌کننده سیاست‌های پولی کشور و ناظر بر حسن اجرای آن، کنترل کننده اصلی نقدینگی بخش خصوصی و هدایت‌کننده صحیح آن از مسیرهای غیراقتصادی به مسیرهای اقتصادی است.

وی تامین درصد یا تمامی کسری بودجه دولت‌ها به واسطه چاپ اسکناس بدون پشتوانه که موجب دامن زدن به تورم و افزایش شدید قیمت‌ها شود را یکی از حرکت های غیراقتصادی ذکر کرد که به گفته وی، همه ساله بانک مرکزی به اجبار به آن تن می‌دهد.

نماینده مردم اردبیل با تاکید بر اینکه «متاسفانه بانک مرکزی در حال حاضر اختیارات کاملی از خود ندارد، بلکه مجری سیاست‌های دولت است» عنوان کرد: بانک مرکزی موظف و ملزم به پوشش دادن نقاط ضعف و حتی اهداف سیاسی و سیاست‌های غیرکارشناسانه‌ای است که دولت اتخاذ می‌کند تا جایی که حتی اگر به وظیفه تعیین شده به خوبی عمل نکند، ممکن است مواخذه شود.

افتتاح بخش‌هایی از خط لوله باکو-جیهان

سران جمهوری‌های آذربایجان و گرجستان بخش‌هایی از خط لوله نفت باکو-جیهان (بی.تی.سی) را با ظرفیت نهایی یک میلیون بشکه نفت در روز به رغم تعویق در ساخت بخش گرجی آن افتتاح کردند.

این خط لوله که با هزینه 3.6 میلیارد دلار ساخته می‌شود و شریک اصلی آن شرکت بریتیش پترولیوم ست، نفت را از حوزه‌های گونشلی جمهوری آذربایجان در دریای خزر که توسط «بی‌پی» اداره می‌شود به بندر جیهان در دریای مدیترانه انتقال می‌دهد.

به گفته مایکل تاون شند، مدیر اجرایی بی‌تی‌سی تاخیر کنونی در ساخت در بخش گرجستان تاریخ نخستین بارگیری را به تعویق نخواهد انداخت.

کلیات لایحه بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید

گزارش شور اولین کمیسیون اقتصادی مجلس درباره لایحه بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران بررسی و به تصویب رسید.

بنابراین گزارش، افزایش حجم نقدینگی، کاهش نرخ تورم و نرخ سود بانکی از جمله اهداف این لایحه است.

نماینده دولت در دفاع از لایحه با اشاره به برخی از مشکلات فعلی سازمان بورس گفت: در حال حاضر از 54 کارگزار بورس 10 عضو دولتی و مابقی به بخش خصوصی تعلق دارد.

دبیرکل بورس که توسط هیات‌مدیره سازمان انتخاب می‌شود، به لحاظ نظارت بر اعمال قانون و حقوق کارگزاران با مشکلاتی روبرو است.

وی گفت: براساس این لایحه، وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان رئیس بورس معرفی می‌شود و پس از آن نمایندگان مجلس می‌توانند به طور مستقیم درباره عملکرد بورس از وزیر سوال کنند.

گفتنی است، اکنون رئیس شورای بورس اوراق بهادار، رئیس کل بانک مرکزی است.

27 مهر 1393؛ دوئل نفتی رئیس‌جمهور روسیه با رئیس‌جمهور آمریکا

«ولادیمیر پوتین» بودن این روزها خوب است. رئیس جمهور روسیه می‌تواند به مدد گاز طبیعی بسیاری از کشورهای اروپایی را تکان دهد بدون اینکه از عواقب آن دلهره‌ای داشته باشد.

در همین حال مشتریان پوتین احتمال رویای روزی را در سر می‌پرورانند که بتوانند به او بگویند: «گمشو» اما آنها درنهایت زمانی می‌توانند مستقل از منابع او زندگی کنند که نفوذ بین المللی شان روسیه و سایر دولت های نفتی را متلاشی کند.

صحبت از نوعی استقلال انرژی نیست که ایالات متحده ممکن است آن را به شیوه‌های مختلف به دست آورد یا برزیل با سوء‌استفاده از ذخایر نفتی در عمق دریای خود. صحبت از روزی است که نفت و گاز دیگران به عنوان سوخت وسایل نقلیه یا گرم کردن خانه‌ها استفاده نخواهد شد.

«دانیل آلتمان» مدرس مدرسه استرن در دانشگاه نیویورک و اقتصاددان ارشد در «Big think» می‌نویسد: برای دولت‌هایی که وابسته به درآمد نفت هستند مانند روسیه، این می تواند روز حساب یا روز محشر باشد. نوسانات اخیر در تقاضا و قیمت‌های نفت گاز تنها یک پیش‌نمایش پنهانی از این مساله است.

برای کشورهای نفتی که به پول نفت وابسته‌اند مانند روسیه، نفت ارزان، اقتصاد را زمین‌گیر کرده و بسیاری از پروژه‌ها را تعطیل می‌کند.

کاهش قیمت نفت یعنی کاهش درآمدهای دولتی برای بسیاری از کشورهایی که به صادرات نفت متکی اند.

هر چیزی زیر 104 دلار در هر بشکه بودجه روسیه را به خط قرمز می‌رساند. این به نفع غرب است که روسیه را زیر فشار تحریم قرار داده است.

حداقل دستمزدها در دوره احمدی‌نژاد از تورم جا ماند

بررسی تغییرات نرخ تورم و حداقل دستمزدها طی 9 سال اخیر نشان می دهد که شکاف بین این دو متغیر مهم اقتصادی در طول این دوره نوسانات زیادی داشته است.

به اعتقاد کارشناسان این شکاف اثرات مخربی بر وضعیت اقتصادی جامعه به خصوص در چند سال اخیر گذاشته و سفره مردم را کوچک‌تر کرده است. بررسی‌های آماری نشان می دهد برخی سال‌ها حداقل دستمزد رشدی بیشتر از تورم و در برخی سال‌ها رشدی کمتر داشته، به طوری که در این 9 سال قیمت‌ها رشدی به اندازه 1.5 برابر بیشتر از رشد حداقل دستمزدها داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید