نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 1 آبان

هدیه 10 میلیون دلاری ایران برای ساخت سد در افغانستان

کدخبر: ۶۰۵۲۲۴
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
هدیه 10 میلیون دلاری ایران برای ساخت سد در افغانستان

 

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

اول آبان 1353؛ برنامه بزرگ خانه‌سازی از اول بهار اجرا می‌شود

نخست‌وزیر از انجمن دوشیزگان و بانوان بازدید به عمل آورد و در اجتماع اعضای انجمن شرکت کرد و به سوالات مختلف آنها پاسخ داد.

از هویدا سوال شد برای تعدیل مال‌الاجاره دولت چه تدابیری اتخاذ کرده است که پاسخ داد: تا آخر امسال مطابق قانون هیچ کس اجاره ندارد که مال‌الاجاره را زیاد کند. بنابراین مساله گرفتاری برای امسال نیست، برای سال آینده هم به موقع تصمیم مقتضی گرفته خواهد شد. اما برای تعدیل مال‌الاجاره باید به مقابله اقتصادی برخاست و راه آن احداث واحدهای مسکونی جدید و بیشتر است.

دولت برنامه‌های وسیعی برای احداث آپارتمان و خانه چه توسط سازمان‌های مربوطه در دست تدوین نهایی دارد که از اول بهار آینده شروع خواهد شد. در این مورد میلیاردها ریال کمک و اعتبار به مردم و بخش خصوصی خواهیم داد.

نخست وزیر گفت: من شخصا خانه‌ای ندارم و الان هم در خانه سازمانی دولت زندگی می کنم. بی خانه هستم؛ بنابراین درد بی‌خانه‌ای را می‌فهمم.

مطمئن باشید دولت در حد مقدور در حل این مشکل کوشش دارد و برنامه جالب و مهمی هم به اجرا خواهد گذارد. به زودی وزیر مسکن و شهرسازی جزئیات این طرح را به اطلاع عموم مردم خواهد رساند.

اوپک سیستم قیمت‌گذاری واحد را انتخاب می کند

به دنبال ابتکار چندی قبل ایران در مورد ایجاد یک سیستم واحد قیمت‌گذاری نفت، منابع وزارت معدن و نفت ونزوئلا گزارش دادند که ممکن است در آینده نزدیک سیستم جدید و واحد و متحدالشکلی به جای مکانیسم موجود آشفته‌ای که قیمت نفت دارد حاکم بر تعیین قیمت نفت شود.

ایران برای ساخت سد در افغانستان 10 میلیون دلار کمک بلاعوض کرد

براساس یادداشت تفاهمی که عصر دیروز در وزارت امور اقتصادی و دارایی امضا شد، دولت شاهنشاهی ایران موافقت کرد مبلغ 10 میلیون دلار به طور بلاعوض به‌منظور انجام مطالعات مربوط به توجیه اقتصادی طرح‌های عمرانی موردعلاقه طرفین در اختیار دولت جمهوری افغانستان قرار دهد.

هوشنگ انصاری، وزیر امور اقتصادی و دارایی و زلمی محمود غازی، سفیر دولت جمهوری افغانستان در دربار شاهنشاهی بعد از ظهر دیروز یادداشت تفاهم را از طرف دولت‌های متبوع خود در دفتر وزیر امور اقتصادی و دارایی امضا کردند.

مطابق این یادداشت، دولت افغانستان از 10 میلیون دلار مزبور برای تامین هزینه‌های مطالعاتی طرح‌های عمرانی دیگری که مورد موافقت قرار یگیرد نیز استفاده خواهد کرد.

ازجمله طرح‌های عمرانی که در پروتکل مورد موافقت قرار گرفته است، احداث بندهای ذخیره در حوزه مشترک رودخانه هیرمند و توسعه کشاورزی و دامپروری ایجاد صنایع وابسته به آن و تولید انرژی و جلوگیری از سیل در آن منطقه است.

همچنین ایران در احداث راه آهن کابل – قندهار – هرات و ادامه آن به خطوط سراسری راه‌آهن ایران و همچنین ایجاد صنایع و سدهای ذخیره‌ای بر روی رودخانه هیرمند و تاسیس بانک توسعه صادرات در افغانستان همکاری خواهد کرد.

اول آبان 1363؛ میلیاردها ریال از اموال بنیاد مستضعفان به کمیته امداد واگذار شد

میلیون ریال از اموال بنیاد مستضعفان ازجمله تعدادی از باغات و کارخانجات، تعدادی سینما، هتل، مسافرخانه و واحدهای تجای و مسکونی به کمیته امداد امام واگذار شد.

نیری، سرپرست کمیته امداد امام گفت: بنیاد مستضعفان به منظور ایجاد کسب درآمد برای این نهاد، اموالی از قبیل باغ، کارخانه‌های کوچک و واحدهای مسکونی و تجاری بالغ‌بر چند میلیارد ریال را به این کمیته اهدا کرده است که بخشی از این اموال نیاز به احیا دارند و احتمالا قسمتی از این اموال نیز با نظر امام امت به خانواده‌های تحت پوشش واگذار می‌شود و یا از طریق مزایده به فروش خواهد رسید.

وزرای اوپک با توطئه بین المللی کاهش قیمت نفت مقابله می کنند

وزرای نفت 6 کشور عضو اوپک در ژنو گرد آمده‌اند تا مذاکرات مقدماتی درباره عدم‌ثبات قیمت‌های بین‌المللی نفت را انجام دهند.

شیخ احمد زکی یمانی، وزیر نفت سعودی اظهار کرد که کشورهای اوپک نیازی به کاهش قیمت نفتی خود چنانچه با کشورهای تولیدکننده دیگر هماهنگی داشته باشند، نخواهند داشت. قرار است در هفته آینده این اجلاس به طور کامل تشکیل شود تا مساله عدم ثبات قیمت در بازار نفت جهان را به دنبال کاهش قیمت نفت نروژ، بریتانیا و نیجریه (عضو اوپک) به وجود آمده مورد بررسی قرار دهند.

وی گفت: تقاضا برای نفت اوپک در ماه دسامبر آینده به روزانه 16 میلیون بشکه بالغ می‌شود.

کشورهای کویت، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ونزوئلا، لیبی و الجزایر امروز در ژ نو استراتژی مشترکی را قبل از اجلاس فوق‌العاده اوپک با کلیه اعضایش در 29 ماه جاری اتخاذ می‌کنند.

اول آبان 1373؛ بانک مرکزی ایران بخشی از بدهی‌های معوق به صادرکنندگان انگلیسی را می‌پردازد

به نوشته نشریه «مید» بانک مرکزی ایران، بازپرداخت مبلغ 300 میلیون دلار کل بدهی‌های بدون تضمین صادراتی ایران به صادرکنندگان انگلیسی را تقبل کرده است.

براساس گزارش منتشرشده در آخرین شماره مجله «میدل ایست اکونومیک دایجست» هنوز مشخص نیست بانک مرکزی چگونه این بدهی‌ها را می‌پردازد، اما گفته می شود مبالغ کم تا سقف 50 هزار پوند بلافاصله تسویه حساب خواهد شد.

مبالغ بیشتر پس از یک ضرب‌الاجل، طبق یک برنامه زمان‌بندی مجدد پرداخت خواهد شد.

سیاست تعدیل اقتصادی راه را برای تحول در صنایع کشور باز کرد

قرارداد طرح توسعه مجتمع معدنی سنگ‌آهن «چغارت» در حضور مهندس محلوجی وزیر معادن و فلزات امضا شد.

وی با اشاره به کاهش ارزش قرارداد از 400 به یکصد میلیون دلار گفت: امروز صنایع ایران متوجه ابعاد سیاست تعدیل اقتصادی شده و خود را با این سیاست هماهنگ می‌کنند و با واقعی شدن نرخ ارز ارزش قرارداد توسعه پروژه بافق به 25 درصد برآورد اولیه کاهش پیدا می‌کند.

اول آبان 1393؛ پیشنهاد برقی 7 میلیارد دلاری ایران به روس‌ها

معاون وزیر نیرو از پیشنهاد اجرای پروژه‌های مشترک برقی ایران به ارزش هفت میلیارد دلار به روسیه خبر داد.

هوشنگ فلاحتیان با اعلام اینکه منتظر دریافت پیشنهاد نهایی روس‌ها برای اجرای طرح‌های مشترک برقی بین دو کشور هستیم، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا یک ماه آینده روسیه پیشنهاد نهایی خود را به ایران ارائه کند.

این مقام مسوول همچنین درخصوص ارزش توافق احتمالی برقی ایران و روسیه اظهار کرد: تاکنون حدود هفت میلیارد دلار پیشنهاد برقی به منظور اجرای طرح‌ها و پروژه‌های صنعت برق و تامین فاینانس ازسوی ایران به روسیه ارائه شده است.

فلاحتیان با بیان اینکه حجم دقیق و ارزش قراردادهای آتی برقی بین ایران و روسیه با دریافت پیشنهاد رسمی این کشور تعیین خواهد شد، بیان کرد: با این وجود قطعا حجم توافق‌های برقی بین تهران و مسکو از مرز هفت میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.

جنگ خانوادگی در عربستان برای قیمت نفت

در شرایطی که قیمت نفت با سقوط بی‌سابقه‌ای مواجه شده و به هر بشکه 80 دلار رسیده است، هم‌اینک باید دید که نحوه برخورد عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان چه خواهد بود؟

کاهش 20 درصدی قیمت جهانی نفت به عوامل گوناگونی بستگی دارد که می‌توان به برخی از آنها اشاره کرد؛ کاهش رشد اقتصادی چین، رشد ناچیز کشورهای اتحادیه اروپا، افزایش تولید نفت ایالات‌متحده که به عنوان نفت شیل شناخته می‌شود و برخی موارد دیگر از مهم‌ترین عوامل کاهش قیمت نفت در طی این 3 ماه محسوب می‌شود.

عربستان سعودی در مجموع نزدیک به 10 درصد از نفت جهان را تولید می‌کند، مضاف بر اینکه این کشور دارای هزینه تولید پایین نیز هست. به همین دلیل هم این کشور در اوپک به عنوان «سنگر ثبات» شناخته می‌شود. آخرین آمارها حکایت از این موضوع دارد که این کشور افزون‌بر 10 میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده، اما می‌تواند این رقم را به 12.5 میلیون بشکه در روز برساند.

از نظر تئوریک مسائل مربوط به نفت در عربستان توسط شورایی که منصوب پادشاهی است گرفته می‌شود، اما این شورا چندی است که اصلا جلسه نداشته است. در مقابل به نظر می‌رسد که این تصمیمات نفتی توسط وزیر نفت این کشور، یعنی النعیمی راسا گرفته می‌شود. نعیمی 70 ساله است و وی نیز به دنبال بازنشستگی خود است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید