نیم قرن با اقتصاد ایران؛9 آبان

«سمند» در اوکراین تولید می‌شود

کدخبر: ۶۰۶۷۶۳
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
«سمند» در اوکراین تولید می‌شود

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

نهم آبان 1353؛ دو کارخانه «گندله‌سازی» در اهواز تاسیس می شود

صنایع فولاد ایران اعلام کرد، در اجرای منویات شاهنشاه آریامهر در جهت خودکفایی صنعت تولید فولاد در ایران، شرکت ملی صنایع فولاد ایران (ذوب‌آهن گازی) امروز قراردادی با شرکت «لورگی» آلمان غربی به منظور ساختن دو کارخانه گندله‌سازی در اهواز منعقد کرد.

ظرفیت دو کارخانه فوق سالانه مجموعا 5 میلیون تن می‌باشد و گندله‌های تولیدی در کارخانه احیای مستقیم شرکت ملی صنایع فولاد ایران در اهواز به عنوان مواد اولیه به منظور تولید آهن اسفنجی مصرف خواهد شد.

سرمایه‌گذاری کل دو کارخانه مذکور بالغ‌بر 100 میلیون بوده و اولین کارخانه در اوایل سال 1356 و کارخانه دوم در اواخر همان سال شروع به بهره برداری خواهد شد.

نهم آبان 1363؛ ایران خواستار حفظ سهمیه تولید خود در «اوپک» شد

وزرای نفت ایران و الجزایر در جلسات صبح و بعد از ظهر پریروز اجلاس فوق‌العاده اوپک در ژنو، پیرامون کاهش سقف تولید اوپک، کاهش 3 میلیون بشکه از کل تولید اوپک را به کنفرانس ارائه دادند که اعضای اوپک پس از بحث و تبادل‌نظر بر سر کاهش سقف تولید از 17.5 میلیون بشکه در روز به 16 میلیون بشکه در روز موافقت کردند.

وزیر نفت ایران اعلام کرد چون ایران در چند ماه گذشته کمتر از سهمیه مقرر، نفت تولید کرده است سهمیه آن باید در همان سطح قبلی باقی بماند.

نهم آبان 1373؛ هاشمی رفسنجانی خواستار مشارکت نیروهای بسیجی در مبارزه با گرانفروشی شد

آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری خواستار مشارکت نیروهای بسیجی در امر مبارزه با گرانفروشی شد.

رئیس‌جمهوری که در دیدار با دانشجویان و دانش‌آموزان ممتاز بسیجی سخن می‌گفت، افزود: بسیج به عنوان یک الگوی جامع و موفق در مقاومت و از خودگذشتگی باید همچنان بازوی توانای نظام جمهوری اسلامی برای مقابله با بحران‌ها و مشکلات در هر شرایطی باشد. وی گفت: نیروهای مخلص بسیج که با شایستگی و ایثار، فاتح بزرگ جبهه‌های نبرد با دشمن جهانی بوده‌اند، امروز نیز باید پیشتاز میدان‌های علم و تحقیق باشند و با همان روحیه فداکاری و جهاد، رسالت بزرگ خود را در دوران صلح و سازندگی انجام دهند.

آقای هاشمی رفسنجانی افزود: این از وظایف مهم بسیجیان است که با کسب رتبه‌های بالای علمی و روی آوردن به تحقیق و دانش از کارنامه درخشان و میراث پرافتخار خود پاسداری کنند.

آخرین تصمیم‌ها برای کنترل بر توزیع کالاهای مشمول طرح قیمت‌گذاری

ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد و تصمیماتی درخصوص لزوم نظارت وزارت بازرگانی بر واردات با تولید کالاها تا مرحله توزیع اتخاذ شد.

در این جلسه با توجه به دائمی بودن قانون تعزیرات حکومتی مقرر شد وزارت بازرگانی برای نظارت بر شبکه‌های توزیع کالاهای مشمول طرح قیمت‌گذاری و بازرسی و نظارت و تعزیرات حکومتی از ابتدای واردات یا تولید کالاها تا مرحله توزیع برای مصرف‌کننده، تمهیدات لازم را برای انجام مراقبت دقیق به عمل آورد.

در این جلسه وزارت بازرگانی همچنین موظف شد، طرح شبکه‌های رسمی مجاز توزیع کالا را با همکاری اتحادیه‌های صنفی تهیه و نتیجه را به اطلاع ستاد برساند و نسبت به امر تدارک استان‌های سراسر کشور در حد موردنیاز اقدام کند.

در این جلسه همچنین به منظور سرعت بخشیدن به امر تامین کالاهای مشمول طرح، تسهیلات اعتباری لازم برای خریدهای داخلی و خارجی این کالاها موردتصویب قرار گرفت و مقرر شد بانک مرکزی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این مورد اقدام کنند.

نهم آبان 1383؛ امضای توافقنامه 100 میلیارد دلاری بین ایران و چین

ایران و چین برای همکاری در صنایع نفت و گاز یادداشت تفاهم امضا کردند.

براساس توافقنامه‌ای که به امضای بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت و رئیس کمیته برنامه‌ریزی و توسعه چین رسید، ایران در ازای صادرات سالانه 10 میلیون تن LNG به مدت 25 سال به چین به شرکت نفت دولت چین (ساینوپک) اجازه فعالیت در میدان نفتی تازه کشف‌شده یادآوران را داد.

این قرارداد بزرگ‌ترین پروژه فروش گاز طبیعی مایع (LNG) دنیا محسوب می‌شود.

ایران در حال حاضر چهار پروژه تعریف‌شده برای تولید سالانه 32 میلیون تن LNG از گازهای 11، 12 و 13 میدان گازی پارس جنوبی دارد که هم‌اکنون پروژه «Nioc LNG» در حال مطالعات قراردادی با شرکت رسپول اسپانیا است و پیش‌بینی شده است تا سال 2006 میلادی قرارداد توسعه آن امضا و از سال 2008 به تولید برسد.

«سمند» در اوکراین تولید می‌شود

قائم‌مقام ایران خودرو از توافق اولیه با مصر برای تولید سمند در آن کشور خبر داد.

شیواپور افزود: برای تولید سمند در مصر، روسیه، اوکراین و سنگال به مراحل امیدوار‌کننده‌ای رسیده‌ایم.

وی درباره تولید سمند در سوریه گفت: کارخانه ایران خودرو در روسیه 10 هزار دستگاه تیراژ در یک شیفت دارد اما با سه شیفت تولید این کارخانه به 30 هزار دستگاه در سال می‌رسد.

وی اظهار کرد: در این کارخانه در ابتدا مدل‌های مختلف سمند تولید می‌شود و در فاز دوم پژو پارس و آریان نیز تولید می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید