نیم قرن با اقتصاد ایران؛11 آبان

ایران به صادرکننده گندم تبدیل می‌شود

کدخبر: ۶۰۷۲۱۵
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
ایران به صادرکننده گندم تبدیل می‌شود

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

11 آبان 1353؛ اصلاحیه برنامه عمرانی پنجم آماده تقدیم مجلس شد

لایحه اصلاحیه قانون برنامه پنجم عمرانی کشور آماده شده است و در آینده‌ای نزدیک تسلیم مجلس شورای ملی می‌شود.

این لایحه که به دنبال تشکیل کنفرانس تجدیدنظر برنامه پنجم در رامسر تدوین شد، نخست در شورای اقتصاد بررسی می‌شود و پس از تصویب در این شورا تقدیم مجلسین خواهد شد.

براساس این اصلاحیه رقم اعتبارات عمرانی کشور در طول سال‌های 52 تا آخر سال 1356 از 4500 میلیارد ریال خواهد گذشت. این اعتبارات تقریبا بیش از دو برابر بودجه عمرانی پنجم شد.

افزایش اعتبارات عمرانی برنامه پنجم از سال‌جاری در لوایح بودجه منظور می‌شود و به همین جهت قسمتی از افزایش اعتبارات در لایحه بودجه 54-53 کل کشور پیش‌بینی شده است.

یک مقام مطلع گفت: لایحه اصلاحیه برنامه پنجم به احتمال قوی در آبان‌ماه جاری تقدیم مجلس می‌شود و مطابق تصمیماتی که در کنفرانس رامسر اتخاذ شده، برنامه‌های عمرانی کشور سالی یک بار با برنامه‌ریزی تازه تنظیم و هدف‌های جدید در لوایح بودجه اعمال خواهد شد.

بنابراین، از این پس علاوه‌بر بررسی مداوم برنامه‌ریزی 20 ساله و تدوین قانون برنامه‌های عمرانی پنج ساله، برنامه‌ریزی سالیانه نیز به عمل می‌آید و این برنامه‌ریزی با توجه به رشد بخش‌های اقتصادی و صنعتی و ضرورت اعمال اولویت‌های تازه صورت می‌گیرد.

11 آبان 1373؛ مشارکت 20 هزار بسیجی در سراسر کشور در مبارزه با گرانفروشی

با موافقت مقام معظم رهبری و در پی تاکید رئیس‌جمهوری در امر مبارزه با گرانفروشی، نیروهای بسیج در قالب سیستم‌های بازرسی بسیج فعالیت خود را در زمینه بررسی قیمت‌ها و برخورد با متخلفان در سراسر کشور آغاز کرده‌اند.

این مطلب را سردار سرتیپ افشار، فرمانده نیروی مقاومت بسیج کشور در جمع خبرنگاران در اهواز اعلام کرد و افزود: نیروهای بسیجی براساس قرارداد بسته‌شده با وزارت بازرگانی در مرحله نخست مسوولیت بازرسی و نظارت بر قیمت‌ها را در واحدهای توزیعی براساس قیمت‌های اعلام‌شده برعهده دارند.

وی یادآور شد: برای ریشه‌کن‌ کردن پدیده گرانفروشی و احتکار کالا، باید فرهنگ سالم اقتصادی در سطح جامعه پیاده شود و زمینه فراهم کردن چنین فرهنگی، لازمه‌اش رعایت قیمت‌های اعلام‌شده ازسوی مرکز تولید و توزیع کالا است.

سردار سرتیپ افشار خاطرنشان کرد: هیچ کس نمی‌تواند به بهانه گران خریدن کالا، اقدام به فروش کالا با قیمت گران‌تر از قیمت‌های مصوب کند.

صاحبان کالا موظف به اعلام موجودی انبارهای خود شدند

صاحبان کالاهای مشمول مرحله اول برنامه تنظیم بازار باید موجودی کالاهای خود را اعلام کنند.

روابط عمومی سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد، این دستورالعمل شامل تمامی صاحبان کالاهای مشمول مرحله اول برنامه تنظیم بازار اعم از تولیدکنندگان، واردکنندگان، بنکداران، عمده‌فروشان و انبارداران شده و نامبردگان باید ضمن اعلام موجودی کالای خود تا پایان مهر 73، هر 15 روز گزارشی از موجودی کالای خود را به‌طور مستمر و نزدیک‌ترین اداره بازرگانی محل، طی فرمی که به همین منظور منتشر شده است، اطلاع دهند.

گفتنی است، در صورت اعلام نکردن موجودی کالا یا اعلام میزان موجودی به‌صورت نادرست، طبق ماده 16 قانون تعزیرات حکومتی به موضوع رسیدگی و مجازات مربوطه در مورد افراد خاطی اعمال شود.

11 آبان 1383؛ ایران به صادرکننده گندم تبدیل می‌شود

مجری طرح‌محوری گندم گفت: ایران در صورت حفظ روند افزایش تولید گندم تا 3 یا 4 سال آینده به صادرکننده تبدیل می‌شود.

محمدرضا اسکندری با اشاره به تولید 14 میلیون تن گندم در سال‌جاری افزود: امسال نیاز گندم خوراکی کشور 11 میلیون و 30 هزار تن است که تا به امروز 11 میلیون و 136 هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان خریداری شده است و تا پایان فصل خرید به 11 میلیون و 300 هزار تن می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: تمام کشورهایی که صادرکننده گندم هستند، علاوه‌بر تامین نیاز داخلی، ذخیره استراتژیک و ذخیره صادراتی نیز دارند تا بازار صادرات خود را حفظ کنند و ما نیز زمانی می توانیم به سمت صادرات برویم که هم تامین نیاز کشور را پایدار کنیم و هم بیش از نیاز داخلی تولید داشته باشیم و سپس به سمت صادرات برویم.

رای قاطع مجلس به دستیابی به فناوری هسته‌ای

دور سوم مذاکرات ایران با سه کشور اروپایی پیرامون فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم جمعه آینده در حالی برگزار می‌شود که مجلس ایران دیروز با اکثریت قاطع کلیات طرحی را به تصویب رساند که براساس آن دولت ملزم است روند دستیابی به فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز را ادامه دهد.

در صورت تصویب نهایی طرح مجلس، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است با بهره‌گیری از اندیشمندان، محققان و امکانات کشور و همچنین پیگیری اجرای تعهدات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای برخوردار از این فناوری در برابر کشورهای عضو معاهده منع تولید و تکثیر سلاح‌های هسته‌ای (ان.پی.تی) نسبت به برخورداری کشور از فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز از جمله تامین چرخه سوخت اقدام کنند.

طرح دستیابی به فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز در پی درخواست 50 نماینده از هیات رئیسه مجلس برای رسیدگی خارج از نوبت آن در صحن علنی بررسی شد و کلیات آن به تصویب رسید. ازسوی دیگر دو فوریت طرح توقف تعلیق غنی‌سازی اورانیوم که ازسوی رفعت بیات مطرح شده بود، پس گرفته شد.

11 آبان 1393؛ شوک به استقلال بانک مرکزی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از تصویب جزئیات طرح «نحوه اداره بانک مرکزی» در این مجمع خبر داد؛ طرحی که براساس آن رئیس‌کل بانک مرکزی به پیشنهاد وزیر اقتصاد، تایید هیات وزیران و صدور حکم توسط رئیس‌جمهور به مدت پنج سال تعیین می شود.

این طرح در شرایطی توسط اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید که نحوه انتخاب رئیس‌کل بانک مرکزی به دلیل سکوت قانون یکی از معضلات نظام تصمیم‌گیری بود. ریشه این موضوع را باید در قانون برنامه پنجم توسعه جست‌و‌جو کرد. آن هنگام که برنامه پنجم توسعه در دی‌ماه 1389 در مجلس در حال بررسی بود و براساس مشکلاتی که درباره نحوه اداره بانک مرکزی وجود داشت، این موضوع به عنوان یک معضل ازسوی رهبر معظم انقلاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد و در دستورجلسه قرار گرفت.

باور نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر انتخاب رئیس‌کل بانک مرکزی توسط روسای سه قوه نقطه‌ اختلاف دولت و مجلس در این باره بود.

این موضوع اما به‌رغم موافقت مجمع با نظر مطرح شده ازسوی مجلس، با مخالفت دولت روبرو شد که درنهایت رهبر معظم انقلاب تبصره یک ماده 80 و موضوعات مرتبط با نحوه استقلال بانک مرکزی جمهوری اسلامی را به عنوان معضل مطرح و به مجمع تشخیص مصلحت واگذار کردند؛ این موضوع تا آنجا ادامه یافت که دیروز جزئیات طرح «نحوه اداره بانک مرکزی» با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام نهایی شد.

شتاب نقدینگی در دور تند

جدیدترین آمار بانک مرکزی در شهریورماه سال جاری نشان می‌دهد که حجم نقدینگی در شهریورماه به 653 هزار و 816 میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با سال گذشته 29.9 درصد رشد کرده است.

رقم شد سالانه نقدینگی در تیرماه معادل 31.3 و در مهرماه معادل 30.1 درصد بوده است که نشان می‌دهد رشد سالانه نقدینگی طی سه ماه گذشته روند نزولی را پشت‌سر گذاشته است، اما تا هدف‌گذاری زیر 25 درصدی ازسوی بانک مرکزی فاصله قابل توجهی دارد. تغییرات نقدینگی از آن جهت دارای اهمیت تلقی می‌شود که به عقیده بسیاری از کارشناسان، در صورتی که به صورت تقریبی، تناسبی بین رشد نقدینگی و رشد اقتصادی موجود نباشد، مازاد نقدینگی خود را در «افزایش قیمت‌ها» نشان خواهد داد؛ بنابر این به نظر می رسد رشد سالانه نقدینگی هنوز در سطح بالایی است و در صورت بروز یک عامل خارجی افزایش قیمت‌ها و تغییر روند نزولی تورم را در پی خواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید