نیم قرن با اقتصاد ایران؛18 آبان

طرح مدیریت واردات خودرو در ایستگاه پایانی

کدخبر: ۶۰۸۵۴۵
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
طرح مدیریت واردات خودرو در ایستگاه پایانی

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

18 آبان 1353؛ سکه پهلوی 320 تومان شد

سکه پهلوی 320 تومان شد و شمش طلا به مثقالی 191 تومان رسید.

پهلوی از اوایل هفته گذشته که قیمت طلا در بورس‌های جهانی شروع به افزایش کرد، تا امروز 40 تومان ترقی کرده و از 280 تومان به 320 تومان رسیده است.

شمش طلا در بازار آزاد از مثقالی 178 تومان با هر مثقال 14 تومان افزایش به مثقالی 192 تومان رسید.

ادامه افزایش قیمت شمش طلا در بورس‌های جهانی انعکاس فوری در بازار آزاد طلا در ایران داشت و سبب شد که قیمت شمش طلا به طور روزمره بالا برود.

قیمت مسکوکات طلا در بازار آزاد امروز برای پهلوی 320 تومان، نیم‌پهلوی 180 تومان و ربع پهلوی 78 تومان بود.

کارشناسان افزایش قیمت طلا و ادامه آن را نتیجه نوسانات ارزی و آشفتگی پولی جهان توجیه می‌کنند.

تصمیم وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز بی‌تاثیر در این افزایش‌ها نیست. وزارت خزانه‌داری آمریکا اوایل آبان‌ماه جاری اعلام کرد که پس از لغو ممنوعیت مالکیت طلا در آن کشور و افزایش تقاضا برای این فلز، دولت آمریکا با استفاده از موجودی‌های طلای خود اقدام به فروش خواهد کرد.

طبق برآوردها، واردات طلای آمریکا در سال 1974 حدود 8 تا 9 میلیون اونس (هر اونس 31.1 گرم) خواهد بود.

ایران در کنفرانس نفتی ابوظبی شرکت نکرد

در کنفرانس نفتی امروز که به دعوت العتیه، وزیر نفت امارات متحده عربی از 6 کشور خلیج فارس در ابوظبی تشکیل می شود، نماینده ایران شرکت نخواهد کرد.

علت اساسی عدم شرکت ایران در این کنفرانس، مغایر بودن هدف کنفرانس با نظر ایران است.

کنفرانس برای بررسی «کاهش قیمت نفت» از درآمد کشورهای تولیدکننده نفت دعوت شده است، هدفی که عربستان سعودی در قالب تز «کاهش قیمت نفت» یک سال تمام آن را در کنفرانس‌های متعدد منطقه‌ای و عمومی اوپک مطرح ساخت و همیشه با مخالفت دسته‌جمعی اعضای اوپک، حتی ابوظبی دعوت‌کننده و مهماندار امروز مواجه شده است.

شاهنشاه ایران در سفر کیسینجر به تهران صریحا اعلام کردند که باید از سود سرشار کمپانی های نفتی و برداشت غیرقانونی آنها از «قیمت اعلام‌شده» که فرمول پیچیده و چپاولگرانه‌ای است، کسر گردد.

پیشنهاد ایران در مورد تعیین «قیمت واحد» و لغو «قیمت اعلان‌شده» به خاطر روشن کردن درآمد و سهم هر یک از طرفین معامله: تولیدکننده، کمپانی‌های نفتی و مصرف‌کننده داده شده است.

ایران حاضر نیست برای «کاهش قیمت نفت» حتی یک سنت از درآمد خود و کشورهای تولیدکننده بگذرد.

18 آبان 1373؛ هزاران تن کالای احتکارشده در سراسر کشور بین مردم توزیع شد

در پی اعلام مدیرکل بازرگانی خراسان درخصوص فراوانی کالاهای موردنیاز مردم در سطح استان و آمادگی این اداره‌کل برای توزیع 100 میلیون کیلوگرم قند و شکر و 600 هزار کیلوگرم روغن نباتی بین شهروندان، بازار دادوستد در استان خراسان از رونق افتاد.

در همین زمینه از صبح دیروز کار تحویل یک حلب روغن 4.5 کیلویی به کارکنان دولت در سطح استان آغاز شد و همزمان با آن سازمان تعاون روستایی نخستین محموله قند و شکر را که یک سهمیه 3 میلین کیلویی را دربرمی‌گیرد، روانه روستاها کرد.

خبر دیگر اینکه، ده‌ها تن کالای احتکارشده توسط محتکران در همدان کشف شد.

این خبر را آقای امراللهی، مدیر اداره کل بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات استان همدان اعلام کرد و افزود: در بازرسی از هفت انبار احتکار کالا در همدان مقدار 16 هزار و 436 کیلوگرم قند و شکر، 12 هزار کارتن پودر لباسشویی و 1080 کیلوگرم چای و مقادیر زیادی مایحتاج عمومی کشف شد.

خبر دیگر اینکه توسط نیروهای بسیجی اهواز با کشف چند انبار احتکار کالا، چند تن اقلام اساسی احتکارشده بین مردم این شهر توزیع شد.

رئیس‌جمهور: شیطنت‌های احتمالی محتکران و اخلالگران در اقتصاد کشور خنثی می‌شود

وزیر کشور و استانداران سه‌شنبه شب با آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری دیدار کردند. در این دیدار رئیس‌جمهوری با ابراز رضایت و قدردانی از عملکرد استانداران کشور در پیاده کردن برنامه‌های دولت و وجود وحدت و تفاهم کامل بین مسوولان اجرای در سطح کشور اظهار کرد: با توجه به ایجاد زمینه‌های مساعد و ابزار کامل پیشبرد کشور در برنامه اول، چشم‌انداز پیشرفت و توسعه ایران در برنامه دوم بسیار روشن و امیدوارکننده است.

به گفته هاشمی رفسنجانی، با توجه به توسعه توان تولیدی و سازندگی کشور و قدرت منابع ارزی در برنامه دوم، آهنگ رشد و توسعه در کشور همچنان ادامه خواهد یافت.

رئیس‌جمهوری ایجاد عدالت در توزیع و حمایت کامل از تولیدکنندگان در اجرای طرح اخیر مبارزه با گرانفروشی را مورد تاکید قرار داد و گفت: قیمت‌های مناسب و عادلانه برای محصولات تولیدی مهم ترین پشتوانه و اطمینان برای تولیدکنندگان کشور خواهد بود.

هاشمی رفسنجانی با توجه به تولید کالاهای اساسی موردنیاز مردم و مواد اولیه کارخانه‌ها و همچنین برنامه اشباع بازار از این کالاها گفت: با عرضه به موقع و فراوان کالاهای اساسی و تدابیری که دلت اندیشیده است، شیطنت های احتمالی محتکران و اخلالگران در اقتصاد کشور خنثی می‌شود.

نرخ آب، برق و گاز از سال آینده افزایش می‌یابد

بحث نمایندگان مخالف و موافق در مورد تبصره 19 لایحه برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جلسه‌های علنی صبح و بعد از ظهر دیروز مجلس شورای اسلامی ادامه یافت.

به موجب بند الف: در سال 1374، قیمت فروش هر لیتر بنزین مبلغ 100 ریال، بهای هر لیتر نفت سفید و گازوئیل 20 ریال و نرخ یک لیتر نفت کوره 10 ریال تعیین شد.

براساس بند ب: بهای فروش هر مترمکعب گاز طبیعی طی سال‌های اجرای برنامه به طور متوسط سالانه 20 درصد نسبت به سال پیش افزایش می‌یابد که این افزایش در پایان برنامه به میزان صد درصد خواهد بود.

18 آبان 1383؛ بیانیه جمعی از اقتصاددانان در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری نهم

آنچه در این نوشتار آمده نگاهی تحلیلی به شرایط موجود و چشم‌انداز میان‌مدت اقتصادی کشور است.

از نظر نگارندگان این متن، هر رویکردی به آینده به طور اجتناب‌ناپذیری مستلزم اتخاذ مواضعی روشن و ارائه راه‌حل‌هایی شفاف در قبال مشکلات موجود اقتصادی کشور است.

اقتصاد کشور در حال حاضر با مشکلات متعددی روبروست که هر یک به گونه‌ای جامعه را آسیب‌پذیر کرده است. کسری بودجه، تورم، ضعف کیفی و کمیت ارائه خدمات دولتی و بی‌ثباتی در بهره‌مندی مردم از امکانات اولیه، وابستگی به درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام، فساد اداری و مالی، بیکاری، عقب‌افتادگی تکنولوژیک، رقابت‌ناپذیری محصولات داخلی در مقایسه با محصولات مشابه خارجی، فقر گروه‌های آسیب‌پذیر، مصرف بی‌رویه و تضییع شدید محصولات استراتژیک مانند انرژی، گسترش آسیب‌های اجتماعی و نابسامانی‌های اخلاقی درنتیجه فشارهای اقتصادی، مهم‌ترین مشکلات موجود کشور در عرصه اقتصاد را تشکیل می‌دهند.

منشاء بخش بزرگی از این مشکلات را می‌توان در نوع نگرش به حوزه وظایف دولت و چگونگی اعمال سیاست‌های اقتصادی یافت.

علی‌رغم شکل‌گیری همگرایی ذهنی بسیار بالا در میان نهادهای مختلف جامعه، به شرحی که ذکر شد، متاسفانه نگرشی در طرف مقابل با شعارگرایی و مطلق‌نگری همچنان عرصه را بر هدف‌گذاری‌های واقع‌بینانه تنگ می‌نماید.

در شرایط حاضر، گسست نگرشی شکل‌گرفته میان دو گروه ذکرشده در مورد نقش دولت و جایگاه بخش خصوصی، عدالت اجتماعی و چگونگی ارتباط با جهان خارج به بزرگ‌ترین چالش آینده کشور تبدیل شده است.

صدور این بیانیه ازسوی جمعی از اقتصاددانان هشداری است به مردم در توجه به تفکیک دو نگرش ذکرشده در اداره کشور و تذکری است به سیاستمداران جهت ارائه برنامه ای مشخص برای آینده.

محمدمهدی بهکیش، جمشید پژویان، حسن درگاهی، غلامعلی فرجادی، محمد طبیبیان، مهدی عسلی، موسی غنی‌نژاد، احمد مجتهد، علینقی مشایخی، مسعود نیلی و ابوالقاسم هشمی این بیانیه را امضا کرده اند.

18 آبان 1393؛ زنگ خطر واگرایی ارزی

بررسی‌ها از روند «نرخ رسمی» و «غیررسمی» ارز نشان می‌دهد که در دو ماه گذشته (مهر و شهریور) شکاف قیمتی بین دو بازار رسمی و آزاد افزایش یافته است. این افزایش در حالی رخ داده که در یک سال نخست شروع به کار دولت فاصله بین نرخ رسمی و نرخ غیررسمی بازار ارز در حال کاهش بود. آمارها بیانگر آن است که شکاف بین نرخ مبادله‌ای (نرخ رسمی) و نرخ دلار در بازار آزاد (غیررسمی) در مردادماه سال‌جاری به 14.5 درصد رسیده بود، ‌اما پس از این ماه شکاف بین و نرخ افزایش یافت و در شهریورماه به 16.2 درصد رسید. این روند در اولین ماه پاییز نیز تداوم داشت و مقدار شکاف در مهرماه معادل 17.3 درصد گزارش شد.

تشدید واگرایی ارزی می‌تواند هشداری به سیاستگذاران نسبت به تبعات این پدیده باشد. شکاف ارزی در سال‌های 90 و 91 زمینه را برای «ایجاد رانت» و «فعالیت‌های سفته‌بازی» فراهم کرد و بخش قابل توجه از نقدینگی به سمت بازارهای غیرمتشکل پولی گسیل شد.

طرح مدیریت واردات خودرو در ایستگاه پایانی

بررسی طرح مدیریت واردات خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت به پایان رسیده و در انتظار تصویب نهایی این وزارتخانه  و ارسال به هیات دولت به سر می‌برد.

چند ماه پیش طرحی با عنوان مدیریت واردات خودرو با هدف جلوگیری از افزایش واردات به وزارت صمت ارائه شد.

در این طرح پیش‌بینی شده که صندوقی تحت عنوان حمایت از تولید خودروی داخلی تشکیل شده و منابع این صندوق نیز از محل تعرفه واردات خودرو، تامین شود.

جلوگیری از واردات خودرو از کشورهایی که روابط دوستانه‌ای با ایران ندارند، از دیگر مفاد قیدشده در طرح مدیریت واردات خودرو است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید