نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 24 آبان

تکمیل بانک اطلاعاتی یارانه تا 2 ماه آینده

کدخبر: ۶۰۹۷۶۸
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
تکمیل بانک اطلاعاتی یارانه تا 2 ماه آینده

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

ریزش آمار معاملات با رشد انتظارات منفی/ پیش‌بینی بازار سهام امروز 24 آبان+ اینفو

24 آبان 1363؛ وزیر صنایع: ما باید صنعتی مستقل و بی‌نیاز داشته باشیم

هشتمین گردهمایی مسوولان و مدیران کل صنایع سراسر کشور با حضور آقای شافعی، وزیر صنایع در تالار اجتماعات دانشگاه ارومیه گشایش یافت.

وزیر صنایع با بیان اینکه ما باید صنعتی مستقل و بی‌نیاز داشته باشیم که بتواند در خدمت مستضعفین و جنگ قرار گیرد، گفت: مشکل عمومی و اصلی صنعت ما امروز وابستگی است که باید با استفاده از حمایت و قدرت‌های ابتکاری صنعتگران و جوانان خلاق سعی کنیم میزان وابستگی‌های صنعت مملکت را به ارز به حداقل برسانیم و به‌عبارت دیگر باید این سیاست را فعالانه پیگیری کنیم که وابستگی موجود صنعت به ارز خارجی کم‌کم به مرحله قطع وابستگی و استقلال تولیدی برسد.

سیگنال صعودی قیمت طلا به بازار سکه /پیش بینی قیمت سکه امروز 24 آبان

وزیر صنایع در مورد سرنوشت آینده شرکت‌های مشمول قانون حفاظت و نگهداری واحدها ازجمله بند «الف» اظهار کرد: این گروه از واحدهای تولیدی در حال حاضر تحت مالکیت دولت قرار دارند و به وسیله وزارت صنایع اداره می‌شوند.

ولی ما از مدت‌ها پیش در حال بررسی و ارزیابی هستیم که اگر ضرورت خاصی نسبت به نظارت و مدیریت دولت درخصوص این قبیل واحدها وجود ندارد، اداره آنها را به بخش خصوصی و غیردولتی واگذار کنیم.

وزیر صنایع در مورد شرکت‌ها و کارخانه‌های شامل بند «ج» اظهار کرد: تا زمانی که مساله این گروه از واحدهای صنعتی و تولیدی مشخص نشده است، هیچ تصمیمی در مورد واگذاری مدیریت آنها به بخش خصوصی گرفته نخواهد شد.

24 آبان 1373؛ گفت‌و‌گوهای ایران و ایتالیا برای مشارکت در طرح نفت و گاز آسیای میانه

تحولات اخیر نفت و گاز منطقه آسیای میانه و قفقاز در دیدار مدیرعامل شرکت نفت ایتالیایی «انی» با وزیر نفت ایران مورد بررسی قرار گرفت.

روابط عمومی وزارت نفت اعلام کرد: دو طرف آمادگی خود را جهت مشارکت در طرح‌های بهره‌برداری و انتقال نفت و گاز منطقه مذکور اعلام کردند.

آقای «دت فرانکو برنابه» مدیرعامل شرکت نفت «انی» و غلامرضا آقازاده، وزیر نفت ایران علاقه‌مندی خود را در زمینه همکاری در پروژه خط لوله انتقال گاز ترکمنستان از طریق ایران به اروپا ابراز داشتند.

همچنین مدیرعامل شرکت «انی» خواستار مشارکت در اجرای این طرح شد. دو طرف در مورد پروژه انتقال گاز ایران به اروپا و بهره‌برداری نفت خام در بخش آذربایجانی دریای خزر و مشارکت اخیر ایران در کنسرسیوم شرکت‌های نفتی خارجی در جمهوری آذربایجان به تبادل‌نظر پرداختند.

24 آبان 1393؛ تکمیل بانک اطلاعاتی یارانه تا 2 ماه آینده

معاون وزیر کار از دستور دو ماهه رئیس‌جمهور برای تشکیل بانک شناسایی خانوار خبر داد.

احمد میدری گفت: در حین تشکیل بانک اطلاعات خانوار حریم خصوصی مردم محفوظ است و از دستگاه‌ها به‌گونه‌ای اطلاعات دریافت می‌کنیم که وارد حریم خصوصی افراد نشویم.

وی ادامه داد: براساس مصوبه دولت قبل بانک اطلاعات و مسوولیت نگهداری بانک اطلاعات به عهده سازمان هدفمندی است و مسوولیت دهک‌بندی گروه‌ها و حذف دهک‌ها در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها است.

ملاحظات سیاستگذار پولی

ولی‌ا... سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی در متنی تحلیلی توضیحاتی درخصوص عملکرد بانک مرکزی ارائه داد.

سیف با اشاره به شرایط نابسامان رشد اقتصادی و تورم در ابتدای روی کار آمدن دولت به برخی از سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های ایجادشده برای خروج اقتصاد از رکود تورمی شدید آن دوره اشاره کرده و توضیح داده است که بانک مرکزی به‌صورت همزمان، متغیرهای مختلفی را مثل «وضعیت نابسامان بازار ارز»، «رشد اقتصادی منفی»، «رشد بالای قیمت‌ها» و «تبعات منفی سیاست‌های نامطلوبی مثل مسکن مهر» را در نظر داشته و به همین دلیل، جهت‌گیری پولی خود را بر محورهایی شامل «ارتقای انضباط پولی»، «مدیریت مناسب نقدینگی»، «افزایش سهم پول درونزا از رشد نقدینگی» و «تامین مالی سالم اقتصاد» متمرکز کرد.

به گفته وی، از مجموع 29.1 درصدی رشد نقدینگی در 12 ماه منتهی به شهریور 1393، 3.8 درصد مربوط به افزایش شمول آماری بوده و رشد همگن نقدینگی در دوره مزبور معادل 25.3 درصد بوده است که از متوسط عملکرد رشد نقدینگی طی هشت سال گذشته کمتر بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید