نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 26 آبان

اعلام تصمیمات جدید دولت برای ورود و خروج ارز

کدخبر: ۶۱۰۲۳۵
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
اعلام تصمیمات جدید دولت برای ورود و خروج ارز

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

26 آبان 1353؛ فروش طلا متوقف شد

بانک ملی ایران امروز از فروش شمش طلا خودداری کرد، ولی مسکوکات طلا را با قیمت دیروز برای فروش عرضه کرد.

طوفان در بازار طلا و افزایش پی‌درپی قیمت این فلز سبب نابسامانی معاملات آن در بورس‌های جهانی شده است.

دامنه این طوفان به بازار طلا در ایران نیز کشیده شد و از امروز به علت روشن نبودن قیمت و میزان نوسانات افزایش آنها بانک ملی از فروش شمش طلا خودداری کرد.

قیمت شمش طلا در بازار آزاد امروز مجددا هر مثقال هفت تومان ترقی داشت و به مثقالی 212 تومان رسید.

خروج پزشکان از کشور افتضاحی است که آن را با گرفتن تعهد خاتمه می‌دهیم

بعد از ظهر دیروز شاهنشاه آریامهر 250 نفر از مدیران عامل شعب جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران در سراسر کشور و اعضای هیات‌های مرکزی کل و بازرسی کل این جمعیت را در کاخ نیاوران به حضور پذیرفتند.

شاهنشاه با اشاره به مساله کمبود پزشک و بیمارستان در سطح جهانی فرمودند یک بیمارستان تمام‌شده دارای کادر کامل از لحاظ پزشک و پرستارو تمام افرادی که برای اداره بیمارستان لازم است از خارجی‌ها هم دربست قبول می‌کنیم که کمبود فعلی پزشکی و پرستار ایران را جبران کنیم.

جای تعجب این است که یک دانشجوی ایرانی که دانشکده پزشکی خارج را طی کرده است احیانا در آنجا مانده و هنوز به وطنش برنگشته و از آن بدتر جای تاسف بسیار است که کسی که 6 سال یا هفت سال محل یک صندلی را در دانشکده پزشکی اشغال کرده و بین 5 الی 6 میلیون ریال در سال خرج او شده است، پس از طی تحصیلات پزشکی در اینجا، عازم خارج می‌شود، حالا با این سپردن تعهد البته از این افتضاح جلوگیری خواهیم کرد.

عرضه اوراق مشارکت ازسوی بخش خصوصی

دکتر محمد یگانه، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: در گذشته واحدهای اقتصادی کشور اتکا بسیار زیادی به سیستم بانکی داشته‌اند که شاید در بعضی از موارد خارج از حد احتیاط بوده است. از این رو باید سعی و کوشش همه‌جانبه به عمل آورد تا واحدهای مذکور علاوه‌بر دریافت کمک‌های مالی و خدماتی از بانک‌ها خودشان هم در تجهیز منابع کوچک و بزرگ و پراکنده خصوصی و شرکت دادن هرچه بیشتر مردم در فعالیت های اقتصادی و بهره‌مند ساختن کلیه افراد کشور از نتایج پیشرفت‌های سریع مملکتمان اقدامات لازم به عمل آورند و سرمایه‌های خود را افزایش داده و در صورت حائز شرایط بودن اقدام به فروش اوراق قرضه بنمایند.

در ضمن؛ اقداماتی از طرف بانک مرکزی ایران با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی در جریان است تا اوراق قرضه بخش خصوصی و بانک‌ها هم تحت شرایط بخصوصی وارد بورس شده و مثل اوراق قرضه دولتی از پرداخت مالیات بر درآمد معاف شوند.

26 آبان 1373؛ تصمیمات جدید دولت برای ورود و خروج ارز

هیات وزیران بعد از ظهر دیروز به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری تشکیل جلسه داد.

یکی از مصوبات دیروز لایحه اصلاح بند الف ماده 42 قانون پولی و بانکی کشور بود که براساس آن خرید و فروش ارز و هرگونه عملیاتی که موجب انتقال تعهد ارزی شود و یا ورود و خروج ارز با پول رایج کشور و همچنین عدم ایفای تعهدات ارزی بدون رعایت ترتیباتی که بانک مرزی جمهوری اسلامی ایران مقرر می‌دارد، ممنوع است و متخلفان علاوه بر ضبط عین یا رد مثل ارز با ریال موضوع تخلف به عنوان مجازات به پرداخت جزای نقدی تا دو برابر موضوع تخلف که در مورد ارز به نرخ شناور محاسبه می‌شود، محکوم خواهد شد.

26 آبان 1383؛ توافق ایران و اتحادیه اروپا همزمان با تعلیق داوطلبانه غنی‌سازی

متن کامل توافق دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلستان با حمایت نماینده عالی اتحادیه اروپا (سه کشور اتحادیه اروپا) توسط دکتر حسن روحانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در اختیار خبرنگاران قرار گرفت.

دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت های فرانسه، آلمان و انگلستان با حمایت نماینده عالی  اتحادیه اروپا 0سه کشور / اتحادیه اروپا) بر تعهدات مندرج در بیانیه 21 اکتبر 2003 تهران تاکید کردند و تصمیم گرفته‌اند پیشرفت در آینده را بر آن پایه‌ریزی کنند. آلمان، انگلیس، فرانسه و اتحادیه اروپا اذعان دارند که تعلیق یک اقدام داوطلبانه، اعتمادساز و نه یک الزام حقوقی است.

روحانی در نشستیخبری مساله «غنی سازی» را از خطوط قرمز ایران درخصوص مسائل هسته‌ای دانست و گفت: ما از سال گذشته بر این نکته اصرار داشته‌ایم که این حق ملت ایران تعطیل‌شدنی نیست و ایران از این حق نمی گذرد.

وی افزود: بنابراین هیچ گاه بحثی با عنوان توقف مطرح نیست، بلکه آنچه مطرح است تعلیق به‌صورت داوطلبانه است.

روحانی همچنین ابراز امیدواری کرد پرونده ایران در اجلاس نوامبر در مسیر عادی شدن قرار گیرد. وی با تاکید بر اینکه ایران در پی دستیابی به سلاح اتمی نبوده و نیست، اظهار کرد: در این توافقنامه دو طرف تفاهم کردیم نحوه غنی‌سازی در جمهوری اسلامی ایران به‌گونه‌ای باشد که دنیا مطمئن باشد انحرافی نخواهد بود.

برگزاری جشن خودکفایی در تولید گندم

خودکفایی در تولید گندم امروز کاری مهم و اساسی است که از یک طرف تامین کننده منافع و امنیت ملی و از طرف دیگر نشانه ظرفیت‌های بسیار وسیع و گسترده تولید در بخش کشاورزی کشور است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری در مراسم جشن شکرگزاری خودکفایی گندم که در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزارش شد با بیان این مطلب گفت: خودکفایی در تولید این محصول اساسی با توجه به اینکه 50 درصد جیره غذایی کشور مرتبط با آن است و ما یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان آن هستیم از اهمیت بسیاری برخوردار است.

آقای خاتمی با اشاره به ناموفق بودن دولت‌های قبلی و ازجمله دولت فعلی در هدفمند کردن یارانه‌ها خاطرنشان کرد: دو برابر شدن جمعیت و افزایش 70 درصدی مصرف سرانه کشور را به لحاظ تامین نیاز گندم با مشکل مواجه کرده بود.

26 آبان 1393؛ خانه‌های میلیاردی در پایتخت

در این روزها که خرید و فروش آپارتمان‌های کوچک زیر 50 متر رونق را به بازار مسکن بازگردانده و قدرت خریداران مسکن در حد خرید خانه‌های 200 میلیون تومانی است در فایل‌های فروش مشاوران املاک آپارتمان‌هایی با متراژهای بالا وجود دارد که نرخ‌هایشان از دو میلیارد تومان آغاز می‌شود و به بیش از 7 میلیارد تومان نیز می‌رسد.

این خانه‌های میلیاردی دارای امکانات ویژه‌ای مانند استخر، سونا و مجهز بودن به دو پارکینگ است.

به طور مثال آپارتمانی نوساز در محله الهیه با 400 مترمربع مساحت، 7 میلیارد و 200 میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است یا در محله جمشیدیه آپارتمانی 270 متری 5 میلیارد تومان برای فروش پیشنهاد شده است.

با این وجود، بازار مسکن چه در حوزه اجاره و چه در بخش خرید و فروش همچنان در رکود به‌سر می‌برد.

 

نرخ‌های پیشنهادی برای آپارتمان‌های بالای 170 مترمربع

  

محله

متراژ (مترمربع)

سن بنا

قیمت (تومان)

فرشته خ کوهیار

200

6

3 میلیارد و 100 میلیون

سعادت‌آباد علامه شمالی

200

13

یک ملیارد و 700 میلیون

دروس، خ ساقدوش

190

نوساز

یک میلیارد و 768 میلیون

جردن، نرسیده به خ سپیدار

200

نوساز

2 میلیارد و 300 میلیون

نیاوران

197

6

یک میلیارد و 970 میلیون

آجودانیه

195

نوساز

دو میلیارد و 632 میلیون

قیطریه، بلوار کاوه

176

6

یک میلیارد و 496 میلیون

هروی

154

نوساز

یک میلیارد و 93 میلیون

شهرک غرب

157

25

یک میلیارد و 256 میلیون

ایران زمین

160

18

یک میلیارد و 360 میلیون

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید