نیم قرن با اقتصاد ایران؛28 آبان

درخواست اوکراین برای تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی با ایران!

کدخبر: ۶۱۰۵۰۴
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
درخواست اوکراین برای تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی با ایران!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

28 آبان 1353؛ بانک ایران و مصر تاسیس می شود

بانک مشترک ایران و مصر با 20 میلیون دلار سرمایه اولیه در قاهره شروع به کار می‌کند.

مقدمات تاسیس این بانک فراهم شده، جزئیات نحوه فعالیت و طرح‌هایی که به وسیله این بانک در مصر به موقع اجرا درخواهد آمد در مذاکرات فرخ نجم‌آبادی، وزیر صنایع و معادن با مقامات مصری در قاهره مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

50 درصد از سرمایه اولیه این بانک مشترک، متعلق به ایران خواهد بود. 50 درصد را مصر تامین می‌کند، 25 درصد از 50 درصد سرمایه ایرانی بانک را بانک ملی ایران و 25 درصد را بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران خواهد پرداخت. به همین منظور مدیرکل بانک ملی و قائم‌مقام مدیرعامل بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران همراه هیات‌ به مصر رفته‌اند.

فعالیت بانک روی طرح‌های مشترکی خواهد بود که قرار است ایران و مصر در آن سرمایه‌گذاری کنند. این طرح‌ها در مصر اجرا می‌شود. از محل اعتبارات این بانک برای نوسازی پورت سعید نیز استفاده خواهد شد.

ترکیب اداره بانک به این صورت خواهد بود که ریاست هیات‌مدیره را ایران و مدیریت عامل را مصر به عهده خواهند داشت.

ذخیره نفت کشورهای صنعتی به 90 روز می‌رسد

آژانس بین‌المللی انرژی که تاکنون 16 کشور صنعتی غیرکمونیست به آن پیوسته‌اند، دیروز اولین جلسه هیات امنای خود را در پاریس تشکیل داد.

در این جلسه یک برنامه چهار ماده‌ای برای همکاری کشورهای عضو آژانس به هنگام روبرو شدن با بحران نفتی مورد بحث قرار گرفت.

اعضای آژانس انرژی که قرار است کار خود را در چارچوب سازمان همکاری‌های توسعه اقتصادی (OECD) انجام دهد عبارتند از آمریکا، ژاپن، کانادا، 8 کشور از اعضای بازار مشترک اروپا (به استثنای فرانسه) ترکیه، اسپانیا، سوئیس، سوئد و اطریش.

چهار قلمروی کشورهای عضو آژانس در آنها همکاری خواهند کرد، از این قرار است:

1- به وجود آوردن یک مکانیسم مشترک که برای روبرو شدن با شرایط اضطراری که اجازه خواهد داد تا کشورهای عضو در مرحله اول برای 60 روز و در مرحله دوم برای 90 روز مواد سوختی ذخیره کنند و در صورت روبرو شدن با قحطی فرآورده‌های نفتی و یا نفت خام اندوخته‌های خود را که قابل تبدیل به گاز مایع است، میان خود تقسیم کنند.

2- مبادله اطلاعات درباره فعالیت‌های شرکت‌های نفتی بین‌المللی.

3- کاستن از میزان احتیاج و وابستگی کشورهای عضو آژانس به نفت وارداتی از طریق همکاری کردن جهت بهره‌برداری منطقی و آمیخته با صرفه‌جویی از منابع انرژی و تلاش برای به‌وجود آوردن منابع دیگر انرژی که بتواند جای نفت وارداتی را در کشورهای صنعتی مصرف‌کننده نفت بگیرد و بالاخره انجام تحقیقات دامنه‌دارتر برای بهره‌برداری بیشتر از اورانیوم تغلیظ‌شده که در نیروگاه‌های اتمی قابل بهره‌برداری است.

4- فراهم آوردن مقدمات گفت‌و‌گو میان کشورهای صنعتی مصرف‌کننده نفت با کشورهای تولیدکننده نفت.

ایران دو راکتور اتمی از فرانسه خرید

اولین موافقتنامه و قرارداد همکاری‌های انرژی اتمی ایران و یک کشور خارجی با فرانسه به امضا رسید و براساس آن، ایران دو راکتور اتمی تولید برق از این کشور می‌خرد و از کمک‌های فنی فرانسه در این زمینه سود خواهد برد.

براساس توافق‌های دو کشور، یک مرکز تحقیقات اتمی به وسیله کمیساریای انرژی اتمی فرانسه در ایران احداث می‌شود و این سازمان نتایج تجربیات و اطلاعات علمی و فنی خود را در اختیار سازمان انرژی اتمی ایران قرار می‌دهد.

28 آّبان 1363؛ هیات‌های هفت‌ نفره 450 هزار هکتار زمین موات به کشاورزان واگذار کرده‌اند

شورای عالی کشاورزی بر نقش واحدهای تولیدی مشاعی در تولید زراعی کشور تاکید کرد.

شورای عالی کشاورزی به ریاست میرحسین موسوی، نخست‌وزیر مسائل کشاورزی کشور را مورد بررسی قرار داد.

در این جلسه پیرامون دشت‌های مستعد کشاورزی در استان آذربایجان غربی بحث و برای مطالعه روی آنها ازسوی نخست‌وزیر دستورات لازم صادر شد. سپس گزارش مفصلی ازسوی یکی از اعضای ستاد مرکزی هیات‌های هفت نفره و عضو شورای عالی کشاورزی در مورد سمینار اخیر این نهاد انقلابی به شورا ارائه و گفته شد بیش از 450 هزار هکتار زمین موات توسط هیات‌های هفت نفره واگذاری زمین به کشاورزان واگذار شده است و این نقش مهمی در خودکفایی و تولید کشاورزی در بر دارد.

28 آبان 1373؛ اوکراین خواستار تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی با ایران شد

وزیر امور خارجه اوکراین با تاکید بر اهمیتی که این کشور برای روابط خود با جمهوری اسلامی ایران قائل است، تصریح کرد: تحکیم همکاری‌های اقتصادی دوجانبه می‌تواند یک خصوصیت استراتژیک به این روابط بدهد.

وزیر امور خارجه اوکراین در دیدار با محمود واعظی، معاون وزیر امور خارجه گفت: ما برای روابط خود با جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه‌ای قائل هستیم.

وی گفت: با توجه به اهمیتی که برای روابط خود با ایران قائلیم، خواستار تعمیق و تحکیم همکاری‌های اقتصادی و برخورداری این امر از یک خصوصیت استراتژیک در روابط دوجانبه هستیم.

تمامی امکانات و نیروی انسانی قوه قضائیه در خدمت مبارزه با گرانفروشی است

آیت‌الله محمد یزدی، رئیس قوه قضائیه و امام جمعه موقت از اقدام دولت در مبارزه با گرانفروشی حمایت کرد و گفت: دولت مبارزه با گرانفروشی را به شکل جدی شروع کرده است و این اقدام مورد حمایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

وی اظهار امیدواری کرد که این برنامه تا نقطه نهایی پیش برود.

وی اعلام کرد: تمام امکانات و نیروی انسانی قوه قضائیه در اختیار مبارزه با گرانفروشی قرار گرفته است.

28 آبان 1383؛ تشریح پروژه‌های سرمایه‌گذاری ایران در لندن

وزیر صنایع و معادن در همایش شتاب رشد اقتصادی ایران در لندن روش‌های موردنظر ایران برای همکاری با شرکت‌های خارجی ازجمله شرکت‌های انگلیسی و ایرانی را شامل «سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در تامین مالی پروژه‌ها» و «همکاری در کشورهای ثالث» برشمرد.

اسحاق جهانگیری با تشریح روش تامین مالی پروژه‌ها به عنوان یکی از راه‌های فعال شدن شرکت های انگلیسی در ایران گفت: برای اجرای برخی از پروژه‌ها به‌ویژه در بخش نفت، ‌گاز، پتروشیمی و معدن می‌توان از این روش استفاده کرد.

جهانگیری «همکاری در کشورهای ثالث» را به عنوان سومین روش مورد قبول ایران برای همکاری و جلب سرمایه‌گذاری‌های خارجی تشریح کرد و گفت: در حال حاضر زمینه بسیار مناسبی برای همکاری شرکت‌های ایرانی و انگلیسی در اجرای پروژه‌های اقتصادی در کشورهای حاشیه خلیج فارس، آسیای میانه، ماورای قفقاز، افغانستان و عراق وجود دارد.

وزیر صنایع و بازرگانی انگلیس نیز در سخنانی در همایش یادشده گفت: تهران و لندن ظرفیت‌های گسترده و متنوعی برای توسعه روابط اقتصادی دارند.

پاتریشیا هیوت افزود: انگلیس، فرانسه، آلمان و ایران در فعالیتی فشرده تلاش کردند وضع جدیدی در روابط تهران با اروپا ایجاد کنند و ما خوشحالیم که این تلاش‌ها در توافق پاریس نتیجه داد.

وی اضافه کرد: انگلیس برای ایجاد تسهیلات بیشتر در همکاری اقتصادی با ایران در دو سال گذشته، میزان تضمین‌های اعتباری صادراتی را بیشتر کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی