تاریخ‌سازی دولت در حراج «جمعه سیاه»

فروش 4 هزار میلیاردی اوراق بدهی دولتی

کدخبر: ۶۱۳۰۰۹
اقتصادنیوز: روند حراج اوراق بدهی دولتی در هفته نخست آخرین ماه پاییزی امسال به سطح بالایی رسید. در هفته اخیر، اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه فراتر از مرز 4 همت فروخته اشد. اتفاقی که به نظر می‌رسد در راستای سیاست تامین کسری بودجه از مسیر واگذاری دارایی های مالی در سال جاری باشد.
فروش 4 هزار میلیاردی اوراق بدهی دولتی

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته منتهی به 8 آذر ماه امسال هجدهمین حراج اوراق بدهی برگزار شده و دولت 17 هزار و 400 میلیارد تومان اوراق بدهی به مشتریان خود عرضه کرد. در این بازار دولت می تواند با فروش اوراق بدهی به خریداران بخشی از کسری بودجه را تامین کند. آمارهای منتشر شده از سوی وزارت امور اقتصاد و دارایی نشان می‌دهد در این هفته حدودا 4 هزار و 400 میلیارد تومان اوراق بدهی فروخته شده است. این رقم تقریبا 25.3 درصد از کل اوراق عرضه شده در این هفته بوده است. 

 

عموما خریداران دولتی در معاملات بازار اولیه، بانک ها و بورسی ها هستند. این در حالی است که روند هفتگی بازار بدهی نشان از غیبت طولانی بانک ها در خرید اوراق بدهی داشته است.

020908

غیبت بانک‌ها در خرید اوراق بدهی دولتی طولانی‌تر شد

بر اساس گزارش اکوایران و طبق آمارهای ثبت شده در وزارت امور اقتصاد و دارایی، تمام اوراق خریداری شده از دولت از سوی بورسی ها بوده و بانک ها هیچ سهمی در این بازار نداشته اند. برخی کسری ممتد نقدینگی در نهادهای مالی را عامل اصلی غیبت بانک ها می دانند. این دوازدهمین هفته ایست که بانک ها در خرید اوراق بدهی مشارکتی نداشته اند. این در حالی است که جذابیت فروش اوراق در هفته های اخیر به سطج بالایی رسیده بود.

بالاترین نرخ سود در حراج اوراق بدهی دولتی

عموما در خرید اوراق بدهی دولتی دو شاخص مهم وجود دارد. نرخ سود اوراق و تاریخ سررسید. با افزایش نرخ سود ، اوراق برای مشتریان جذاب تر شده و میل به خرید از دولت بیشتر می شود. تاریخ سررسید کوتاه مدت‎تر نیز شاخص دیگری است که موجب می شود تا اوراق بدهی دولتی در بازار بیشتر فروخته شود. 

بررسی ها نشان می دهد سه دسته اوراق در این هفته در بازار عرضه شده که دو مورد آن نرخ سود بالای 26 درصدی داشته است. اتفاقی که در حراج سال های اخیر رقم بالایی به شمار می رود. در همین رابطه نرخ سود موثر اوراق بدهی دولتی در این هفته برابر با 25.97 درصد به ثبت رسیده و تقریبا در مرز 26 درصد قرار گرفته است. بررسی هفتگی اوراق بدهی از ابتدا تاکنون حاکی از ثبت رکورد بی سابقه نرخ سود در این هفته در قیاس با سال های قبل بوده است. عمده اوراق خریداری شده درمرحله هجدهم اوراق بدهی نیز اراد 145 بوده که تاریخ سررسید آن به نسبت سایرین نزدیک تر بوده و برابر با دو سال به ثبت رسیده است. 

رکوردزنی نرخ سود در هفته های اخیر نشان از تمایل بیشتر دولت به درآمدزایی از این بازار دارد. انعطاف بی سابقه در نرخ سود و عرضه بالای اوراق در حراج حاکی از آن است که دولت سعی دارد تا کسری بودجه را با جدیت بیشتری از این مسیر تامین کند. روشی که به اعتقاد برخی غیرتورمی است. چرا که طی آن پولی چاپ نمی شود و احتمال استقراض از بانک مرکزی نیز پایین‌تر می آید. این در حالی است که البته عده ای دیگر معتقدند این امر می‌تواند موجب انتقال بدهی به دولت های بعدی و موکول کردن تورم به سال های بعد شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید