گزارش بلومبرگ درباره پیامدهای بحران مسکن در دومین اقتصاد جهان

روزهای سخت طبقه متوسط در چین!

کدخبر: ۶۱۶۵۵۱
اقتصادنیوز: طبقه متوسط چین در روزهای پایانی سال 2023 با بحرانی تازه دست به گریبان شده‌اند.
روزهای سخت طبقه متوسط در چین!

به گزارش اقتصادنیوز با افزایش فشارهای ناشی از بحران مسکن و عملکرد ضعیف بازارهای بورس در چین، ثروت مردم این کشور - بخصوص طبقه متوسط - با کاهش همراه شده است.

 

 بحران املاک و مستغلات در چین و عملکرد نامناسب بازارهای سهام این کشور در حال کاهش قابل توجه ثروت خانوارهای دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

به نوشته بلومبرگ، چین برای حل این مشکلات قادر نیست سرعت رشد اقتصادی خود را به پیش از دوران همه‌گیری کووید-19 برساند و در این میان،‌ تهدید افزایش نرخ بیکاری نیز وجود دارد.

همه این اتفاقات باعث شده خانوارهای طبقه متوسط چین مجبور شوند در اولویت‌های مالی خود تجدید نظر کنند و برخی با صرف نظر از سرمایه‌گذاری یا فروش دارایی‌ها، سعی در آزادسازی نقدینگی دارند.

بحران مسکن چین

اکوایران در ادامه ترجمه این گزارش آورده است: بخش بزرگی از کاهش ثروت خانواده‌های چینی مربوط به بحران مسکن این کشور است زیرا 70 درصد از دارایی‌های خانوارهای چینی مربوط به املاک و مستغلات است و در نتیجه بحران در این بخش یک تأثیر فراگیر در پی داشته است. بلومبرگ اکونومیکس اعلام کرده هر زمان که 5 درصد از ارزش خانه‌ها در چین افت می‌کند، 19 تریلیون یوآن (2/7 تریلیون دلار) از ثروت مسکن از میان می‌رود.

«اِریک ژو» - یکی از اقتصاددان‌های بلومبرگ اکونومیکس - اعلام کرده: «این اتفاق احتمالا شروع فرآیند از دست رفتن ثروت بیشتر طی سال‌های آینده است. در صورتیکه یک روند صعودی قابل توجه در بازارهای مالی وجود نداشته باشد، رشد محدود در این بازارها نمی‌تواند ثروت از دست‌رفته در بخش مسکن را جبران کند».

اگرچه داده‌های رسمی چین نشان‌دهنده کاهش خفیف قیمت خانه‌های موجود است، اما آمارهای دیگر از کاهش حداقل 15 درصدی قیمت خانه در مناطق اصلی بزرگترین شهرهای چین حکایت دارد.

بلومبرگ اکونومیکس اعلام کرده: «ارزش بخش مسکن چین ممکن است از میزان کنونی که 20 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد، تا سال 2026 به 16 درصد تولید ناخالص داخلی کاهش پیدا کند. این اتفاق می‌تواند حدود 5 میلیون نفر از مردم یا حدود 1 درصد از نیروی کار شهری را با خطر بیکاری یا کاهش درآمد روبه‌رو کند».

روزهای بارانی

 در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های مالی نمی‌توانند تأثیرات قابل توجهی ایجاد کنند زیرا سهام‌های چین در مقایسه با بازارهای سهام اقتصادهای نوظهور، در اوایل ماه جاری میلادی ضعیف‌ترین عملکرد خود را از سال 1998 ثبت کردند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک چین در سه‌ماهه سوم 2023 بدهکار بودند، بازده محصولات مدیریت ثروت بانک‌ها همچنان در سطح پایینی قرار دارد و نرخ سپرده در سال گذشته میلادی سه مرتبه کاهش یافته است.

شرکت خدمات مالی و بانکداری سوئیسی یوبی‌اس در گزارش جهانی خود از ثروت که ماه آگوست منتشر شد، اعلام کرد ثروت خالص هر بزرگسال در چین با کاهش 2/2 درصدی به 75 هزار و 371 دلار در سال 2022 کاهش یافت، در حالیکه میزان کلی دارایی‌ها به ازای هر فرد برای نخستین‌بار از سال 2000 با کاهش همراه شد زیرا دارایی‌های غیر مالی به دلیل مشکلات بازار مسکن کاهش یافته است.

حفاظت از ثروت

بررسی‌ها نشان می‌دهد حتی آن دسته از مردم چین که دارای درآمد خالص بالایی هستند، محافظه‌کارتر شده‌اند. همچنین نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد تعداد گروه‎‌هایی که «حفاظت از ثروت» را در میان اهداف اصلی پولی خود ذکر می‌کنند، در سال 2023 به طور قابل توجهی افزایش یافت و اشاره به «تولید ثروت» کاهش پیدا کرد.

گزینه دیگری وجود ندارد

«لیلی لیو» که در شهر هانگژو زندگی می‌کند و در صنعت تکنولوژی فعالیت دارد‌، مدیریت چند میلیون یوآن از پس‌انداز خانوادگی خود را بر عهده دارد. در حالیکه درآمد والدین او از کسب‌وکار املاک و مستغلات با کاهش شدید مواجه شده است، افزایش دستمزد همسرش باعث شده که او در سال‌های اخیر پول بیشتری در اختیار داشته باشد. خانم لیو که یکی از دو خانه‌اش را برای فروش گذاشته، اما نمی‌داند پول آن را کجا سرمایه‌گذاری کند، می‌گوید: «احساس می‌کنم ریسک‌پذیری من همراه با افزایش ثروت کاهش یافته است. به خود زحمت نمی‌دهم که زمان بیشتری را صرف سرمایه‌گذاری کنم زیرا به احتمال زیاد در این محیط اقتصادی نتیجه‌ای نخواهد داشت».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید