نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 9 دی

فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها در غرب تهران آپارتمان‌ می‌سازند!

کدخبر: ۶۱۸۴۳۵
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها در غرب تهران آپارتمان‌ می‌سازند!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

نهم دی 1353؛ فرانسوی‌ها در غرب تهران آپارتمان‌های 17 طبقه می‌سازند

یک شرکت بزرگ خانه‌سازی فرانسوی پیشنهادی برای ساختن چندصد دستگاه واحد مسکونی آپارتمانی در غرب تهران تسلیم شرکت ملی ذوب‌آهن کرد.

این طرح هم‌اکنون در دست بررسی کارشناسان قرار دارد و در صورتی که مورد تایید قرار گیرد برای کارمندان این سازمان اقدام به ساختمان آپارتمان با شرایط پیشنهادی خواهد شد.

براساس این طرح شرکت فرانسوی چندین سری آپارتمان 17 طبقه و 6 طبقه خواهد ساخت. خریداران این آپارتمان‌ها 35 درصد قیمت اولیه زمین و محوطه‌سازی و تهویه را نیز باید اضافه بر قیمت آپارتمان بپردازند. همچنین قیمت پارکینگ 17 هزار تومان برای هر متقاضی محاسبه خواهد شد.

خریداران آپارتمان‌ها باید 30 درصد قیمت را تا تاریخ تحویل گرفتن که مدت آن دو سال خواهد بود، بپردازند. بقیه را با بهره 10 درصد در مدت 15 سال (180 قسط ماهانه) مسترد دارند.

در اراضی غرب تهران یک شرکت آمریکایی نیز اقدام به آپارتمان‌سازی خواهد کرد.

نهم دی 1383؛ برق در ایران ارزان است، نمی‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم

به دلیل پایین بودن قیمت برق در کشور سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح‌های ملی و احداث نیروگاه از این طریق ممکن نیست.

حبیب‌ا... بیطرف، وزیر نیرو اظهار کرد: با توجه به پایین بودن قیمت برق در کشور وزارت نیرو و شرکت توانیر قادر به سرمایه‌گذاری و تامین منابع لازم برای برخی از طرح‌های برقی نیست. به همین منظور مجبوریم از سرمایه‌های غیردولتی استفاده کنیم.

نهم دی 1393؛ بحران شدید آب در ایران

براساس شاخص جهانی سازمان ملل، ایران رسما در وضعیت «بحران شدید آب» قرار گرفت.

براساس آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران، حجم کل ریزش‌های جوی از مهرماه 1391 لغایت پایان شهریور 1392 به میزان 239.6 میلی‌متر بود که در مقایسه با میانگین دوره بلندمدت 2.1 درصد کاهش و در مقایسه با سال آبی گذشته 17 درصد افزایش نشان می دهد.

بررسی تحولات منابع آب در کشور نشان می دهد که تحت‌تاثیر کاهش بارندگی نسبت به روند بلندمدت، مدیریت ناکارآمد منابع و همچنین بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب، کاهش منابع آب زیرزمینی تشدید شده است؛ به‌طوری‌که براساس شاخص جهانی سازمان ملل که میزان درصد برداشت از منابع آب تجدیدپذیر هر کشور را به‌عنوان شاخص اندازه‌گیری بحران آب معرفی می‌کند، شاخص مزبور ارسال 2011 برای ایران 72.3 درصد بوده است که حاکی از قرار گرفتن ایران در وضعیت «بحران شدید آب» است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید