بررسی تولید و عرضه رانا تا پایان آذر 1402

فرصت سوزی رانا از افت تولید/ کاهش سنگین قیمت رانا در پایان پاییز

کدخبر: ۶۲۰۰۳۸
اقتصادنیوز: فروش رانا در مبدا در پایان آذر 1402 با افت سنگین همراه بوده است اما این خودرو نتوانست از باریک شدن مسیر عرضه به نفع افزایش قیمت بازاری خود استفاده کند.
فرصت سوزی رانا از افت تولید/ کاهش سنگین قیمت رانا در پایان پاییز

به گزارش اقتصادنیوز، تولید و عرضه رانا در پایان آذر امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته افت کرده است. آن طور که صورت های مالی ایران خودرو نشان می دهد، تولید رانا در بازه زمانی مورد بررسی افتی حدود15 درصدی را تجربه کرده است.

آبی های جاده مخصوص در مجموع تا پایان سومین ماه از فصل پاییز سال گذشته توانسته بودند تا بیش از 20 هزار و 400 دستگاه رانا تولید کنند. اما طی 9 ماهی که از سال جاری گذشت تولید رانا با افت حول و حوش 15 درصدی به حوالی 17 هزار و 400 دستگاه رسید. این نشان می دهد ایران خودرویی ها در پایان فصل پاییز 1402 بیش از سه هزار دستگاه کمتر رانا تولید کردند.

اما نکته قابل توجه رشد فروش این خودرو در بازه زمانی یاد شده است. خودروساز کیلومتر 14 جاده مخصوص سال گذشته تا پایان آذر 1402 حدود 29 هزار و 350 دستگاه رانا را برای متقاضیان فاکتور کرده است اما در سال جاری در همین بازه زمانی تنها حدود 17 هزار و 200 دستگاه رانا به بازار فرستاده شده است.

بنابراین شاهد هستیم که ایران خودرویی ها بیش از 12 هزار و 100 دستگاه کمتر رانا روانه بازار کرده اند و همین مساله افت حول و حوش 40 درصدی فروش کارخانه ای این خودرو را رقم زده است.

به طور معمول افت فروش کارخانه ای فتیلیه قیمت بازاری را بالا می کشد اما این اتفاق نه تنها برای رانا نیفتاده که شاهد افت قیمت بازاری این خودرو در سه ماهه پاییز بودیم.

بررسی قیمت بازاری رانا در فصل پاییز نشان می دهد این محصول ایران خودرو در هفته ابتدایی مهر با قیمت حدود 540 میلیون تومان در بازار داد و ستد می شد اما در آخرین هفته آذر قیمت بازاری این خودرو به حوالی 525 میلیون تومان رسیده بود بنابراین شاهد افت قیمت بازاری رانا حول و حوش سه درصد در پاییز 1402 هستیم.

بررسی قیمت رانا پلاس با سقف پانوراما (شیشه ای) نشان می دهد این خودرو در پایان هفته ابتدایی دی با قیمت حدود 530 میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید