نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 3 بهمن

طرح جدید دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها!

کدخبر: ۶۲۳۶۳۷
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
طرح جدید دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

سوم بهمن 1363؛ اعلام جزئیات قرارداد خط لوله نفت و گاز بین ایران و ترکیه

نخست‌وزیر ایران قرارداد احداث خط لوله را حرکتی سمبلیک در میان کشورهای اسلامی توصیف کرد و نخست‌وزیر ترکیه آن را نمونه‌ای از همکاری بین دو کشور مسلمان خواند.

آقای میرحسین موسوی نخست‌وزیر و آقای تورگوت اوزال نخست‌وزیر ترکیه پیش از ظهر دیروز قرارداد احداث خط لوله انتقال نفت و گاز ایران به ترکیه را در فرودگاه آنکارا امضا کردند.

آقای موسوی با تکیه بر اینکه امضای این پروتکل نشان‌دهنده اراده جمهوری اسلامی ایران برای توسعه هرچه بیشتر همکاری با یک کشور مسلمان و همسایه در منطقه است، خاطرنشان کرد: تصمیم نهایی برای اجرای طرح پس از بررسی کلیه جوانب از طرف دو دولت اتخاذ خواهد شد.

به موجب این قرارداد نفت خام ایران از طریق خط لوله به سواحل مدیترانه و دریای سیاه می‌رسد و از آنجا به دیگر نقاط جهان انتقال خواهد یافت و ترکیه نیز احتیاج خود را از این طریق تامین می‌کند.

همچنین گاز نیز به وسیله یک خط لوله به ترکیه خواهد رسید و از طریق این کشور به اروپا انتقال می‌یابد.

سوم بهمن 1373؛ طرح جدید وزارت بازرگانی برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها

در جلسه دیروز ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار، گزارش رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد استقبال مردم برای خرید سهام فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه به اطلاع اعضای ستاد رسید.

بنابر این گزارش، تنها در آخرین روز فروش سهام، بیش از 55 میلیارد ریال سهام به متقاضیان عرضه شد که نسبت به پیش‌بینی قبلی در مورد سهم مشارکت مردم از 65 درصد به 70 درصد افزایش یافت و کل 280 میلیارد سهام مرحله اول طرح به فروش رسید.

در این جلسه طرح پیشنهادی وزارت بازرگانی در مورد طبقه‌بندی کالاهای موردنیاز مردم برای قیمت‌گذاری و نظارت توسط سازمان نظارت و بازرسی و یا کارخانه‌های تولیدی به اطلاع اعضای ستاد رسید.

همچنین مقرر شد، دبیرخانه ستاد با هماهنگی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نسبت به بررسی همه‌جانبه طرح اقدام و مراتب را برای تصویب نهایی به ستاد ارائه کند.

براساس طرح مذکور و با توجه به دائمی بودن قانون تعزیرات حکومتی، اغلب کالاهای موردنیاز مردم در شبکه‌های توزیعی و خدماتی به نحوی مورد نظارت و قیمت‌گذاری قرار خواهند گرفت تا از افزایش بی‌رویه قیمت آنها جلوگیری شود. جزئیات این طرح متعاقبا به اطلاع عموم خواهد رسید.

سوم بهمن 1383؛ ایران و ایتالیا موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف امضا کردند

در جریان سفر وزیر فعالیت‌های تولیدی ایتالیا و هیات همراه به تهران سه سند همکاری بین دو کشور به امضا رسید.

اسناد یادشده شامل موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، تفاهم‌نامه همکاری در صنایع کوچک و متوسط و یادداشت تفاهم هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک به امضای طرفین رسید.

براساس این گزارش، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف موجب تشویق سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایتالیایی و نیز کاهش هزینه‌ها و قیمت تمام‌شده محصولات آنان در طرح‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایشان در ایران خواهد شد.

8.5 میلیون دلار قیمت هواپیمای ایران 140

معاون فروش شرکت صنایع هواپیماسازی ایران «هسا» گفت: سومین هواپیمای تولیدی این شرکت بهمن‌ماه به شرکت هواپیمایی سفیران تحویل می‌شود.

جعفر زدوار افزود: هسا با شرکت هواپیمایی سفیران قرارداد فروش 6 فروند هواپیمای ایران 140 را به امضا رسانده که تاکنون دو فروند آن را تحویل داده است.

وی اضافه کرد: یک فروند دیگر از این هواپیماها در بهمن‌ماه و دو فروند دیگر تا پایان سال 84 واگذار خواهد شد.

وی گفت: قیمت این هواپیما 80 میلیون و 500 هزار دلار است. این مسوول ادامه داد: سرعت بالا، مصرف کم سوخت، قابلیت نشست و برخاست در باندهای کوتاه، وجود مرکز تعمیرات و نگهداری در ایران، قیمت ارزان و 500 ساعت گارانتی هواپیما از جمله ویژگی‌های هواپیمای ایران 140 است.

صادرات ال‌ان‌جی ایران سرعت می‌گیرد

مذاکرات برای انعقاد قراردادهای صادرات ال‌ان‌جی ایران به کشورهایی مانند چین و هند سرعت می‌گیرد.

دکتر هادی نژادحسینیان، معاون امور بین‌المللی وزیرنفت، دولت‌ها و شرکت‌های بین‌المللی را دو خریدار اصلی ال‌ان‌جی ایران خواند و افزود: تاثیر بوروکراسی خاص دولتی در مذاکره با دولت‌ها به‌منظور صادرات گاز ایران به‌صورت ال‌ان‌جی زمان دستیابی به تفاهم را طولانی کرده است: به طور معمول، قراردادهای صادرات ال‌ان‌جی قراردادهایی بلندمدت، باارزش و قابل‌توجه هستند به‌گونه‌ای که دو طرف برای تبادل گاز در مدتی بیش از  20 تا 25 سال با هم مذاکره می‌کنند و دستیابی به تفاهم در این زمینه در کوتاه‌مدت کار ساده‌ای نیست.

باهنر: طرح تثبیت ویژگی مثبت بودجه 84 است

پس از تصویب طرح تثبیت قیمت تعدادی از فرآورده‌های نفتی در سال 84، همچنان در تاثیر این طرح بر اقتصاد کشور به‌ویژه بر میزان تورم در سال 84 بحث‌ها و اختلاف‌نظرهای بسیاری وجود دارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای تعادل بودجه سال 84 باید با همکاری دولت و کارشناسان کار سنگینی انجام شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید