نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۶ بهمن

تکذیب شایعه فروش دلار آزاد توسط بانک ملی!

کدخبر: ۶۲۴۴۲۳
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
تکذیب شایعه فروش دلار آزاد توسط بانک ملی!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

ششم بهمن 1353؛ ایران: ادامه حکومت غرب بر سیستم پولی جهان قابل‌قبول نیست

جمشید آموزگار، رئیس هیات نمایندگی ایران در کنفرانس جاری وزیران اوپک اظهار کرد: وزیران دارایی، نفت و خارجه کشورهای عضو اوپک تاکنون در مورد دستور مذاکرات کنفرانس سران به توافق رسیده‌اند. در این کنفرانس علاوه‌بر مساله قیمت نفت و بازرگانی آن تمامی مسائل اقتصادی جاری که اوپک با آنها سروکار دارد و خصوصا مسائل مربوط به سیستم پولی بین‌المللی مورد بحث قرار گرفت.

آموزگار اضافه کرد که از نظر وزیران اوپک یکی از هدف‌های چهار برابر کردن ناگهانی قیمت اندوخته‌های طلای بانک‌های مرکزی کشورهای صنعتی مصرف‌کننده نفت این بوده است که قیمت واردات نفتی خود را نازل‌تر از ارزش واقعی آن به کشورهای صادرکننده نفت پرداخت کنند.

آموزگار گفت: اگر کشورهای صنعتی باختری در صدد برآیند که باز هم ارزش  اندوخته‌های طلای خود را به بهانه ترقی کردن ارزش بازاری آن باز هم افزایش دهند، کشورهای عضو اوپک واکنش نشان خواهد داد.

آموزگار اظهارنظر کرد: سیستم و یا باشگاهی مرکب از تقریبا 10 کشور صنعتی ثروتمند که حقوق برداشت ویژه قانون حاکم بر آن باشد، دیگر قابل‌قبول نیست.

ششم بهمن 1363؛ شایعه فروش دلار آزاد تکذیب شد

طی 9 ماه سال‌جاری توسط بانک ملی بیش از 138 میلیارد ریال به‌عنوان تسهیلات بانکی بدون ربا در سراسر کشور پرداخت شده که بیش از 50 میلیارد ریال آن به‌صورت قرض‌الحسنه در بخش‌های مختلف در اختیار مردم قرار گرفته است.

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل بانک ملی ایران همچنین شایعه فروش دلار آزاد توسط بانک را تکذیب نمود و گفت: ما تنها ارزش‌های شخصی افراد را به هر کسی که حواله‌ دهند، تحویل می‌دهیم.

ششم بهمن 1373؛ سیاست‌های جدید اقتصادی دولت به‌زودی اعلام می شود

در برنامه اول توسعه 107 میلیارد دلار هزینه ارزی کشور بوده است که این رقم در برنامه دوم حداقل به یک سوم کاهش می‌یابد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، رشد صادرات صنعتی در برنامه اول را 25 درصد اعلام کرد و افزود: طی 10 سال آینده حجم صادرات این بخش بایستی به 10 میلیارد دلار افزایش یابد.

وی اعلام کرد: نیاز ارزی صنایع کشور سالانه 3 میلیارد دلار است.

محمدخان افزود: سیاست‌های جدید اقتصادی دولت در روزهای آینده اعلام می شود.

تولید برق کشور از میزان مصرف پیشی می گیرد

براساس پیش‌بینی دیسپاچینگ ملی ایران، حداکثر نیز مصرف کشور به برق در تابستان 74 به 14 هزار و 639 مگاوات خواهد رسید که نسبت به تابستان سال 73 که میزان آن 13 هزار و 36 مگاوات بود، رشدی معادل 11.2 درصد خواهد داشت.

وی افزود: امسال پس از 16 سال صنعت برق کشور توانست خاموشی های گسترده‌ را برطرف کند.

ششم بهمن 1383؛ یک درصد افزایش ضریب برداشت 150 میلیارد دلار به ثروت کشور می افزاید

سیزدهمین همایش بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی روز گذشته آغاز به کار کرد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت در این همایش گفت: بیش از 10 درصد کل نفت خام قابل‌برداشت جهان و نیز 18 درصد از کل منابع گاز طبیعی دنیا در ایران وجود دارد و با افزایش یک درصدی ضریب برداشت با قیمت‌های کنونی نفت حدود 150 میلیارد دلار به ثروت کشور اضافه خواهد شد.

خاموشی‌های گسترده در راه است

وزیر نیرو با اشاره به محدودیت سوخت نیروگاه‌ها اعلام کرد: در صورت ادامه روند فعلی، شبکه برق کشور در شرایط حداکثر ریسک قرار گرفته و شاهد خاموشی‌های گسترده و سراسری خواهیم بود.

حبیب‌ا... بیطرف با اشاره به محدودیت سوخت نیروگاه‌ها افزود: شرکت گاز باید برای ماه‌های آذر، دی و بهمن روزانه 75 میلیون مترمکعب و برای اسفند روزانه 90 میلیون مترمکعب گاز موردنیاز نیروگاه ها را تامین می‌کرد؛ درحالی‌که این میزان در آذرماه به 44.6 میلیون مترمکعب و در دی‌ماه به 42 میلیون مترمکعب رسید.

ششم بهمن 1393؛ بازندگان بزرگ نفت ارزان

افت شدید و احتمالا بادوام قیمت نفت و رشد اقتصادی کندتر از پیش‌بینی‌ها در حوزه یورو، چین و روسیه موجب تغییرات اساسی در وضعیت اقتصادی کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی شده است.

انتظار می رود اکثر کشورهای منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا، پاکستان و افغانستان و کشورهای منطقه قفقاز و آسیای مرکزی (آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان موسوم به CCA) در مقابل کاهش درآمدهای نفتی در دو سال آینده از ضربه‌گیر یا همان ذخایر ارزی استفاده کنند.

کشورهای واردکننده نفت در منطقه خاورمیانه،‌ شمال آفریقا، افغانستان، پاکستان، آسیای مرکزی و قفقاز از کاهش قیمت نفت منتفع می‌شوند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید