بلومبرگ بررسی کرد؛

برندگان و بازندگان تنش در دریای سرخ/اثر اقتصادی درگیری‌ها در باب المندب

کدخبر: ۶۲۴۴۴۲
اکوایران: ادامه درگیری‌ها در دریای سرخ سبب شده کشتی‌ها برای رسیدن به مقصد راه‌های جایگزین و طولانی‌تری را انتخاب کنند، که هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. باوجود اینکه این شرایط به زیان برخی شرکت‌هاست، برخی دیگر سود خود را افزایش داده‌اند.
برندگان و بازندگان تنش در دریای سرخ/اثر اقتصادی درگیری‌ها در باب المندب
به گزارش اقتصادنیوز، باتوجه به اینکه درگیری­‌های دریای سرخ حمل بسیاری از کالاها، از خودرو گرفته تا انرژی را بهم ریخته است، هزینه‌­ها و فشارهای زنجیره تامین دیر یا زود در گزارش­‌های درآمدی شرکت‌­ها نمایان خواهد شد.

براساس گزارشی از بلومبرگ، شرکت­‌های بسیاری درحال حاضر درباره این اثرات هشدار می‌دهند. شرکت تسلا به دلیل تاخیر در فرآیند حمل دوهفته تولید خود را در کارخانه آلمان متوقف کرد و شرکت خودروسازی سوئدی ولووکارز نیز در کارخانه بلژیک خود سه روز توقف تولید اعلام کرد. خرده فروشان انگلیسی از جمله تسکو، مارکس اند اسپنسر و نکست نیز همگی درباره خطر افزایش قیمت‌ها برای مصرف کنندگان هشدار داده‌اند.

تمام اینها به این علت است که حداقل 2300 کشتی مسیرهای طولانی­‌تری را برای دوری از درگیری در دریای سرخ می‌پیمایند؛ راه آبی که درحالت عادی بیش از 12 درصد از تجارت دریایی جهان از آن انجام می‌شود. بانکداران مرکزی نیز نسبت به افزایش دوباره نرخ تورم هشدار داده‌­اند که می‌تواند مانع کاهش در نرخ­‌های بهره شود. برای بسیاری از شرکت­‌ها، به ویژه در اروپا، این مساله زمان حمل، هزینه حمل و بیمه را افزایش داده است. و تحلیلگران را برآن داشته است تا درباره درآمد شرکت­‌ها در سال آینده تجدیدنظر کنند.

داده‌­های جمع‌آوری شده توسط بلومبرگ نشان می‌­دهد که در طول سه ماه گذشته، پیش‌بینی درآمد خودروسازان 5 درصد کاهش یافته است. از طرف دیگر، به نظر می‌رسد کشتی­رانی‌ها برندگان این شرایط هستند، چراکه نرخ‌­های حمل کانتینری در همان مسیر 300 درصد افزایش یافته است و  برآوردهای درآمدی شاخص حمل­‌ونقل MSCI اروپا در مدت دوهفته 7 درصد بالاتر بوده است.

حمل دریایی و بیمه

براساس تخمین‌­های بلومبرگ اینتلیجنس، هزینه­‌های فعلی حمل کانتینری در صورت ادامه‌دار بودن می‌توانند از اواخر 2023 و اوایل 2025  به تورم کل در انگلستان و منطقه اروپا بیفزایند. این درحالی است که این شرایط درحال تقویت درآمد شرکت‌های کشتیرانی است. بیمه‌گران نیز قاعدتا از این شرایط سود می‌کنند، چراکه حق بیمه در برخی از مسیرهای کشتیرانی تا 10 برابر افزایش یافته است.

«بنک آو امریکا» به تازگی پیش‌بینی خود از درآمد شرکت دانمارکی مرسک را در سال 2024 دوبرابر کرده است، و گلدمن ساکس براین باور است که افزایش گسترده در جریان نقدی آزاد به این شرکت اجازه می‌دهد تا سرمایه را به سهامداران بازگرداند.

از سوی دیگر، در صورتی که شرکت­‌ها به حمل هوایی نیز روی بیاورند، درآمد شرکت‌های لجستیک نیز می‌تواند افزایش یابد.

خرده فروشان

شرکت‌­هایی که بیشتر محصولات فشن و لوازم خانگی خود را از آسیا تامین می‌­کنند نیز در میان خرده فروشانی هستند که در معرض آسیب از این شرایط قرار دارند. پریمارک تا حد زیادی به حمل بارهای دریایی وابسته است و زارا نیز کالاهای خود را از کشورهای مجاور تامین می‌کند. ادامه درگیری­‌ها در این منطقه می‌­تواند برندهای جهانی دیگر چون نایک، آدیداس و هولدینگ کاپری را نیز دچار مشکل کند.

مشکل این شرکت‌­ها این است که شرایط اقتصادی موجود می‌تواند انتقال هزینه­‌ها به مصرف کنندگان را دشوار کند؛ احتمال دارد شرکت­‌ها مجبور شوند این افزایش هزینه‌ها را جذب کنند که منجر به کاهش حاشیه سود آنها می‌­شود.

خودروسازان

 تابحال، تسلا و ولوو تنها شرکت­‌های خودروسازی بوده‌­اند که توقف در تولید را اعلام کردند. ولی به گفته مورگان استنلی، این تاخیرها می‌تواند خطر جدیدی برای تولید خودروهای سبک درسال جاری باشد.

بااینحال بسیاری براین باورند که این صنعت دوباره با مشکلات دوران کووید روبرو نمی­‌شود. سوخت گران‌تر، روزهای اضافی اجاره فضا و افزایش نرخ حمل، روی سود و زیان شرکت‌­ها اثرگذار خواهد بود، اما هزینه‌های حمل همچنان 57 درصد نسبت به دوران کووید پایین­‌تر هستند.

به گفته بلومبرگ اینتلیجنس، این بحران می‌تواند افزایش قیمت از سوی خودروسازان را به دنبال داشته باشد.

انرژی

تاثیر تنش‌های دریای سرخ، بر قیمت‌­های نفت خام نسبتا ضعیف بوده است، ولی در صورتی که ادامه درگیری­‌ها منجر به کمبود عرضه شود، این شرایط می‌تواند تغییر کند.

بااین وجود، بازارهای نفت برای اختلال چندهفته‌­ای آماده می‌شوند. براساس داده­‌های جمع آوری شده توسط بلومبرگ، تعداد تانکرهایی که از "تنگه باب المندب" در جنوب دریای سرخ عبور می‌کنند کاهش یافته است. تعداد کشتی­های حامل نفت خام یا محصولاتی چون نفت کوره  تا 19 ژانویه در سال جاری 25 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید