آشفتگی در بازار موبایل به علت نوسان ارز یا دلایل دیگر؟+ جدول قیمت ها

کدخبر: ۶۲۵۶۹۷
اقتصادنیوز: قیمت اغلب مدل‌های موبایل طی ۱۰ روز اخیر به طرز چشم‌گیری افزایش یافته است.
آشفتگی در بازار موبایل  به علت نوسان ارز یا دلایل دیگر؟+ جدول قیمت ها

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:در روزهای اخیر نرخ ارز نوسان صعودی داشته و بازار موبایل به صورت آنی از این افزایش تاثیر می‌گیرد. در مقابل اما کاهش قیمت ارز، اثری لاک‌پشتی بر این بازار دارد. آشفته‌بازار موبایل که با مشکلات متعددی از رجیستری و اعمال ممنوعیت‌های وارداتی گرفته تا تخصیص ارز سلیقه‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند، در مواجهه با نوسانات ارزی طبیعتا شرایط پیچیده‌تری خواهد داشت.

بهانه‌ای به نام ارزبری بالا

گرانی موبایل بازار را راکد و کسادتر کرده است. در همین راستا سامان حسینی، فعال بازار موبایل  گفت: «در این چند روز قیمت‌ها بسیار گران‌تر شده است. بسیاری از اجناس هنوز ترخیص نشده‌اند و همچنان ارز نیز برای واردات موبایل تخصیص نمی‌دهند. در بازار موبایل همه‌چیز پیچیده شده است.» او افزود: «میزان فروش موبایل هم بسیار کاهش یافته است. با توجه به آنکه اوضاع مالی مردم نابسامان است و نمی‌توانند موبایل خریداری کنند، اوضاع بازار هم روزبه‌روز بدتر می‌شود.»

بازار آی‌فون اما داغ سیاست‌های نادرست و قاچاق را بر پیشانی دارد و به همین دلیل است که نوسانات ارزی بیش از موبایل‌های دیگر، بازار آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مهدی بکایی، فروشنده و فعال بازار آی‌فون، در رابطه با گرانی موبایل طی ۱۰ روز گذشته به «دنیای اقتصاد» گفت: «بسیاری از گوشی‌های آی‌فون طی این روزها گران‌تر شده‌اند. به‌طور مثال طی دو هفته اخیر قیمت گوشی ۳۵ میلیون تومانی به ۳۷ میلیون تومان رسیده است.»

حسینی اما معتقد است که گرانی آی‌فون بیش از هر چیز به خاطر رجیستر نشدن مدل‌های ۱۴ و ۱۵ است. دیگر فعالان بازار موبایل نیز با او موافقند. مهدی بکایی، کارشناس و فعال بازار آی‌فون، در رابطه با دلیل رجیستر نشدن گوشی‌های آی‌فون آن‌هم در شرایطی که قیمت گوشی‌های جدید سامسونگ نیز دیگر تفاوتی با آی‌فون‌ها ندارد به «دنیای اقتصاد» گفت: «مساله ارزبری بالای آی‌فون بهانه است. بهانه‌های دیگری نیز مطرح می‌شوند. زمانی نیز گفته می‌شد دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای دلیل اصلی ممنوعیت رجیستری گوشی‌های آی‌فون ۱۴ و ۱۵ است.»

رضا عالیان، دیگر فعال بازار موبایل نیز در رابطه با دلیل رجیستر شدن گوشی‌های همراه گران‌قیمت در شرایطی که رجیستری آی‌فون ۱۴ و ۱۵ ممنوع است، با فعالان بازار موبایل هم‌نظر است. او در این باره  گفت: «علت ممنوعیت رجیستری و واردات آی‌فون، ارزبری بالای آن نبود. این تنها بهانه‌ای بود که برای ممنوعیت رجیستری آی‌فون عنوان شد.»

برخی حدس و گمان‌ها هم دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای را دلیل ممنوعیت رجیستری آی‌فون‌های ۱۴ و ۱۵ عنوان می‌کردند که بنابر پیش‌بینی‌ها و اعلام کمپانی‌های تولیدکننده موبایل، گوشی‌هایی که از این پس تولید و روانه بازار می‌شوند، همگی امکان دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای را دارا هستند. با این اوصاف این موضوع منتفی خواهد بود.

عالیان در ادامه تاکید کرد: «اگر مدل‌های جدید آی‌فون به دلیل ارزبری بالا رجیستر نمی‌شوند، مدل‌های جدید و پرچم‌دار سامسونگ و دیگر گوشی‌ها نیز نباید رجیستر شوند. یکی دیگر از دلایلی که عنوان شد، امکان دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای بود اما مشخص شد که در واقع امکان تماس اضطراری به صورت ماهواره‌ای در گوشی‌های جدید آی‌فون فراهم شده و نه دسترسی و استفاده از اینترنت ماهواره‌ای. در واقع هیچ‌یک از دلایلی که عنوان شد، دلیل اصلی ممنوعیت رجیستری گوشی‌های جدید آی‌فون نیستند.»

بسیاری از کارشناسان معتقدند دلیل اصلی ممنوعیت رجیستری مدل‌های جدید گوشی‌های آی‌فون، همان موضوع آمریکایی بودن برند سازنده آن است که زمانی یکی از نمایندگان مجلس به آن اشاره کرد. بکایی در این مورد می‌گوید: ما در بازار خوب می‌دانیم که دلیل اصلی ممنوعیت رجیستری گوشی‌های جدید آی‌فون آن است که سازنده این گوشی، یک شرکت آمریکایی است.»

J14nkPNZQUsG

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید