نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۳ بهمن

دولت گرانی میوه و تره‌بار را تحمل نمی‌کند

کدخبر: ۶۲۵۸۴۲
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
دولت گرانی میوه و تره‌بار را تحمل نمی‌کند

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

13 بهمن 1353؛ دولت گرانی میوه و تره‌بار را تحمل نمی‌کند

وزیر بازرگانی امروز از میدان میوه و تره‌بار بازدید کرد و گفت: دولت برای تامین مواد خوراکی میوه و تره‌بار تدارک وسیعی دیده است و دیگر جایی برای گرانفروشی و روحیه تورمی وجود نخواهد داشت. با عرضه تمام کالاهای مصرفی عامه، به اندازه کافی گرانفروشی را از بین می‌بریم و روحیه تورمی را خرد می‌کنیم.

دکتر فریدون مهدوی، وزیر بازرگانی صبح امروز به اتفاق دکتر بهنام، رئیس مرکز بررسی قیمت‌ها و رئیس جدید کمیسیون تعیین قیمت میوه و تره‌بار و چند تن از مقامات وزارت بازرگانی و اتاق اصناف از میدان میوه و تره‌بار و سبزی بازدید کرد و در مذاکراتی که پس از بازدید با مسوولان میدان و بارفروشان داشت، گفت: دولت برنامه وسیعی برای ایجاد و بهبود شبکه توزیع تنظیم کرده است که براساس آن نحوه توزیع و قیمت‌گذاری میوه و تره‌بار از شکل فعلی خارج خواهد شد.

مهدوی افزود: شاهنشاه آریامهر بارها تاکید فرموده‌اند احتیاجات مردم باید تامین گردد و با تنظیم برنامه‌هایی برای تدارک و تامین مواد خوراکی و مصرفی و میوه دیگر جایی برای گران‌فروشی و روحیه تورمی وجود نخواهد داشت و با وفور و ازدیاد مواد خوراکی و میوه گرانفروشی را از بین ببریم و روحیه تورمی را خرد می کنیم.

فروشندگان اراضی زندانی می شوند

کمیسیون دادگستری در آخرین تغییراتی که در لایحه معاملات زمین داد، فروشندگان اراضی را که برخلاف قانون معاملاتی را انجام دهند، مشمول سه ماه تا دو سال حبس جنحه‌ای دانست.

این مهم‌ترین تغییری بود که در جلسه هشت ساعته دیروز کمیسیون دادگستری مجلس شورای ملی که به ریاست مهدی شیخ‌الاسلامی تشکیل شده بود، صورت گرفت.

در همین جلسه مبلغ نقدی بهای اراضی که از طرف وزارت مسکن و شهرسازی برای خرید زمین پرداخت می‌شود از 200 هزار تومان به 250 هزار تومان افزایش یافت.

قرارداد تاسیس کارخانه تولید فولاد مخصوص در اهواز امضا شد

دو بخش خصوصی ایران و هند برای احداث یک کارخانه تولید فولاد مخصوص به توافق رسیدند و مقدمات ساخت این کارخانه به زودی در اهواز فراهم می شود.

قرارداد تاسیس شرکت فولاد مخصوص ایران و هند به دنبال سفر هیات بازرگانی ایران به هند بین گروه صنعتی هندی «ب-ک-شاه» و گروه ایرانی بانک توسعه صنعتی و معدنی، احمد خیامی، سرمایه‌گذارن خصوصی و بیمه آسیا به امضا رسید.

براساس این قرارداد 10 درصد سهام متعلق به بانک توسعه صنعتی و معدنی، 35 درصد متعلق به احمد خیامی، 10 درصد متعلق به بیمه آسیا، 25 درصد متعلق به شرکت فولاد مخصوص از گروه صنعتی «ب-ک-شاه» خواهد بود.

20 درصد سهام کارخانه فولاد مخصوص اهواز در اختیار عموم مردم ایران گذشته خواهد شد و متقاضیان می‌توانند به خرید آن اقدام کنند.

از 200 هزار تن فولاد مخصوص کارخانه اهواز، 150 هزار تن به کشورهای خارج صادر خواهد شد و پاکستان، افغانستان و کشورهای عربی ازجمله خریداران آن خواهند بود.

13 بهمن 1373؛ تولید انبوه نخستین کامپیوتر ایرانی با نام «سهند» آغاز شد

نخستین خط انبوه کامپیوتر در ایران با نام «سهند» آغاز به کار کرد. در پی تلاش شرکت گسترش انفورماتیک ایران، نخستین نمونه کامپیوترهای سهند در رده‌های 386 و 486 را به بازار عرضه کرد.

در این محصول از بهترین قطعات کامپیوتری و در سطح بالای استاندارد جهانی استفاده شده است.

طبق این گزارش کامپیوتر سهند با 3 سال تضمین ارائه می شود و موفق به اخذ تایید جهانی f.c.c شده است.

اعضای یک شبکه قاچاق ارز با مقادیر قابل‌توجهی دلار دستگیر شدند

ماموران مبارزه با قاچاق کالای ناحیه انتظامی تهران بزرگ اعضای یک شبکه قاچاق ارز را که در سراسر کشور فعالیت داشتند، دستگیر کردند.

ماموران مبارزه با قاچاق کالای ناحیه انتظامی تهران بزرگ در ادامه تشدید مبارزه با اخلالگران سیستم اقتصادی و دلالان و قاچاقچیان ارز، در یک معامله صوری 13 نفر از اعضای یک شبکه بزرگ قاچاق ارز را که در تهران و شهرهای مختلف کشور فعالیت داشتند در پاساژ صمصام دستگیر کردند.

از این عده 17 هزار و 865 مارک آلمان، 12 هزار و 700 دلار آمریکا، 280 میلیون ریال وجه نقد، دو فقره چک دو میلیون ریالی، یک دسته چک سفید امضا با 19 برگ کشف کرد.

13 بهمن 1383؛ اظهارات سخنگوی دولت درباره طرح تثبیت قیمت‌ها

عبدا... رمضان‌زاده، سخنگوی دولت گفت: در زمینه طرح تثبیت قیمت‌ها، نظر وزیر اقتصاد و معاونان وی، مدیریت سازمان برنامه‌ریزی کشور، بانک مرکزی و بیش از 90 درصد اقتصاددانان مشخص است و همگی از معایب طرح تثبیت قیمت‌ها سخن گفته‌اند.

قرارداد ایران سل در آستانه لغو قرار گرفت

قرارداد اجازه اجرای موافقتنامه پروانه شبکه و خدمات ارتباطات سیار «ایران‌سل» با مصوبه روز یکشنبه کمیسیون مشترک مجلس، می تواند ملغی شود.

هاکان تویگر، یک نماینده شرکت ترک‌سل گفت: در صورتی که مصوبه کمیسیون مشترک در مورد تغییر سهام شرکت‌های این قرارداد از تصویب نهایی مجلس شورای اسلامی بگذرد، شرکت ترک سل چاره ای جز رها کردن قرارداد، نخواهد داشت.

13 بهمن 1393؛ شروط جدید برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو ایران

به گفته یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسوولان صنعتی یکی از کشورهای اروپایی چندی پیش در حالی برای بررسی سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو ایران وارد ایران شده که با پیشنهاد بی‌سابقه‌ای ازسوی برخی مدیران صنعتی کشور روبه‌رو شده است.

به گفته علی علیلو، عضو کمیسیون صنایع مجلس، این مقام صنعتی ماموریت بررسی سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو ایران را داشته درحالیکه با شروطی در این زمینه روبه رو شده است. به گفته علیلو، برخی مدیران صنعتی کشورمان به این نماینده دولت اروپایی عنوان کردهکه در صورتی با سرمایه‌گذاری آنها در خودروسازی ایران موافقت می‌کنند که ابتدا با یکی از دو شرکت خودروساز کشورمان شریک شده و در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید