نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 19 خرداد

مخالفت آمریکا با فروش تجهیزات استخراج نفت به ایران

کدخبر: ۵۷۹۰۲۹
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
مخالفت آمریکا با فروش تجهیزات استخراج نفت به ایران

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

این خودرو غول پیکر خودرو محبوب طالبان است+ عکس

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

19 خرداد 1353؛ مخالفت آمریکا با فروش تجهیزات استخراج نفت به ایران

«جان ساهیل» وزیر انرژی آمریکا گفت: وزارت انرژی آمریکا تلاش می‌کند تا مانع شود شرکت‌های آمریکایی وسایل و تجهیزات حفاری و بهره‌برداری نفت را به کشورهای خارجی بفروشند.

«ساهیل» این مطلب را در کمیته داخلی سنای آمریکا که موضوع انتصاب او را به وزارت انرژی بررسی می‌کند، عنوان کرد.

سناتور هری جکسون، رئیس کمیته داخلی سنای آمریکا ب تصمیم اخیر بانک صادرات و واردات آمریکا اشاره کرد که اعتباری برای حمل وسایل اکتشاف و حفاری نفت به ایران به یک شرکت آمریکایی داده است.

سناتور جکسون گفت: کنگره باید قانونی بگذارند و مادامی که خود آمریکا از لحاظ وسایل حفاری نفت در مضیقه است، از فروش این وسایل به کشورهای خارجی جلوگیری کند.

سناتور جکسون افزود: نباید به ایران وسایل حفاری نفت فروخته شود؛ زیرا این ملت مبارزه برای افزایش قیمت نفت را رهبری می‌کند.

8 کارخانه معروف پیشنهاد تولید خودرو در ایران کرده‌اند

تاکنون 8 کارخانه اتومبیل‌سازی معروف اروپا، آمریکا و ژاپن پیشنهاد ساخت اتومبیل‌های چهار، شش و هشت سیلندر را در ایران به مقامات وزارت امور اقتصادی و دارایی و همچنین سازمان برنامه داده‌اند.

این پیشنهادات در سطح مقامات و کارشناسان عالی‌رتبه اقتصادی کشور تحت رسیدگی است. کارخانجاتی که به ایران پیشنهاد ساخت اتومبیل سواری داده‌اند، عبارتند از: کارخانجات بنز، فولکس واگن، بی‌ام‌و، پژو، آلفارومئو، فیات، تویوتا و مزدا که شرایط پیشنهادی هر یک از کارخانه‌های مذکور دقیقا مورد بررسی قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال‌جاری، دولت در مورد این پیشنهادات تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

براساس آمار غیررسمی، در سال قبل حدود 65 هزار اتومبیل سواری تولید و یا از خارج وارد کشور شده که این رقم در سال‌جاری حدود 150 هزار دستگاه برآورد شده است.

از این تعداد حدود 64 هزار دستگاه اتومبیل 20 هزار دستگاه ژیان و بین 10 تا 15 هزار دستگاه نیز اتومبیل شورلت است و بقیه اتومبیل‌های وارداتی خواهد بود.

ایتالیا و ایران 5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مشترک می‌کنند

ایتالیا برای اجرای طرح‌های مشترک در ایران 5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند.

براساس توافق‌هایی که در مذاکرات رم بین ایران و ایتالیا بدست آمد، دو کشور در مورد ایجاد یک شرکت برای تصفیه، فروش و توزیع محصولات نفتی یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

ایتالیا در ایجاد یک مجتمع عظیم فولاد در بندرعباس به ظرفیت 3 میلیون تن در سال نیز با ایران همکاری خواهد کرد.

فریدون مهدوی، وزیر بازرگانی ایران و «مته اوتی» وزیر بازرگانی ایتالیا پروتکل تازه ای در زمینه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور امضا کردند که اهم توافق‌های حاصله به شرح زیر است.

در چارچوب سیاست ملی انرژی ایران که به ابتکار شاهنشاه آریامهر اتخاذ شده است، ایران و ایتالیا در زمینه همکاری‌های نفتی، یک شرکت مشترک برای تصفیه، فروش و توزیع محصولات نفتی در بیش از 22 کشور اروپایی و آفریقایی همکاری خواهند کرد و با تاسیس صنایع پتروشیمی وابسته در ایران و کشورهای دیگر، همکاری‌های دو کشور در سطح بین المللی گسترش خواهد یافت. میزان سرمایه‌گذاری در نفت حدود یک میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.

ایران و ایتالیا در زمینه ایجاد صنایع عظیم فولاد در بندرعباس به ظرفیت سالانه تا 3 میلیون تن، همکاری می‌کنند.

برای اجرای این طرح بیش از دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مشترک خواهند کرد. با همکاری ایتالیا در بندرعباس یک کارخانه کشتی‌سازی هم به ظرفیت تولید سالانه 750 هزار تن، ایجاد می شود. در مرحله نخست در این کارخانه سه کشتی 250 هزار تنی ساخته خواهد شد.

دو کشور در زمینه ایجاد یک کارخانه ورق آلومینیوم و محصولات آلومینیومی در ایران به ظرفیت سالانه 30 هزار تن توافق کردند.

19 خرداد 1373؛ صادرات فرش از 1.3 میلیارد دلار گذشت

با صدور 29 هزار تن فرش به ارزش یک میلیارد و 300 میلیون دلار، 45 درصد صادرات غیرنفتی کشور را در سال گذشته صادرات فرش تشکیل داد.

مهندس ایروانی، قائم‌مقام وزارت جهاد سازندگی افزود: اشتغال‌زایی، کمک به عدالت اجتماعی، تثبیت جمعیت، جلوگیری از مهاجرت و ایجاد درآمد ارزی از جمله مهم‌ترین دستاوردهای گسترش صنایع دستی در کشور است.

19 خرداد 1383؛ ساخت‌و‌ساز در محدوده شهرهای بزرگ ممنوع شد

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: ساخت و ساز در محدوده شهرهای بزرگ تا سال 1400 ممنوع و سطح موجود جوابگوی نیازهای شهروندان است.

علی عبدالعلی‌زاده با اشاره به مصوبه هیات دولت در سال 78 درباره ممنوعیت هرگونه توسعه سطح مسکونی در محدوده‌های شهرهای بزرگ افزود: وزارت مسکن و شهرسازی براساس ضوابط تدوین‌شده درصدد است با احداث طرح کمربند سبز محدوده وسعت شهرهای بزرگ را تعیین کند.

وی همچنین تاکید کرد: ساخت‌و‌ساز در ارتفاعات 1800 متر به بالا در تهران ممنوع است و سودجویان و یا حتی نهادهایی که اقدام به ساخت‌و‌ساز در این عرصه‌ها می‌کنند، محدوده‌های فضای سبز تهران را که هم‌اکنون با مشکل زیست‌محیطی مواجه است، تهدید می کنند.

 

19 خرداد 1393

شرط و شروط مجلس برای حضور خارجی‌ها در صنعت خودرو

هنوز نه از بازگشت شرکت پژو به ایران خبری است و نه شرکت رنو برنامه‌ای مبنی‌بر گسترش فعالیت‌هایش در کشورمان ارائه کرده با این حال مجلس پیش‌دستی کرده و با قرار دادن شرط و شروطی برای بازگشت دوباره این شرکت‌ها به بازار خودروی ایران موانع جدیدی در این زمینه ایجاد کرده است.

به اعتقاد برخی کارشناسان این شرط و شروط در حالی می‌تواند دخالت مستقیم در فعالیت شرکت‌های نیمه دولتی خودروساز باشد که این شرکت‌ها پس از لغو تحریم‌ها و حمایت‌های نسبی دولت توانسته‌اند تولید خودرو را بار دیگر از سر بگیرند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نامه‌ای به وزیر صمت چهار شرطبرای انعقاد قرارداد با خودروسازان خارجی قرار داده است.

شرط اول این است که این خودروها ساخت داخل باشند و نه مونتاژ.

رعایت استاندارد کیفیت، و تضمین برای صدور جزو شروط انعقاد قرارداد با خودروسازان خارجی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید