نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 24 اردیبهشت

درخواست کره‌جنوبی برای تعیین تکلیف بدهی‌های ایران!

کدخبر: ۵۷۳۵۱۷
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
درخواست کره‌جنوبی برای تعیین تکلیف بدهی‌های ایران!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

24 اردیبهشت 1353؛ اعلام برنامه وسیع دولت برای خانه‌سازی

وزارت آبادانی و مسکن برای طبقات کم‌درآمد خانه‌های ارزان‌قیمت می سازد.

امروز اعلام شد همگام با حل مشکل سیمان،‌ وزارت مسکن و شهرسازی یک برنامه وسیع برای تهیه مسکن در تهران و شهرستان‌ها اجرا خواهد کرد و علاوه‌بر این تمام امکانات و تسهیلات لازم را برای گسترش فعالیت خانه‌سازی بخش خصوصی نیز فراهم می‌کند.

ساختمان‌هایی که به وسیله وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان مسکن ساخته می‌شود، بیشتر اختصاص به طبقات کم‌درآمد دارد و با شرایط سهل به واجدین شرایط فروخته می شود.

در وزارت مسکن و شهرسازی گفته می‌شود برای جبران رکود فعالیت‌های ساختمانی طی یکی دو سال اخیر، یک جهش و تحرک شدید و همه‌جانبه در امر تهیه مسکن، ضرورت دارد و باید تمام نیروها در این جهت تجهیز شود.

تعیین نرخ جدید دوخت لباس

هیات عالی نظارت بر اتاق‌های اصناف نرخ جدید دوخت انواع لباس را منتشر کرد.

این نرخ‌ها برای اجرا به اتاق‌های اصناف ابلاغ شد.

نرخ جدید دوخت لباس در خیاطی‌ها و مزون‌ها به پنج درجه و دو گروه زنانه و مردانه تعیین شده است. در خیاطی‌های مردانه و مزون‌ها، دستمزد دوخت کت و شلوار و پالتو حداکثر 4000 ریال و حداقل 800 ریال. کت: حداکثر 2500 ریال و حداقل 550 ریال. شلوار: حداکثر 1000 ریال و حداقل 200 ریال تعیین شده است.

در خیاطی‌های زنانه و مزون‌ها، دستمزد پالتو حداکثر 4000 ریال، حداقل 800 ریال. کت و دامن: حداکثر 3500 ریال و حداقل 550 ریال. دامن: حداکثر 1000 ریال حداقل 250 ریال. لباس سواره: حداکثر 2500 ریال و حداقل 800 ریال. پیراهن: حداکثر 1800 ریال و حداقل 350 ریال تعیین شده است.

24 اردیبهشت 1363؛ هاشمی رفسنجانی: همه ملت می گویند تکلیف زمین را روشن کنید

آقایان زابلی، وزیر کشاورزی و زنگنه وزیر جهاد سازندگی به همراه کشاورزان نمونه سراسر کشور با حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی دیدار کردند.

رئیس مجلس به تشریح مسائل کشاورزان پرداخت و گفت: حرف پدر سه شهید حرف همه ملت است که می‌گویند تکلیف زمین را روشن کنید.

در این مملکت کسانی هستند که هنوز خواب آن خان خانی‌ها را می‌بینند. حالا هم کسانی هستند که به اسم اسلام و شاید از روی سادگی فکر می‌کنند که باید برخی از افراد از دم قنات و تا دم مرتع را بی حساب به ثبت برسانند و مالک بزرگ بشوند. این حرف‌ها نه خواسته رهبر است و نه خواسته مجلس شورای اسلامی، اما متاسفانه کسانی وجود دارند که این تفکر را دارند و به آن دامن می‌زنند.

من این پیام را عرض می‌کنم برای اینکه همه متوجه بشوند که بالاخره باید مساله زمین حل شود. ممکن است کسانی در گذشته زمینی را آباد کرده باشند و اکنون صاحب آن و مالک شرعی آن باشند اما شرطش آن است که در این زمان که مملکت ما نیاز به تولید کشاورزی دارد، از این زمین‌ها استفاده شود.

این درست نیست که مالکین این زمین‌ها مقدار کمی تخم روی زمین بکارند و از هر تخم تنها یک تخم برداشت کنند، آن هم برای اینکه اسم و مالکیت زمین برای آنها محفوظ بماند.

این کار خیانت به زمین و خیانت به مملکت و انقلاب و مردم است باید یک شعور سالمی در این مملکت وجود داشته باشد که به خاطر مصالح مملکت این زمین‌ها را از دست اینها بگیرد و به دست کسانی بدهد که با تراکتور و خیش و با عرق جبین در زمستان و تابستان روی آن کار کنند.

24 اردیبهشت 1373؛ کره جنوبی خواستار تعیین تکلیف بدهی‌های ایران شد

یک منبع رسمی در سئول گفت: ایران به کره جنوبی پیشنهاد کرده است، توافق‌هایی بین شرکت‌های دو کشور برای احداث یک خط لوله گاز از ایران به آسیای میانه منعقد شود.

این پیشنهاد در پی مذاکرات مهندس غلامرضا آقازاده، وزیر نفت ایران و «کیم ورسوک» وزیر عمران کره جنوبی مطرح شد.

مسوولان وزارت عمران کره جنوبی توضیحات دیگری ندادند، اما به نوشته روزنامه «تایمزکره» وزیر عمران این کشور به وزیر نفت ایران توصیه کرده است با شرکت‌های کره جنوبی که می‌توانند به این طرح علاقه‌مند باشند، تماس بگیرد.

به نوشته این روزنامه، وزیر عمران کره جنوبی همچنین خواستار مذاکره در مورد معوقه‌های ایران شد.

در همین رابطه آقای آقازاده با «کیم چول سو» وزیر تجارت کره جنوبی در مورد تمدید مهلت بازپرداخت معوقه‌ها دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

24 اردیبهشت 1383؛ قیمت نفت از مرز بشکه‌ای 40 دلار گذشت

بلومبرگ گزارش داد، قیمت نفت خام حتی با اعلام آمادگی عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت در بازار لندن به بیشترین میزان طی 13 سال گذشته رسید.

به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی میزان مصرف نفت در سال جاری به بیشترین میزان از سال 1988 رسید.

این خبرگزاری افزود: افزایش قیمت‌ها به دلیل نگرانی‌های ناشی از اینکه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نتواند نفت کافی را برای پاسخگویی به تقاضای بنزین در آمریکا و دیگر تولیدات نفتی در آسیا فراهم آورد، می‌باشد.

قیمت نفت تحویلی در ماه ژوئن در بازار معاملات بین‌المللی نفت لندن با افزایش به میزان 40 سنت در هر بشکه به بشکه‌ای 36.96 دلار رسید و قیمت نفت در بازار معاملات نیویورک به 40.38 دلار افزایش یافت.

بندر شهید رجایی به بخش خصوصی واگذار می شود

بندر شهید رجایی با اعتباری حدود 650 میلیون دلار تا چهار ماه آینده به بخش خصوصی داخلی و خارجی واگذار می‌شود.

معاون فنی و مهندسی سازمان بنادر و کشتیرانی با اشاره به اینکه بندر شهید رجایی به تنهایی به بخش خصوصی داخلی واگذار نمی‌شود، گفت: این بندر تا چهار ماه آینده از طریق مذاکره یا مزایده به روش سرمایه‌گذاری BOT به بخش خصوصی داخلی و خارجی واگذار می‌شود.

علی طاهری مطلق افزود: ابتدا واگذاری بندر شهید رجایی به صورت مذاکره صورت می‌گیرد و در صورت عدم موفقیت در این کار از طریق مزایده این بندر واگذار خواهد شد.

طاهری سیاست سازمان بنادر و کشتیرانی را واگذاری اداره بنادر به بخش خصوصی عنوان و تصریح کرد: هر سرمایه‌گذاری که اداره بندر شهید رجایی را جذب کند، احتمالا ترمینال این بندر نیز به آن شرکت واگذار خواهد شد.

دفاع مخابرات از پلمپ ISPها

مدیرعامل شرکت دنیای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به اعتقاد ما با توجه به مباحث اقتصادی و امنیتی، فعالیت‌های تلفن اینترنتی در سطح کلان در کشور باید در اختیار سه یا چهار شرکت بزرگ قرار داشته باشد.

رضا رشیدی در نشستی با مدیران شرکت‌های اینترنتی گفت: هدف ما توسعه ارائه خدمات تلفن اینترنتی (وی‌آی‌پی) به صورت قانونمند در جامعه است و تلاش می‌کنیم از ضررهای مادی و امنیتی ناشی از این فعالیت‌ها جلوگیری شود.

دبیر انجمن کارفرمایان شرکت‌های اینترنتی نیز گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کوتاهی خویش در تعیین تعرفه و قانون فعالیت‌های اینترنتی را با پلمپ کردن شرکت‌های اینترنتی جبران می‌کند.

24 اردیبهشت 1393؛ دهه سرنوشت‌ساز اقتصاد ایران

مسعود نیلی، مشاور اقتصادی روحانی در نشستی در موسسه آموزش و پژوهش در مدیریت و برنامه‌ریزی در نشستی که با توجه به گشایش‌های بین المللی که در پیش است، برگزار شده بود، گفت: سال‌های پایانی سده چهاردهم خورشیدی بود که او این هفت سال باقیمانده تا سال 1400 را حیاتی‌ترین سال‌های پیش‌روی اقتصاد ایران دانست.

او به دو دلیل این سال‌ها را برای اقتصاد ایران حیاتی دانست و گفت: دو مساله مهم که یکی مساله اشتغال متولدین دهه 60 و دیگری مشخص شدن وضعیت تحریم‌ها است، رخ خواهد داد که اگر برای این دو مساله برنامه‌ریزی نکنیم، با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهیم شد.

نیلی ادامه داد: از یکسو متولدین دهه 60 با پایان تحصیلات خود وارد بازار کار می‌شوند که این مساله لزوم اشتغال‌زایی را مطرح می‌کند و در کنار آن گام‌های موثری نیز برای رفع تحریم‌ها برداشته شده که در صورت نهایی شدن آنها بخش عمده محدودیت‌های اقتصادی ایران برداشته می‌شود. از این رو باید با یک برنامه‌ریزی مناسب دولت و جامعه خود را برای این دو تغییر عمده آماده کند.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور افزود: متولدین دهه 60 در سال 1400 سن شان از 40 سالگی فراتر می‌رود و اگر ما نتوانیم برای آنها در چند سال آینده شغل ایجاد کنیم، ‌دیگر نخواهیم توانست برای آنها کاری انجام دهیم.

بررسی وضعیت اشتغال نشان می‌دهد که در سال 84 تعداد جمعیت شاغل ما حدود 20 میلیون نفر بوده که این تعداد در سال 91 به رغم درآمدهای سرشار نفتی به 21 میلیون نفر رسیده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید