نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۸ بهمن

سایپا نخستین خودرو بدون راننده را ساخت

کدخبر: ۶۲۶۸۶۹
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
سایپا نخستین خودرو بدون راننده را ساخت

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

18 بهمن 1363؛ استقبال از بانکداری اسلامی بسیار خوب است

دکتر نوربخش، رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت: استقبال مردم از سیستم بانکداری اسلامی بسیار خوب بوده و تنها سپرده‌های بانکی کاهش نیافته بلکه افزایش نیز پیدا کرده است.

وی افزود: ازجمله مهم‌ترین  هدف‌های بانک مرکزی، کاهش نقدینگی است که در شرایط کنونی بیش از 700 میلیارد تومان از روش‌های مختلفی است.

برای این کار می‌توان کنترل هزینه‌های دولت، عرضه کالاهای خاصی مانند سکه طلا و طلا و کنترل اعتبارات نقدینگی‌زا از جمله اعطای وام‌های مصرفی است و همین سیاست‌ها موجب شده است رشد نقدینگی از 17 درصد به 1.8 درصد برسد.

18 بهمن 1373؛ نیروی هوایی ارتش اولین خودروی ملی را ساخت

در آستانه روز 19 بهمن‌ماه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اولین اتومبیل «شمس-14» توسط پرسنل مبتکر و مخترع فرماندهی لجستیکی نیروی هوایی ساخته شد.

سرتیپ غلامی، فرمانده لجستیکی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: انگیزه اصلی طرح و ساخت این اتومبیل توسط شهید سرلشگر ستاری پایه‌گذاری شد و ایشان معتقد بود که در شعبه مکانیک لجستیکی نیروی هوایی، توان و کارایی و ذوق پرسنل را در جهت انجام کاری نو و بدیع می بیند، لذا با توجه به تجاربی که در زمینه ساخت هواپیمای «پرستو» داشتیم این انگیزه قوت گرفت و پس از انجام طراحی‌های لازم مراحل ساخت اتومبیل به اجرا درآمد.

تیمسار غلامی با بیان اینکه این اتومبیل 4 نفره است و تمامی مراحل طراحی و ساخت آن در فرماندهی لجستیکی نیروی هوایی ارتش انجام شده است، گفت: در طراحی و ساخت این اتومبیل از هیچ نوع خودرو موجود در صنایع اتومبیل‌سازی جهان اقتباس نشده و سرعت آن 200 کیلومتر در ساعت است.

وی افزود: با توجه به تجربه‌هایی که در ساخت نخستین هواپیمای سبک به نام «پرستو» در نیروی هوای به‌دست آمده است، این اتومبیل از ویژگی‌های آیرودینامیکی با آخرین روش‌های بین‌المللی طراحی و ساخته شده و از همه اتومبیل‌های موجود جهان پیشرفته‌تر است.

فرمانده لجستیکی نیروی هوایی ارتش با اشاره به این مطلب که ترمزهای این اتومبیل دارای دیسک در 4 چرخ است، گفت: تولید انبوه این اتومبیل در نیروی هوایی ارتش اکنون آغاز شده است.

وزیر کشور: دولت گرانی موجود را با اجرای پروژه‌های بزرگ کنترل می‌کند

دولت قصد دارد با اجرای پروژه‌های بزرگ در جهت کاهش حجم نقدینگی در کشور، علاوه‌بر گسترش و توسعه عمرانی و فرهنگی، گرانی کنونی را کنترل کند.

علی محمد بشارتی وجود 5500 میلیارد تومان نقدینگی در کشور را از عوامل موثر در ایجاد گرانی دانست و اظهار امیدواری کرد که اجرای طرح‌هایی ازسوی برخی از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها بتواند علاوه‌بر کاهش نقدینگی موجود از شدت گرانی نیز بکاهد.

وی تورم موجود را حاصل عواملی مانند سیاست‌های  غلط رژیم گذشته، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، اجرای پروژه‌های عظیم زیربنایی و کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی دانست و گفت: ما هم‌اکنون نسبت به همسایه‌ها موقعیت مطلوب‌تری داریم. مثلا در سال 60، 93 لیتر ترکیه معادل یک دلار بوده و هم‌اکنون 48 هزار لیتر ترکیه برابر یک دلار ارزش دارد، یا مثلا در زمان گورباچف یک دلار معادل یک روبلی بود، در حالی که در زمان یلتسین ارزش یک دلار به 28 هزار روبل رسید.

سایپا نخستین خودرو بدون راننده را ساخت

برای نخستین بار ارابه خودرهرو (خودرو بدون راننده) در شرکت سایپا ساخته شد.

این ارابه (A.G.V) بدون استفاده از ریل یا فیبر نوری که در جهان معمول است به وسیله جریان برقی که در زیر آسفالت سالن‌های موردنظر برقرار شده، حرکت می کند.

این لیفتراک‌ها (خودرو) بدون راننده که در نمونه فعلی قدرت حمل بار از 180 تا 250 کیلوگرم را دارد، بدون اپراتور و با برنامه‌ای که از پیش به آن داده شده است، در مسیر انبار تا خط تولید حرکت کرده و در مسیر و ایستگاه‌های معین بار خود را تخلیه می‌کند.

به گفته مسوولان شرکت سایپا، ساخت این «ارابه خودرهرو» حدود 6 ماه طول کشیده و طراح و مجری آن قسمت اتوماسیون مهندسی این شرکت بوده است.

18 بهمن 1383؛ 3 میلیارد دلار بنزین وارد می‌شود

مدیرکل دفتر اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: برای سال آینده نیازمند سه میلیارد دلار برای واردات بنزین به کشور هستیم.

محمد کردبچه افزود: با تثبیت نرخ فرآورده‌های نفتی در سال 84 و تهیه لایحه بودجه بر این مبنا، ناگزیر منابع و مصارف شفاف‌سازی حامل‌های انرژی به‌طور مساوی و معادل 127143.5 میلیارد ریال برآورد شده است.

تولید بنز ایرانی ماه آینده کلید می‌خورد

شرکت مرسدس‌ بنز ایران برای تولید بنز سواری اسفندماه افتتاح می‌شود.

شیخانی، مدیرعامل ایران خودرو دیزل افزود: شرکت مرسدس بنز ایران برای فروش و خدمات بعد از فروش بنز سواری تولیدی ایران به‌صورت 50 درصد طرف آلمانی و 50 درصد طرف ایرانی اسفندماه افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: تولید بنز سواری نیز از ابتدای سال 84 به وسیله کارخانه تاپ خودرو وابسته به ایران خودرو دیزل انجام می‌شود.

وی اولین مدل بنز تولیدی ایران را نیز 320E و مدل بعدی را مرسدس 240 خواند. تولید بنز سواری در ابتدا به‌صورت فول CKD خواهد بود.

شرکت بنز قصد سرمایه‌گذاری در خدمات پس از فروش به اندازه 51 درصد طرف آلمانی و 49 درصد طرف ایرانی را خواهد داشت.

18 بهمن 1393؛ واردکنندگان متفرقه مجوز واردات خودرو گرفتند

در شرایطی که هنوز هم واکنش‌های مثبت و منفی به تصمیم اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی‌بر منحصر شدن واردات خودرو به نمایندگی‌های مجاز ادامه دارد، این وزارتخانه به تازگی نشستی مشترک با واردکنندگان رسمی و متفرقه برگزار کرده تا به نوعی تفاهم و تعامل لازم میان آنها برقرار کند.

آن طور که امیرحسین قناتی، مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت عنوان کرده، در نشست موردنظر «طرح ساماندهی واردات خودرو» به منظور رعایت حقوق مصرف‌کننده و ارائه خدمات پس از فروش مناسب به خریداران خودروهای خارجی مطرح شده و دستورالعمل جزئیات آن نیز در حال نهایی شدن است.

وی تاکید کرده که این طرح باعث مسدود شدن واردات خودرو توسط افراد متفرقه نمی‌شود؛ زیرا علاوه‌بر واردات خودرو توسط نمایندگی‌های مجاز شرکت‌های مادر خودروساز، شرکت‌های متفرقه نیز می‌توانند به دو روش برای واردات خودرو اقدام کنند.

به گفته قناتی، مطابق با روش اول، واردکننده متفرقه می‌تواند پس از واردات خودرو از طریق نمایندگی رسمی، برای ارائه خدمات پس از فروش به خریداران اقدامات لازم را انجام دهد؛ به این معنی که خودش باید شبکه خدمات پس از فروش را ایجاد کند؛ همچنین در روش دوم، متفرقه‌ها می توانند از طریق نمایندگی رسمی نسبت به واردات خودرو اقدام کنند، اما مشتریان آنها از شبکه خدمات پس از فروش نمایندگی‌های رسمی برخوردار شوند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید