نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 9 اسفند

آغاز پیش‌فروش بنز در ایران!

کدخبر: ۶۳۰۴۸۹
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
آغاز پیش‌فروش بنز در ایران!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

نهم اسفند 1373؛ تصمیمات جدید برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها

در نوزدهمین جلسه ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار، وزارت بازرگانی گزارشی از اقدامات موثری که برای تامین کالاهای اساسی سال آینده به عمل آورده است را به اطلاع اعضای ستاد رساند.

در این جلسه همچنین اعتبار لازم برای افزایش برای افزایش گشت‌های سیار بازرسی و نظارت و تعزیرات حکومتی در تهران بزرگ و سایر شهرستان‌ها مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد سایر کالاهای مشمول طرح ازجمله مواد پتروشیمی و آهن‌آلات نیز در دستورکار سازمان بازرسی و نظارت و تعزیرات حکومتی قرار گیرد.

در این جلسه مقرر شد که هرگونه تغییری در قیمت کالاها به روال فوق، باید در چارچوب فراهم کردن زمینه ادامه تولید و با پیشنهاد وزارت صنایع و تایید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان صورت پذیرد.

نهم اسفند 1383؛ رئیس‌جمهور: توسعه اقتصادی کشور نیازمند جذب سرمایه‌های خارجی است

استقلال و رشد کشور جز با مشارکت همه مردم در عرصه‌های مختلف ازجمله اقتصاد امکان‌پذیر نیست.

رئیس‌جمهوری تولید و مصرف را مکمل یکدیگر دانست و ضرورت ایجاد تعادل مناسب و رابطه عادلانه میان تولید و مصرف را مورد تاکید قرار داد.

وی گفت: باید کاری کرد که مصرف کنندگان قدرت گزینشی مطلوب‌تری را داشته باشند که یکی از این راه‌ها، ‌ایجاد رقابت در امر تولید و عرضه است.

به گفته سیدمحمد خاتمی، رقابت از یکسو، قدرت انتخاب مصرف‌کننده را بالا می‌برد و از دیگر سو، سبب ارتقای مدیریت، افزایش بهره‌وری و گسترش ابتکارات و تولید و نیز ایجاد انگیزه برای بالا بردن سطح و کیفیت فناوری جهت عرضه بهتر کالا می‌شود.

رئیس‌جمهوری گفت: با توجه به ورود سیل‌آسای نیروی کار و افزایش تقاضا برای اشتغال، امروزه، نیازمند سرمایه‌گذاری گسترده و ایجاد فضای مناسب برای پدید آوردن فرصت‌های شغلی جدید هستم که با توجه به محدودیت منابع و امکانات دولت، راهی جز مشارکت بیشتر بخش خصوصی و استفاده از سرمایه‌های خارجی نیست.

آغاز پیش‌فروش بنز در ایران

مدیر شرکت دایملر کرایسلر در خاورمیانه و مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل از آغاز فروش مدل مختلف بنز در ایران خبر دادند.

«اریک یونشر» مدیر شرکت دایملر کرایسلر در خاورمیانه گفت: بازار خودروی ایران در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و بازاری رقابتی است.

وی افزود: ابتدا مدل های مختلف بنز به‌صورت CBU وارد و عرضه می‌شود و سپس مونتاژ مدل E در ایران صورت می‌‌گیرد.

وی اظهار کرد: تولید بنز سواری در نیمه دوم سال 2005 با تیراژ حدود 2500 تا 3 هزار دستگاه آغاز می‌شود، این تیراژ در طی سال‌های آینده به 5 هزار دستگاه خواهد رسید.

مدیر شرکت دایملر کرایسلر در خاورمیانه اظهار کرد: تولید بنز در شرکت ایران‌خودرو دیزل از مدل E خواهد بود و مهندسان مرسدس بنز بر همه امور آن نظارت می‌کنند.

مهندس شیخانی، مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل نیز گفت: سبد خودروهای ایران‌خودرو با تولید خودروهای لوکس بنز کامل می شود.

وی افزود: برای تولید این خودرو، شرکتی موسوم به «تاپ خودرو» با سرمایه‌گذاری شرکت ایران خودرو دیزل تاسیس شده که براساس استاندارد جهانی بنز و تحت نظارت این شرکت به مونتاژ خودروها خواهد پرداخت.

نهم اسفند 1393؛ واردات خودرو انحصاری نیست

«شورای رقابت در حوزه خودروهای وارداتی ورود پیدا نخواهد کرد» این اظهارنظر مربوط به رضا شیوا، رئیس شورای رقابت است. وی معتقد است که اگر امتیاز کالاهای سرمایه‌ای ازجمله خودرو تنها به واردکنندگان رسمی داده شود در بازار نوعی انحصار ایجاد خواهد شد؛ حال آنکه با تغییر مصوبه وزارت صنعت، هم‌اکنون واردکنندگان غیررسمی نیز قادر به واردات هستند.

رضا شیوا می‌گوید در دیدار با وزیر صنعت،  ‌معدن و تجارت امکان دستیابی به مستنداتی فراهم شده و این مستندات دال بر غیرانحصاری بودن بازار وارداتی‌ها است.

در این بین ظاهرا ضوابط قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی بر ابهامات انحصاری بودن بازار این نوع خودروها افزوده حال آنکه در جلسه اعضای شورای رقابت با نعمت‌زاده ظاهرا این ابهامات رفع و شورا نیز رای به انحصاری نبودن وارداتی‌ها داده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید