نیم قرن با اقتصاد ایران؛۸ اسفند

ساخت اتوبان 6 خطه تهران – چالوس آغاز شد

کدخبر: ۶۳۰۴۸۸
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
ساخت اتوبان 6 خطه تهران – چالوس آغاز شد

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

هشتم اسفند 1353

اخطار به فروشندگان مرغ و تخم‌مرغ

فروشندگان گوشت مرغ و تخم‌مرغ چنانچه مرغ و تخم‌مرغ به میزان کافی عرضه نکنند، به شدت تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

وزارت بازرگانی به فروشندگان گوشت مرغ و تخم‌مرغ و شرکت‌های تعاونی مصرف اخطار کرد چناچه این دو قلم کالا را به مقدار کافی عرضه نکنند، به شدت تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

سخنگوی وزارت بازرگانی اعلام کرد: برای تامین رفاه بیشتر مردم، دولت به مقدار کافی گوشت مرغ و تخم‌مرغ تامین کرده است.

 

ساخت اتوبان 6 خطه تهران – چالوس آغاز شد

ساخت نخستین قطعه از اتوبان 120 کیلومتری تهران – چالوس شروع شد.

ساخت قطعات دیگر این اتوبان نیز به مناقصه گذارده شد. اتوبان تهران – چالوس از جاده ازگل به طرف شمشک کشیده می شود و از طریق گاجره به گچسر و چالوس متصل می گردد.

این اتوبان به قطعات 10 تا 15 کیلومتری تقسیم شده تا ساخت آن در مدتی کوتاه‌تر پایان یابد.

براساس طرحی که در این مورد تهیه و به تصویب سازمان برنامه و دستگاه اجرایی رسیده است. اتوبان تهران – چالوس در تمام مسی به صورت 6 خطه خواهد بود.

هزینه اتوبان تهران – چالوس تاکنون به طور قطعی برآورد نشده ولی پیش بینی می شود مجموع هزینه احداث این اتوبان بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون تومان خواهد بود.

 

هشتم اسفند 1373

سکه طلای ودیعه گذاران توزیع می شود

اشخاصی که روز سه شنبه 11 بهمن به منظور پیش خرید سکه بهار ازادی مبلغ 300 هزار ریال برای هر سکه ودیعه سپرده‌اند، می‌توانند از صبح فردا برای دریافت سکه‌های طلای خود به شعبه‌های ذیربط بانک ها مراجعه کنند.

ودیعه‌گذاران برای دریافت سکه خود باید اصل فیش مبلغ پیش‌پرداخت‌شده و کارت شناسایی معتبر همراه داشته باشند و با پرداخت مابه‌التفاوت قیمت قطعی سکه نسبت به اخذ سکه‌های بهار آزادی خود اقدام کنند.

 

هشتم اسفند 1383

ترانزیت گاز ایران به اروپا از خاک اوکراین بررسی شد

موضوع صادرات و ترانزیت طبیعی ایران از مسیر اوکراین به اروپا، در دیدار نماینده ویژه ایران در دریای خزر با وزیر انرژی اوکراین مورد بررسی قرار گرفت.

مهدی صفری، مدیرکل کشورهای مشترک‌المنافع وزارت امور خارجه و نماینده ویژه ایران در امور دریای خزر با ایوان پلاچکوف وزیر سوخت و انرژی اوکراین دیدار کرد.

در این ملاقات همکاری‌های دو کشور در زمینه صنایع نفت و گاز، ترانزیت گاز طبیعی ایران از مسیر اوکراین به اروپا و برگزاری سومین کمیته مشترک انرژی دو کشور مورد بررسی و تبادل‌نظر قرار گرفت.

طرف اوکراین، آمادگی خود برای برگزاری سومین نشست گروه‌ کاری انرژی در هفته آینده در سطح معاونین وزرای دو کشور با میزبانی کی‌یف را اعلام کرد.

 

اکسون موبیل ثروتمندترین شرکت دنیا شد

آخرین مدعی مقام ثروتمندترین شرکت دنیا، یک شرکت نفتی است، درواقع در پی افزایش قیمت‌های نفت و سوددهی‌های بی‌سابقه، سهام شرکت نفتی آمریکایی «اکسون موبیل» طی دو سال گذشته به میزان 40 درصد افزایش پیدا کرده و از سال 2002 تاکنون دو برابر شده است. در ماه گذشته نیز اکسون موبیل موفق به پایین کشیدن «جنرال الکتریک» از مقام همیشگی خود (ثروتمندترین شرکت دنیا) شد و سرمایه‌گذاری بازاری این شرکت از مرز 380 میلیارد دلار عبور کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید