پایکو چگونه جیب کاربران را خالی می‌کند؟/ ماجرای یک کلاهبرداری جدید در بازار ارز دیجیتال

کدخبر: ۶۳۱۵۲۵
اقتصادنیوز: این روزها در دنیای عجیب و پیچیده ارزهای دیجیتال و رمزارزها، کلاهبرداری‌های نوظهوری با عنوان پایکو رواج پیدا کرده است که با وعده سودهای بالای 50 درصد در پی خالی کردن جیب کاربران است.
پایکو چگونه جیب کاربران را خالی می‌کند؟/ ماجرای یک کلاهبرداری جدید در بازار ارز دیجیتال

به گزارش اقتصادنیوز، در دنیای رمزارزها و ارزهای دیجیتال، مدتی است ذهن بخشی از کاربران ایرانی که در فضای ارزهای دیجیتال فعالیت می کنند به سمت مجموعه ای به نام پایکو سوق داده است. پایکو ادعا می کند امکان کسب درآمد دلاری برای کاربران خود فراهم می کند. شاید تا اینجای کار موضوع چندان سوال برانگیز نباشد، اما داستان از آنجا شروع می شود که پایکو بازار هدف خود را برای کلاهبرداری شناخته است که همان کاربران فضای مجازی هستند!

گردانندگان پایکو تمرکز عجیبی روی آن دسته از کاربران ایرانی دارد که در سودای کسب درآمدهای دلاری به سر می برند و با تبلیغاتی گول زننده برخی را به سمت خود کشانده اند. 

خبر مرتبط
بازی پانزی دولت رئیسی+فیلم

در مناظره‌ای که با موضوع انتشار اوراق بدهی دولتی با حضور همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه و علی سعدوندی، تحلیلگر اقتصادی برگزار شد، طرفین نظرات خود را در خصوص موضوعات مختلف بیان کردند.

حربه‌های پایکو را بشناسید

اما پایکو چگونه جیب کاربران را خالی می کند؟ در جواب این سوال باید گفت در واقع پایکو یک طرح کلاهبرداری از نوع پانزی است یعنی این احتمال وجود دارد در آینده مشکلاتی برای کاربران خود فراهم کند و وجوه اشخاصی که روی این طرح سرمایه‌ گذاری کرده‌ اند، بازپرداخت نشود.

پانزی و پایکو در واقع با پول‌ های سرمایه‌گذاران جدیدتر به سرمایه‌ گذاران قبلی سود می‌پردازد. ریشه نام پانزی برگرفته از نام یک تاجر آمریکایی به نام چارلز پانزی است که سرمایه گذاران را با این پیشنهاد که سود از فعالیت های تجاری مشروع به دست می آید، آنها را گمراه می کرد. 

170963985 چارلز پانزی؛ تاجر آمریکایی

پایکو و و پانزی روی میز کاربران ایرانی

بر اساس گزارش اقتصادنیوز، از زمانی که پلمب‌ شدن دفتر کوروش کمپانی آب سرد بر سر افرادی ریخت که تصور می‌کردند با پرداخت 20 میلیون تومان و اندکی انتظار، آیفون‌دار می‌شوند تا امروز، ده‌ها سوال ذهن افکار عمومی و کارشناسان و تحلیلگران را به خود مشغول کرده است. اهالی اقتصاد بار دیگر یاد بازی پانزی افتاده‌اند؛ پدیده‌ای که به تعبیر عباس عبدی، «آینده‌فروشی برای گذران حال» است و در تمامی ابعاد زندگی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مردم جریان دارد. 

با داغ شدن موضوع کوروش کمپانی، پایکو و پانزی تبدیل به یکی از سوژه های رسانه ها برای پیگیری قضایی شدند. در همین زمینه، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه روز گذشته در نشست خبری با رسانه ها در خصوص فعالیت شبکه بین المللی پانزی پایکو در ایران که وعده پرداخت سود مالی 60 درصد داده بود، گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده سابقه و پرونده‌ای و گزارشی به دست من نرسیده است. به صاحبان سرمایه هشدار می‌دهیم مراقبت کنند تا مورد سوءاستفاده قرار نگیرند. کسانی که با مانورهای متقلبانه مبادرت به سوءاستفاده می‌کنند، افراد و دستگاه‌های ذی مدخل را گرفتار می‌کنند.

به گفته این مسئول قوه قضائیه، بر اساس گزارش مراجع ذی ربط و ضابطین، ابهامات نسبت به این شرکت را بررسی کرده و در اسرع وقت رسیدگی می‌کنیم.

ستایشی افزود: دادستانی تهران و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران نسبت به موضوع ورود و بررسی کردند و نتیجه بررسی‌ها را اعلام خواهند کرد.

آمار بالای مالباختگان

چنین به نظر می رسد کلاهبرداری به شیوه پایکو و پانزی ابزاری نوظهور میان ارز دیجیتال دوستان است که قصد دارند یک شبه پولدار شوند. اما همین موضوع تبدیل به محل نگرانی برخی مسئولان شده است.

برای مثال، بعد از وایرال شدن ماجرای کوروش کمپانی، داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره کلاهبرداری کوروش کمپانی نوشته است: کلاهبرداری‌های پانزی معمولا با وعده‌ سودهای بالا در قالب شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و ارزهای دیجیتال انجام می‌شود. در جایی خواندم در سال‌های اخیر ۳۲ مورد کلاهبرداری مشابه کوروش کمپانی رخ داده و ۲۲۰ هزارنفر مالباخته گرفتار شده اند. مراقب سرمایه‌های خود باشید.

وی افزود: کلاهبرداری‌های پانزی معمولا با وعده‌ سودهای بالا در قالب طرح‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و ارزهای دیجیتال انجام می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید