نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 18 اسفند

بوتیک‌داری در سراسر کشور غیرقانونی شد/ بوتیک‌داران شغل شرافتمندانه‌ای پیدا کنند

کدخبر: ۶۳۳۱۴۶
اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
بوتیک‌داری در سراسر کشور غیرقانونی شد/ بوتیک‌داران شغل شرافتمندانه‌ای پیدا کنند

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

18 اسفند 1353؛ برای تعدیل قیمت‌ها باید مقررات نظام صنعتی تغییر کند

کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده اعلام کرد: باید در مقررات نظام صنفی تجدیدنظر شود تا با تغییراتی که در آن داده خواهد شد بتوان تثبیت و تعدیل قیمت ها را اعمال کرد.

کمیته، تشکیل حزب رستاخیز ملی ایران را گامی تازه به نفع مصرف‌کنندگان دانست و اعلام کرد که این توفیق نصیب مصرف کنندگان شده است که اجتماع متشکل و بزرگ‌تری داشته باشند تا از این راه بتوانند نظرات خود را که رفاه عمومی مصرف‌کننده است، اعمال نمایند.

در جلسه کمیته فرعی برررسی قیمت‌های کمیته ملی گفته شد: منشور بازرگانی جدیدی که جوابگوی تحولات اقتصادی و اجتماعی کشور باشد، به وجود آید تا سازمان‌هایی تشکیل گردد که بتواند وظایف خود را برای تامین رفاه مصرف‌کنندگان انجام دهند  و راه تعدیل و تثبیت قیمت‌ها و نظم اجتماعی موثر باشند، زیرا سازمان‌های موجود نمی توانند با هماهنگی مشکلات موجود را برطرف کنند.

18 اسفند 1363؛ بوتیک‌داری در سراسر کشور غیرقانونی اعلام شد

بوتیک‌داری در کشور غیرقانونی اعلام شد و کلیه بوتیک‌داران موظیف شدند سریعا نسبت به تغییر شغل خود و انتخاب شغل شرافتمندانه‌ای از رشته‌های شغلی مجاز اقدام کنند.

وزارت بازرگانی با صدور اطلاعیه مهمی،‌ضمن اعلام این مطلب یادآور شد کلیه مراجع قانونی آماده مقابله با متخلفین در این زمینه هستند. متن کامل این اطلاعیه‌ که ازسوی روابط عمومی وزارت بازرگانی در اختیار سرویس اقتصادی روزنامه اطلاعات قرار گرفته است، به شرح زیر است:

وزارت بازرگانی به عنوان مسوول هیات عالی نظارت بر شوراهای مرکزی اصناف و مجری قانون نظام صنفی اعلام می‌دارد بوتیک و بوتیک‌داری هرگز با فرهنگ اسلام سنخیت نداشته و به هیچ وجه جذب جامعه اصناف محترم نخواهد شد.

به کلیه شوراهای مرکزی اصناف سراسر کشور نیز یادآور می‌شود در رشته‌های صنفی و شغلی شناخته شده توسط هیات عالی نظارت صنفی، نام و محتوای بوتیک و بوتیک‌داری وجود حقوقی و قانونی ندارد و هرگونه فعالیتی با این نام و محتوا فاقد مجوز قانونی است. لذا ضرورت دارد ضمن هماهنگی لازم با دستگاه قضایی و قوای انتظامی، با استفاده از اختیارات صریح در قانون نظام صنفی با این گونه متخلفین که از ساحت اصناف محترم، در جریحه‌دار ساختن حیثیت عمومی سوء‌استفاده می‌کنند برخورد قاطع نموده و مرتکبین را به محاکم ذیصلاح معرفی کنند.

ضمنا کلیه افرادی که ناخواسته به این شغل نامناسب اشتغال داشته و تبدیل به ویترین بنجل‌های آلوده به فرهنگ بیگانه شده‌اند باید سریعا نسبت به عاری ساختن دکور و ظاهر واحد اقدام کنند و با همکاری شوراهای مرکزی اصناف، به شغل شرافتمندانه‌ای از رشته‌های شغلی مجاز مبادرت ورزند.

18 اسفند 1383؛ ایران تا سال آینده صادرکننده گندم می شود

مجری طرح گندم با اشاره به افزایش 130 هزار هکتاری سطح زیر کشت گندم در سال زراعی جدید گفت: جمهوری اسلامی ایران تا دو سال اینده به جمع صادرکنندگان گندم می‌پیوندد.

اسکندری درباره موفقیت طرح گندم افزود: با وجود گذشت کمتر از دو سال از آغاز طرح گندم، برداشت دیم این محصول از 830 کیلو در هر هکتار به 1220 کیلو و آبی آن از 3200 کیلو به 3900 کیلو رسیده است.

پژو 206 جدید سال آینده به بازار می‌آید

سال آینده 130 هزار پژو 206 در چندین مدل از جمله آریان تولید می‌شود.

شیواپور، قائم‌مقام گروه صنعتی ایران‌خودرو افزود: سال آینده 130 هزار پژو 206  در ایران خودرو تولید می‌شود همچنین تولید نسل جدید پژو 206 مدل صندوق‌دار آن که سواری به نسبت بزرگ‌تری از 206 هاچ‌بک است نیز با نام آریان از نیمه دوم سال 84 آغاز می‌شود.

بخش خصوصی و دولتی روسیه خواستار خرید خط تولید سمند شدند

بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی روسیه به خرید و راه‌اندازی خط تولید سمند در این کشور علاقه‌مند هستند.

دو عضو ارشد سازمان همکاری‌های اقتصادی و صنفی شهرداری مسکو در بازدید از ایران خودرو تاکید کردند: روسیه با برخورداری از فضای مناسب سرمایه گذاری خارجی، آماده همکاری برای ایجاد خط تولید خودروی سمند است و «امکانات اولیه برای ایجاد خط تولید سمند در حومه مسکو فراهم است.»

18 اسفند 1393؛ خروج 22 میلیارد دلار ارز از کشور معنا ندارد

وزیر سابق اقتصاد گفت: حرف کلی که درباره خروج ارز توسط صرافی‌ها از کشور مطرح شد معنی ندارد، اما اینکه بخشی از مبادلات ارزی کشور پس از تحریم از سیستم کارگزاری بانکی به سیستم صرافی‌ها منتقل شد واقعیت است چنانکه در همین دولت هم به همین گونه عمل می‌شود.

شمس‌الدین صیفی در پاسخ به پرسشی درباره ادعای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری مبنی‌بر اینکه در زمان تلاطم ارزی 22 میلیارد دلار از طریق صرافی‌ها از کشور خارج شده و این یک تخلف بوده است، گفت: تخلف علی‌القاعده باید به مرجع رسیدگی به تخلف ارائه شود، اتاق بازرگانی که دادگاه نیست و اعضای اتاق هم قاضی نیستند.

واردات در قبال اسقاط همه نوع خودرو امکان‌پذیر شد

در شرایطی که واردکنندگان با اعتراض به روند صدور گواهی اسقاط خودروهای فرسوده، این موضوع را عامل کندی ورود خودروهای خارجی به کشور عنوان می‌کنند، با مصوبه هیات وزیران، این قانون تغییر یافت تا روند واردات از این تسهیل شود.

براساس قانون جدید، امکان استفاده از گواهی اسقاط همه خودروها (اعم از سواری و وانت و کامیون و ون و...) فراهم آمده و واردکنندگان و صاحبان خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین و عمومی می‌توانند این خودروها را اسقاط و از گواهی مربوطه استفاده کنند. این در حالی است که پیش از این فقط امکان استفاده از گواهی اسقاط خودروهای سواری و وانت وجود داشت و واردکنندگان می‌توانستند با ارائه گواهی مربوطه، اقدام به واردات کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید