موضع ایران درباره میدان نفتی آرش/افزایش ذخایر نفتی و گازی کشور

کدخبر: ۶۳۳۷۳۸
اقتصادنیوز: مدیر عامل شرکت ملی نفت گفت: مواضع رسمی ایران از طریق وزارت امور خارجه و مقامات ذیربط رسمی مطرح شده و حاکمیت جمهوری اسلامی بر بخشی از میدان آرش انکار ناشدنی است.
موضع ایران درباره میدان نفتی آرش/افزایش ذخایر نفتی و گازی کشور

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محسن خجسته مهر در حاشیه مراسم امضای قرارداد اجرایی طرح فشارافزایی پارس جنوبی در خصوص موضع ایران در قبال میدان آرش اظهار داشت: در این رابطه مواضع رسمی ایران از طریق وزارت امور خارجه و مقامات ذیربط رسمی مطرح شده و حاکمیت جمهوری اسلامی بر بخشی از میدان آرش انکار ناشدنی است.

وی درباره پیشی گرفتن تولید نفت گاز ایران در پارس جنوبی در مقایسه با قطر بعد از اجرای پروژه فشارافزایی گفت: کل برنامه و طراحی تولید و فشارافزایی در پارس جنوبی مبتنی بر حوزه سرزمینی است و ما در برداشت از این میدان بر پایه برنامه های توسعه مبتنی بر طرح فشارافزایی هیچگونه محدودیتی نداریم.

مدیر عامل شرکت ملی نفت تاکید کرد: بخش عمده ای از ذخایر گازی ایران در این میدان قرار دارد و برنامه ما تولید و برداشت حداکثری بوده و هم به روش تخلیه طبیعی که در حال حاضر انجام می شود و هم در روش فشارافزایی که امروز قراردادهای آن امضا شد.

خبر مرتبط
تداوم مذاکره روسیه و ایران برای سوآپ نفت و گاز

اقتصادنیوز: معاون نخست‌وزیر روسیه گفت: مسکو و تهران همچنان به موضوع مذاکره درباره سوآپ (مبادله) نفت و گاز ادامه می دهند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه اکتشاف ما هم در حوزه سرزمینی در میدان گازی پارس جنوبی خاتمه یافته نیست در حال حاضر یک چاه اکتشافی جدید را حفاری کرده ایم و با انجام مطالعات زمین شناسی، ژئوفیزیکی و مطالعات مهندسی مخازن مشغول حفاری چاه دوم هستیم، هر دستاوردی که در خصوص افزایش ذخایر داشته باشیم متناسبا اعلام می شود.

وی بیان داشت: برای نگهداشت توان تولید از میدان گازی پارس جنوبی و همچنین افزایش برداشت همزمان ۳ روش دنبال می کنیم یکی حفاری جدید کنار چاه های قبلی که می توانیم مثل فشارافزایی؛ نگهداشت توان تولید را داشته باشیم، اسیدکاری گسترده چاههای پارس جنوبی را داریم در این خصوص اخیرا قراداد حفاری ۳۵ حلقه چاه به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار منعقد شد، قرارداد فشارافزایی که امروز منعقد شد نیز بعنوان سومین اقدام انجام می شود و تمام تلاش ما این است که بصورت صیانتی و حداکثری تولید کنیم.

خجسته مهر گفت: امسال با برنامه های نگهداشت تولید؛ تولید از پارس جنوبی به حداکثر میزان خود یعنی ۷۰۵ میلیون متر مکعب در روز رسید.

وی یادآور شد: طرح فشارافزایی گسترده است و بلوکهایی که نزدیک مرز هستند در اولویت هستند و به طور کلی مثل کشور همسایه یک بازه چندین ساله را به خود اختصاص می دهد چون حجم پروژه بسیار بالاست و ارزش سرمایه گذاری آن در سطح ۲۰ میلیارد دلار است.

معاون وزیر نفت درباره اکتشافات جدید گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۲.۵ میلیارد بشکه به ذخایر نفتی و گازی ما حاصل از اکتشافات جدید اضافه شده و همچنین چند میدان نفتی و گازی هم کشف شده که ذخایر آنها در کتاب آمار ذخایر کشور لحاظ شده است.

وی درباره صادرات گاز به عراق گفت: در حال حاضر صادرات گاز به عراق طبق قرارداد برقرار است و در فصول مختلف سال متفاوت است، مطابق قراردادی که داریم از دو نقطه به این کشور گاز صادر می کنیم.

خجسته مهر تصریح کرد: کارگروه مشترک برای انجام همکاری در حوزه نفت در چند محور برقرار است، از جمله همکاریهای اکتشافی در بلوکهای مرزی، بکارگیری و استفاده از گازهای مشعل عراق در ان جی ال ۳۱۰۰ برای شیرین سازی و همچنین توسعه یکی از محورهای همکاری ما با عراق است، سومین همکاری ما با این کشور در زمنیه انجام خدمات فنی و مهندسی و حفاری در موقعیت هایی است که کشور عراق لازم بداند، در زمینه همکاری مورد علاقه طرفین استعداد همکاری وجود دارد البته شرکتهای خصوصی ما برخی شرکتهای عراق همکاری می کنند و ما در رابطه با این همکاری از شرکتهای ایرانی حمایت می کنیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید