نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 25 اسفند

کارگران کره‌ای به ایران می‌آیند+ جزئیات

کدخبر: ۶۳۴۸۲۱
اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
کارگران کره‌ای به ایران می‌آیند+ جزئیات

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

25 اسفند 1353؛ کارگران متخصص کره جنوبی به ایران می‌آیند

نخستین گروه متخصصان کره جنوبی تا نیمه اول فروردین‌ماه سال 1354 برای کار به ایران خواهند آمد.

این مطلب در ملاقات قائم‌مقام وزیر بهداشت و امور اجتماعی کره جنوبی با امیرقاسم معینی وزیر کار و امور اجتماعی اعلام شد.

در این دیدار ضمن مذاکراتی که در زمینه همکاری‌های فنی از نظر نیروی انسانی در سطح تخصص‌های عالی انجام گرفت، قائم‌مقام وزیر بهداشت و امور اجتماعی کره جنوبی، وابسته کار آن دولت را که در ایران اقامت خواهد گزید، معرفی کرد و گفت: دولت کره جنوبی برای هر نوع همکاری در زمینه اعزام متخصصان موردنیاز ایران آمادگی دارد و نخستین گروه متخصصان این کشور تا اول فروردین‌ماه سال 1354 به ایران اعزام خواهند شد.

کره جنوبی دارای متخصصان پرکار و فعالی در رشته‌های ساختمانی، بندرسازی، پل سازی، ساختمان های مرتفع، شاهراه‌ها و کشتی‌سازی است.

ایران به ترکیه اعتبار می دهد

به دنبال پایان سفر رسمی چهار روزه ملیح اسنبل، وزیر امور خارجه ترکیه که به دعوت عباسعلی خلعتبری به تهران آمده بود، یک اعلامیه مشترک منتشر شد که طی آن اظهار امیدواری شده مذاکرات بین دو جامعه ترک و یونانی قبرس در جهت رسیدن به یک راه‌حل نهایی براساس فدراسیون جغرافیایی که مورد قبول هر دو جامعه قبرسی باشد، هرچه زودتر آغاز شود.

اعلامیه مشترک ایران و ترکیه اضافه می‌کند که خلعتبری و ملیح اسنبل در مذاکرات خود به‌طور کلی در زمینه برنامه‌های وسیع همکاری‌های اقتصادی همراه با تسهیلات اعتباری مناسب که از طرف ایران اعطا می‌شود نیز گفت‌و‌گو کردند.

25 اسفند 1373؛ارز موردنیاز واحدهای فولادسازی باید از طریق صادرات تامین شود

وزیر معادن و فلزات در جلسه شورای عالی فولاد بر ضرورت تامین ارز موردنیاز صنعت فولاد با تکیه بر صادرات بخشی از محصولات فولاد تاکید کرد.

مهندس محلوجی، وزیر معادن و فلزات با اشاره به صادرات قسمتی از مواد اولیه معدنی تنها راه تامین منابع ارزی صنعت فولاد را صادرات عنوان کرد.

یک میلیون دلار قطعات بدنه سیلندر اتومبیل به اروپا صادر شد

شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران در سال‌جاری بیش از یک میلیون دلار قطعات بدنه سیلندر  و سرسیلندر به بلغارستان صادر کرد.

این شرکت در کنار تولید بیش از 5500 جفت بدنه و سرسیلندر لیفتراک که تولید آن از پیچیدگی خاص و حساسیت بالایی برخوردار است طی دو سال اخیر فعالیت گسترده‌ای را در تولید قطعات اصلی خودرو آغاز کرده است.

25 اسفند 1383؛ ایران میزبان اجلاس اوپک

تعیین سقف تولید، وضع بازار نفت و انتخاب دبیرکل از مهم‌ترین موضوعات نشست وزیران نفت «اوپک» در اجلاس اصفهان است.

بنا به این گزارش، ایران برای سومین بار از زمان تشکیل سازمان کشورهای صادرکننده نفت «اوپک» امروز و فردا میزبان وزیران نفت کشورهای عضو است.

این اجلاس یکصد و سی و پنجمین اجلاس اوپک و اولین نشست وزیران کشورهای تولیدکننده نفت پس از انقلاب در ایران است.

در گردهمایی امسال، علاوه‌بر 11 کشور عضو اوپک، هیات هایی از کشورهای غیرعضو این کارتل نفتی ازجمله سوریه، آنگولا، سوریه، سودان و عمان برای هماهنگی بیشتر با اعضا حضور خواهند داشت.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت کشورمان گفت: عرضه کافی، تثبیت قیمت و ظرفیت‌سازی اهدافی است که اوپک به دنبال اجرای آن است. وزیر نفت کشورمان تاکید کرد: اوپک به تنهایی در تعیین قیمت نفت موثر نیست.

بهره‌برداری از طرح توسعه میدان نفتی سروش و نوروز

بهره‌برداری از مجموعه طرح توسعه میدان دریایی نفتی سروش و نوروز با ظرفیت 20هزار بشکه در روز آغاز شد.

عباس وکیلی، مدیر عملیات تولید شرکت نفت فلات قاره گفت: ظرفیت تولید این طرح تا پایان امسال به 50 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وی افزود: پس از بهره‌برداری کامل از واحد نخست طرح توسعه میدان نفتی سروش عملیات راه‌اندازی واحد دوم آغاز می‌شود.

وکیلی گفت: واحد دوم طرح توسعه میدان سروش تا 11 فروردین 84 راه‌اندازی می‌شود و با تکمیل این واحد طرح توسعه میدان سروش با ظرفیت روزانه 100 هزار بشکه در روز به بهره‌برداری خواهد رسید.

25 اسفند 1393؛ 4 معیار شناسایی پولدارها

سرانجام پس از مطرح شدن سناریوهای مختلف درباره چگونگی شناسایی پولداران برای حذف از لیست یارانه‌بگیران و اصلاح شیوه پرداخت یارانه نقدی ازسوی دولت، نمایندگان مجلس چهار معیار «شرایط اقلیمی»، «بعد خانوار»، «محل سکونت» و «میزان درآمد» را برای شناسایی اقشار پردرآمد جامعه به دولت معرفی کردند.

این سناریو در قالب تصمیم کاهش منابع یارانه نقدی طراحی شده است. نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه 94 کل کشور سقف پرداخت یارانه نقدی را به 3 هزار میلیارد تومان کاهش، 35 هزار میلیارد تومان تصویب کردند که این مصوبه دولت را ملزم به حذف یارانه نقدی 5.5 میلیون نفر میکرد.

موجودی منفی صندوق توسعه

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با تاکید بر ثبات در سیاست‌های اقتصادی گفت: فرض کنیم براساس سیاست کلی، اساسنامه‌ای برای صندوق توسعه ملی نوشته شده است ظرف چند ماه بعد آن اساسنامه را تغییر می‌دهند و هر سال در قانون بودجه تقریبا آن تغییر می‌کند.

وقتی وفور درآمد نفت نفت وجود دارد درآمدها بالاتر می‌رود، وقتی هم که کم می‌شود درآمدهای نفتی است، درآمدها صرف بودجه جاری می‌شود.

زمانی که قیمت نفت 140 دلار است، در حقیقت حساب ذخیره ارزی کشورمان صفر است وقتی هم که قیمت نفت 40 دلار است، وضعیت بدتر و دارایی صندوق منفی می‌شود. اگر سیاست کلی تصویب می‌شود، باید این سیاست کلی را اجرا کنیم و هر روز نباید اصلاح شود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید