نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 21 تیر

مذاکره ایران‌خودرو با شرکت‌های چینی برای تولید خودروی ارزان!

کدخبر: ۵۸۵۵۷۰
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
مذاکره ایران‌خودرو با شرکت‌های چینی برای تولید خودروی ارزان!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

21 تیر 1363؛ موافقت اعضای اوپک در مورد حفظ قیمت پایه

هفتادمین اجلاس وزرای نفت اوپک دیروز بدون تغییری در قیمت و سطح تولید نفت به کار خود پایان داد. در بیانیه پایانی اجلاس تاکید شده است که سازمان همچنان به مصوبات اجلاس لندن پابرجا می‌باشد.

بنابر مصوبات اجلاس مذکور قیمت نفت 29 دلار است در هر بشکه و سقف تولید اوپک 17.5 میلیون تعیین شده است.

این بیانیه همچنین خاطرنشان می‌سازد، مساله دبیرکلی سازمان به اجلاس بعدی وزرا موکول شده است.

رئیس لیبیایی کنفرانس، شرکت‌های غیرعضو اوپک را متهم به برهم زدن اوضاع بازار جهانی نفت کرد.

به گفته وی، کمیته مشترکی از اعضای اوپک به کشورهای گوناگون اوپک و غیراوپک سفر خواهند کرد تا پیرامون تثبیت بازار جهانی نفت با این کشورها گفت‌و‌گو کنند.

مهندس غرضی، وزیر نفت اعلام کرد: در کنفرانس مذکور در مورد کمیته استراتژی درازمدت تولید و مصرف نفت مسائلی مطرح شد که در این زمینه بین ایران و عربستان به عنوان دو تولیدکننده عمده نفت اختلاف‌نظر وجود داشت.

عربستان معتقد است که اگر قیمت نفت بالا رود سهم اوپک در میزان انرژی جهانی کم خواهد شد و ایران معتقد است که سقف تولید کنونی سقف مطمئنی است و قیمت باید افزایش یابد و در این زمینه نی

21 تیر 1373؛ سفر هیات بازرگانی-صنعتی ایران به انگلیس به تعویق افتاد

ز قرار شد یک کمیته کارشناسی از اعضای اوپک و غیراوپک درمورد قیمت انرژی تعیین شده و پس از برسی اطلاعات لازم را به کمیته استراتژی درازمدت و سپس در سطح وزرا ارائه دهد.

در اعتراض به اظهارات اخیر مقام‌های انگلیس علیه جمهوری اسلامی ایران، هیات بازرگانی-صنعتی کشورمان که قرار بود به دعوت رسمی رئیس اتاق بازرگانی انگلیس دیشب عازم لندن شود، سفر خود را به تعویق انداخت.

این هیات قرار بود به سرپرستی مهندس خاموشی رئیس و تنی چند از مقام‌های اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به همراه گروهی از مدیران صنایع طی یک بازدید کاری از لندن چگونگی گسترش و توسعه تجارت میان دو کشور را مورد بررسی قرار دهند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: ما معتقدیم ایران قربانی تروریسم است و کشورهای غربی از تروریسم علیه کشور ما حمایت می‌کنند.

وی افزود: در آستانه ملاقات مقام‌های اقتصادی دو کشور برای توسعه مناسبات تجاری، طرح چنین مسائلی ازسوی مقام‌های دولت انگلیس توجیه‌ناپذیر است.

وی گفت: این سفر تا مدت نامعلومی به تعویق افتاده است و تعیین تاریخ جدید مشروط به اصلاح سیاست‌های این کشور در برابر جمهوری اسلامی ایران است.

21 تیر 1383؛ ایران نرخ گاز صادراتی به ترکیه را به طور مشروط کاهش داد

یک روزنامه ترکیه نوشت، ایران در آستانه سفر رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه به تهران، نرخ گاز صادراتی به ترکیه را به‌طور مشروط کاهش داد.

روزنامه «زمان» نوشت، تهران به شرط همکاری دولت آنکارا در ترانزیت گاز ایران از طریق ترکیه به اروپا، نرخ گاز صادراتی به این کشور را کاهش می‌دهد.

این روزنامه خاطرنشان کرده است که توافق دو طرف بر سر کاهش نرخ گاز در سفر هفته گذشته بیژن نامدار زنگنه، ‌وزیر نفت ایران به آنکارا حاصل شده بود.

رکن‌الدین جوادی، مدیر صادرات شرکت ملی گاز ایران گفته است: ترکیه مدت‌هاست در مورد کاهش نرخ گاز به ایران پیشنهاداتی داده بود، ولی هنوز به این پیشنهادات پاسخ داده نشده است.

5.5 میلیارد دلار به حساب ذخیره ارزی واریز می‌شود

رئیس‌کل بانک مرکزی، موجودی حساب ذخیره ارزی در ابتدای سال 83 را حدود 6.5 میلیارد دلار اعلام و پیش‌بینی کرد به این مقدار تا پایان سال جاری حدود 5.5 میلیارد دلار اضافه می‌شود.

ابراهیم شیبانی افزود: از سال 81 تاکنون 4.5 میلیارد دلار از محل حساب ذخیره ارزی برای اجرای طرح‌های مهم صنعتی و تولیدی گشایش اعتبار شده است.

وی گفت: سابقه حساب ذخیره ارزی نشان می‌دهد تا سال 81 در مجموع 800 میلیون دلار از طریق این حساب برای متقاضیان گشایش اعتبار شده است.

به گفته وی، هم‌اکنون تخصیص حدود 8 میلیارد دلار برای اجرای طرح‌های مختلف تولیدی از محل حساب ذخیره ارزی تصویب شده و حدود 6 میلیارد دلار دیگر نیز در دست بررسی است.

مذاکره ایران خودرو با شرکت‌های چینی برای تولید خودروی 4 میلیون تومانی

شرکت ایران خودرو جهت تولید خودروی زیر قیمت 4 میلیون تومان برای اقشار کم‌درآمد با شرکت‌های چینی در حال مذاکره است.

قائم‌مقام گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: در حال مذاکره با چند شرکت چینی برای تولید خودروی ارزان در ایران هستیم. البته این کار به صورت صادرات CKD سمند برای تولید در شرکت هدف و واردات CKD خودروی ارزان به ایران برای مونتاژ صورت خواهد گرفت.

البته امکان دارد در طراحی بدنه خودرو تغییراتی برای بهتر شدن انجام شود، اما پلت‌فرم را از شرکت مورد توافق وارد می‌کنیم.

وی ادامه داد: شرکت‌های چینی به دلیل تولید فوق‌العاده ارزان به دلیل حمایت گسترده دولت چین و تشویقات صادراتی و معافیت مالیاتی برای صادرات خودرو و ارزان بودن نیروی کار و انرژی بهترین گزینه برای پلت‌فرم خودروی ارزان هستند.

طرح ضربتی اشتغال از مرداد آغاز می‌شود

وزیر کار و امور اجتماعی گفت: پرداخت تسهیلات برای ایجاد اشتغال 200 هزار نیروی جویای کار از اول مرداد آغاز می‌شود.

ناصر خالقی افزود: در راستای اجرای ماده 6 برنامه سوم توسعه با اختصاص تسهیلات بانکی زمینه اشتغال 200 هزار نیروی کار (طرح ضربتی اشتغال) فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه «این برنامه تا نیمه اول سال 83 اجرایی خواهد شد» افزود: همچنین براساس اعتباری که صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی در نظر گرفته شده است 50 هزار شغل نیز در راستای سیاست‌های خوداشتغالی ایجاد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هر دو طرح مذکور در جریان است و طبق فرصت زمانی که اعلام شده است، کارجویان می توانند ضمن مراجعه فرم‌های مخصوص را پر کنند.

به گفته خالقی، کارجویان پس از بررسی فرم‌هایشان در وزارت کار و امور اجتماعی جهت استفاده از تسهیلات بانکی به بانک‌ها معرفی خواهند شد.

وزیر کار و امور اجتماعی سقف تسهیلات در نظر گرفته شده برای ایجاد هر شغل را 3 میلیون تومان ذکر کرد که در اختیار کارفرما یا کارجویان قرار می‌گیرد.

قیمت خودرو پس از تکدر دولتی‌ها

افزایش رسمی قیمت محصولات خودروسازان شنبه گذشته در حالی اعلام شد که به فاصله چهار روز بعد سخنگوی دولت از تکدر حسن روحانی بابت افزایش قیمت خودروها سخن به میان آورد.

محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت نارضایتی دولت از قیمت‌های تعیین‌شده ازسوی شورای رقابت را اعلام و تاکید کرد «اگرچه شورای رقابت خارج از دولت در رابطه با قیمت خودرو تصمیم‌گیری می‌کند، اما شورا این پیام دولت را دریافت کرده بود که دولت با افزایش قیمت خودرو مخالف است.»

این در حالی است که شورای مذکور نیز درصدی به قیمت خودروها افزود که با وساطت معاون اول رئیس‌جمهور قیمت‌های رشدیافته مورد تجدیدنظر قرار گرفت و کاهش یافت. حال با توجه به جایگاه قانونی شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو مشخص نیست اعتراض دولت به قیمت جدید خودرو مورد بررسی قرار خواهد گرفت یا اینکه نظرات دولت در قالب یک اعتراض باقی خواهد ماند؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید