نیم قرن با اقتصاد ایران؛19 تیر

تکدر رئیس‌جمهور از قیمت‌های جدید خودرو!

کدخبر: ۵۸۴۸۵۴
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
تکدر رئیس‌جمهور از قیمت‌های جدید خودرو!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

19 تیر 1353؛ ایران: تهدید آمریکا استعمارگرانه است

دولت آمریکا به کشورهای تولیدکننده نفت اخطار کرد که اگر باز هم از تولیدات نفتی خود بکاهند، این کار برای آنها «مخاطرات سیاسی و امنیتی» در بر خواهد داشت.

«جنت بنت» معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا بدون آنکه از هیچ یک از کشورهای تولیدکننده نفت صریحا نام ببرد، این اخطار را طی تقدیم گزارشی به کمیته امور مالی و بانکی و پولی مجلس نمایندگان آمریکا عنوان کرد.

«بنت» صریحا نگفت که مقصود وی از «مخاطرات سیاسی و امنیتی» که در صورت کاهش مجدد تولید نفت در کشورهای صادرکننده، متوجه این ممالک خواهد شد از چه قرار خواهد بود.

وی در متن اصلی گزارش خود که بعدا به اصرار وزارت خارجه آمریکا اصلاح و تعدیل شد، اخطار کرده بود که کشورهای مصرف‌کننده نفت هر کاهش جدیدی را که در تولیدات نفتی کشورهای تولیدکننده صورت گیرد عملی غیردوستانه تلقی خواهند کرد.

تهران متقابلا بیانات این مقام رسمی دولت آمریکا را یک «اقدام استعماری» اسم گذارد.

در تهران گفته شد، دولت ایران به هیچ مقام و کشور خارجی اجازه نمی‌دهد در تصمیمات ملی آن دخالت کنند. یا با تهدید بر روی آن اثر بگذارد. اگر «جک بنت» کاهش تولید نفت در یک کشور دیگر را برای آمریکا یک امر «سیاسی و امنیتی» می‌داند، به طریق اولی همه کشورهای نفتی و همچنین ایران هر نوع فعالیت نفتی ازجمله کاهش یا افزایش تولید نفت را برای خود یک امر «سیاسی-اقتصادی-امنیتی» می‌داند و هر نوع تهدید را به شدت  محکوم می‌سازد.

سیاست نفتی ایران گویا و روشن است. تولید نفت ایران از چند سال قبل برنامه‌ریزی شده و برای چند سال بعد هم معلوم است. تغییر این برنامه بستگی به منافع و مصالح و نیازهای متنوع کشور دارد.

قیمت نفت مطابق ضوابط و شرایط اوپک تعیین می‌شود. مهم‌ترین عامل ترقی قیمت نفت در وهله اول بهره‌برداری استعماری دو دهه گذشته توسط کشورهای صنعتی بزرگ، ازجمله آمریکا و کمپانی‌های نفتی آمریکایی بوده است. این کشورها با نفت ارزان و فقیرتر کردن ملت های صاحب نفت، ترقی و رفاه کشور خود را فراهم ساختند.

در مورد قیمت همانطوری که اوپک چند هفته قبل اعلام کرد اگر کشورهای صنعتی جلوی تورم را نگیرند، قیمت یک بار دیگر به طور قطع افزایش خواهد یافت.

آمریکا و دیگران در حال حاضر همه تلاش‌های خود را مصروف جذب و جلب 70 میلیارد دلاری کرده‌اند که در طول سال 1974 نصیب کشورهای تولیدکننده نفت می شود.

19 تیر 1363؛ ایران خواهان افزایش 5 دلار در هر بشکه نفت است

وزیر نفت ایران پس از ورود به «وین» گفت: ایران سرسختانه در هفتادمین اجلاس وزرای نفت اوپک برای افزایش قیمت نفت تلاش خواهد کرد.

مهندس غرضی تاکید کرد: افزایش قیمت نفت خام از مهم‌ترین مسائلی خواهد بود که ایران آن را در  اجلاس اوپک مطرح خواهد کرد.

به گفته غرضی، تجربه بدست‌آمده از ارائه نفت ارزان، باطل بودن نظرات آن دسته از اعضا را که معتقد به پایین نگه داشتن قیمت نفت هستند ثابت کرده است.

به عقیده وی ارائه نفت ارزان تاکنون افزایش تقاضای تولید را که این دسته از کشورها به آن امیدوار بودند، به دنبال نداشته است.

ایران خواهان افزایش قیمت نفت به میزان 5 دلار در هر بشکه است.

19 تیر 1373؛ دلار آمریکا تا سطح 2150 ریال تنزل کرد

قیمت هر دلار آمریکا به طور کم‌سابقه‌ای در بازار آزاد سقوط کرد و با 150 ریال کاهش نسبت به دیروز به 2150 ریال رسید.

به گزارش خبرنگار اطلاعات، نوسانات حاکم بر بازار آزاد به حدی است که قیمت پیشنهادی برای خرید و فروش انواع ارز در بازار کمتر از قیمت‌های اعلام‌شده ازسوی بانک مرکزی برای خرید و فروش ارز در سیستم واردات در مقابل صادرات است.

گفتنی است، قیمت هر سکه بهار آزادی نیز با 50 هزار ریال کاهش نسبت به دیروز به 245 هزار ریال رسید.

19 تیر 1393؛ پیشنهاد بسته 10 هزار میلیارد تومانی برای خروج از رکود

سخنگوی دولت از پیشنهاد 10 هزار میلیارد تومانی هیات وزیران برای خروج از رکود خبر داد.

محمدباقر نوبخت گفت: در جلسه هیات دولت برای فعال شدن صنایع و خروج از رکود 81 هزار واحد تولیدی پیشنهاد شد که 10 هزار میلیارد تومان به‌صورت تسهیلات به تناسب نیاز پرداخت شود که پیش‌بینی می شود بیش از 193 هزار فرصت شغلی، در ماه‌های آینده ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه دولت همه همت خود را بر این امر مصروف داشته تا بعد از مهار نسبی تورم بتواند کشور را از رکود خارج کند، گفت: تمامی تلاش دولت این است که با ظرفیت‌های داخلی و موجود نظام بتوانیم به توسعه کشور بپردازیم.

تکدر رئیس جمهور از قیمت‌های جدید خودرو

پرونده مختومه قیمت خودرو بار دیگر روی میز مسوولان دولتی گشوده شد. اگرچه رئیس شورای رقابت ابتدای هفته جاری با اعلام نرخ جدید خودروهای داخلی با قاطعیت از مختومه شدن «پرونده قیمت خودرو» صحبت به میان آورد، اما اظهارات دیروز سخنگوی دولت مبنی‌بر مخالفت با افزایش قیمت‌ها، باز هم این پرونده را به جریان انداخت.

بعد از ظهر شنبه بود که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت با اعلام قیمت جدید خودروها از افزایش میانگین 5.5 درصدی قیمت‌ها خبر داد تا صدای اعتراض مردم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باز هم بلند شود. آنها (مردم و نمایندگان) معتقدند خودروهای داخلی با توجه به کیفیتی که دارند، نه تنها مستحق گرانی نیستند بلکه حتی باید ارزان نیز بشوند. با این حال شورای رقابت پس از دریافت اطلاعات ارسالی از سوی خودروسازان رای به افزایش قیمت‌ها داد تا خودروهای داخلی بین 3 تا 6 درصد گران شوند.

آن‌طور که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه دیروز هیات دول عنوان کرد، دولت همچنان با افزایش قیمت خودرو مخالف است.

وی با تاکید بر اینکه قیمت‌های جدید برای دولت پذیرفتنی نیس، گفته که با این شرایط بحث بازبینی قیمت‌های اعلامی نیز مطرح است.

به گفته نوبخت، رئیس‌جمهور و اعضای در جلسه دیروز خود تکدرشان را از قیمت‌های جدید اعلام کرده‌اند. وی با اشاره به اجازه دولت به خودروسازان برای استفاده از ارز مبادله‌ای تاکید کرده که دولت انتظار داشته با توجه به این اتفاق (استفاده خودروسازان از ارز مبادله‌ای)، خبر افزایش کیفیت را بشنود و در این مورد حتی اقداماتی نیز انجام شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید