بررسی کدال ایران خودرو نشان می دهد

دنای جدید ۱۴۰۳ به بازار می آید / برنامه ایران خودرو برای قیمت دنا+ نمودار

کدخبر: ۶۳۶۶۱۷
اقتصادنیوز : ایران خودرویی ها به دنبال این هستند تا تغییراتی در سبد محصولاتی خود در ۱۴۰۳ دهند، خانواده دنا نیز از این تغییرات در امان نیست و شاهد بروزرسانی اعضای این خانواده خودرویی نیز خواهیم بود.
دنای جدید ۱۴۰۳ به بازار می آید / برنامه ایران خودرو برای قیمت دنا+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، خانواده دنا تا پایان بهمن ۱۴۰۲ به نسبت مدت مشابه سال ۱۴۰۱ رشد تولیدی حدود چهار درصد را در کارنامه خود ثبت کرد. ایران خودرویی ها در پایان بهمن سال گذشته در مجموع حول و حوش ۷۸ هزار و ۷۵۰ دستگاه انواع دنا را در خطوط تولید خود نهایی کردند. این تیراژ تولید در مقابل تولید حدود ۷۵ هزار و ۸۵۰ دستگاهی که در همین بازه زمانی در ۱۴۰۱ محقق شد به زبان عدد از رشدی نزدیک به دو هزار و ۹۰۰ دستگاهی حکایت می کند.

خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص با توجه به ثبت رشد تولید خانواده دنا در کارنامه خود توانستند رشد فروش را نیز برای این خانواده خودرویی به خود ببینند.

IMG_20240325_111152_541

آبی های جاده مخصوص در پایان بهمن پارسال نزدیک به ۷۷ هزار و ۷۵۰ دستگاه انواع دنا را برای متقاضیان فاکتور کردند این تیراژ فروش در مقابل فروش حول و حوش ۷۵ هزار و ۲۰۰ دستگاهی تا پایان بهمن ۱۴۰۱ نشان می دهد این خودروساز حدود دو هزار و ۵۵۰ دستگاه دنا بیشتر در بازه زمانی یاد شده در سال ۱۴۰۲ فروخته است. فروش دنا در بازه زمانی تعیین شده به زبان درصد بیش از ۳ درصد رشد را تجربه کرده است.

بررسی مجوز قیمتی که ایران خودرویی ها در اواخر مهر ۱۴۰۲ برای ۸ محصول خود گرفتند نشان می دهد قرار است تغییرات گسترده ای در سبد محصولاتی دنا رخ دهد.

مدیران ایران خودرو به دنبال این هستند تا دنا پلاس با گیربکس ۶ سرعته و موتور EF7 P را جایگزین دنا پلاس با گیربکس دستی و موتور توربو شارژ کنند همچنین مدل اتوماتیک دنا نیز تغییر می کند. آبی های جاده مخصوص تولید دنا با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک را متوقف می کنند و دنا با گیربکس اتوماتیک با موتور توربو شارژ آپشنال را جایگزین آن می کنند.

بررسی بازار خودرو نشان می دهد در حالی که دنا با گیربکس اتوماتیک موتور توربو شارژ  آپشنال به بازار رسیده هنوز خبری از دنا با موتور EF7 P و گیربکس دستی ۶ سرعته در بازار نیست.

آن طور که طرح های فروش ایران خودرویی ها در سال ۱۴۰۲ نشان می دهد این خودروساز اولین طرح فروش دنا با گیربکس ۶ سرعته دستی و موتور EF7 P را در آخرین روز بهمن ۱۴۰۲ ویژه متقاضیانی که در دور اول فروش از مسیر سامانه یکپارچه با مکانیزم نوبت دهی نام نویسی کرده بودند، برگزار کرد. دناهای جدید در  بهار ۱۴۰۳ به متقاضیان تحویل داده خواهد شد.

IMG_20240325_111157_814

بخشی از تغییرات ایجاد شده روی دنا به دلیل بالا رفتن استانداردهای خودرویی است و بخشی نیز در راستای تلاش ایران خودرو برای جلوگیری از فروش با ضرر اتفاق افتاده است.

به نظر می رسد در سال ۱۴۰۳ بیشتر از خانواده دنا بشنویم زیرا آبی های جاده مخصوص برنامه های خود برای این خانواده خودرویی را با سرعت بیشتری در سال جاری پیگیری می کنند.

باید منتظر ماند و دیدی از تغییرات خانواده دنا در بازار چه استقبالی خواهد شد. آن طور که قیمت های بازاری خودرو نشان می دهد قیمت دنا با گیربکس اتوماتیک و موتور توربو شارژ آپشنال در سال گذشته بیش از یک میلیارد تومان بود. قیمت کارخانه ای این محصول جدید ایران خودرو حدود ۶۹۰ میلیون تومان است. به نظر می رسد بخشی از این فاصله قیمتی مربوط به عرضه محدود است و چنانچه عرضه در سال جاری افزایش یابد این فاصله قیمتی کمتر خواهد شد.

پیش بینی می شود در ابتدای عرضه دنا با گیربکس ۶ سرعته دستی و موتور EF7 P نیز فاصله قیمتی بازار و کارخانه زیاد باشد اما به تدریج این فاصله با افزایش تیراژ عرضه متعادل تر خواهد شد.

براساس جدیدترین لیست قیمت ایران خودرو، قیمت کارخانه ای دنا با گیربکس ۶ سرعته دستی و موتور EF7 P حدود ۵۵۰ میلیون تومان تعیین شده است. این احتمال وجود دارد که ایران خودرویی ها بتوانند در بهار ۱۴۰۳ لیست قیمتی خود را بروز رسانی کنند بنابراین شاهد افزایش قیمت دنا با گیربکس ۶ سرعته دستی و موتور EF7 P نیز خواهیم بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید