بررسی قیمت های بازاری خودرو نشان می دهد

2 خودرویی که بازار را سوپرایز کردند

کدخبر: ۶۳۶۷۶۶
اقتصادنیوز : بررسی قیمت بازاری خودروها در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ نشان می دهد محصولاتی کم طرفدارتر نیز در بازار با اقبال روبرو شدند و رشد قیمت را به خود دیدند.
2 خودرویی که بازار را سوپرایز کردند

به گزارش اقتصادنیوز، رانا پلاس با سقف پانوراما (شیشه ای) و سورن پلاس با موتور EF7 در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰ درصد رشد قیمت را تجربه کردند. این دو محصول ایران خودرو در حالی این میزان رشد قیمت را در کارنامه خود ثبت کردند که در بازار خودرو کمتر با اقبال روبرو هستند.

بررسی وضعیت محصولات ایران خودرو در بازار نشان می دهد به طور معمول تمرکز متقاضیان روی محصولات خانواده پژو است.

خودروهایی مانند اعضای خانواده پژو پارس و همچنین پژو ۲۰۶ بیش از سایر محصولات ایران خودرو تقاضا را به سمت خود جلب می کنند. اما در نیمه دوم سال گذشته وضعیت بازار خودرو به گونه ای بود که حتی محصولات کم طرفدارتر مانند سورن پلاس با موتور EF7 و همچنین رانا پلاس با سقف پانوراما نیز در بازار با اقبال متقاضیان روبرو شدند.

بررسی روند هفتگی قیمت سورن پلاس با موتور EF7 نشان می دهد این خودرو در پایان هفته اول مهر سال گذشته با قیمت حدود ۵۴۵ میلیون تومان در بازار داد و ستد شد. اما این عضو خانواده سمند که به نوعی کف قیمت را در بازار در اختیار دارد در هفته منتهی به ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ با قیمتی حول و حوش ۶۶۵ میلیون تومان به متقاضیان عرضه شد. بنابراین شاهد هستیم که در بازه زمانی ۶ ماهه قیمت سورن پلاس با موتور EF7 رشدس حدود ۲۲ درصدی را تجربه کرده است.

رانا پلاس با سقف پانوراما نیز در بازه زمانی مورد اشاره در سال گذشته رشد حول و حوش ۲۰ درصدی قیمت را در کارنامه ثبت کرد. این محصول ایران خودرو در پایان اولین هفته از پاییز ۱۴۰۲ با قیمت نزدیک به ۵۴۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه شدند. رانا پلاس با سقف شیشه ای در آخرین هفته از اسفند سال گذشته با رشدی حدود ۱۱۰ میلیون تومانی قیمت خود را به حوالی ۶۵۰ میلیون تومان رساند.

بنابراین آن دسته از متقاضیان که به قصد سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید سورن پلاس با موتور EF7 و رانا پلاس با سقف پانوراما کردند در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ ماهانه به طور میانگین حدود ۳.۵ درصد سود کردند. می توان گفت وضعیت بازار خودرو در نیمه دوم ۱۴۰۲ به گونه ای بود که سرمایه گذاری روی محصولات کم طرفدارتر نیز جواب داده است.

بیشترین رشد قیمت رانا پلاس با سقف پانوراما مربوط به بازه زمانی ۲۱ دی تا ۲۸ دی سال گذشته است. این محصول آبی ها جاده مخصوص در بازه یک هفته ای یاد شده حدود ۱۲ درصد رشد قیمت را به خود دید. فروشندگان ۲۱ دی ۱۴۰۲ رانا پلاس با سقف شیشه ای را با قیمت حول و حوش ۵۷۰ میلیون تومان در دسترس متقاضیان قرار دادند اما طی یک هفته قیمت این خودرو رشد نزدیک به ۷۰ میلیون تومانی را در کارنامه ثبت کرد و در ۲۸ دی ۱۴۰۲ متقاضیان رانا پلاس سقف شیشه ای برای در اختیار گرفتن آن باید حول و حوش ۶۴۰ میلیون تومان به فروشندگان پرداخت می کردند.

photo_2024-03-25_14-17-03

سورن پلاس با موتور EF7 نیز بیشترین رشد قیمت را در بازه زمانی ۴ بهمن تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در کارنامه خود ثبت کرد. این عضو خانواده سمند در چهارم بهمن ۱۴۰۲ با قیمت حدود ۶۳۰ میلیون تومانی در بازار حاضر بود اما طی یک هفته یعنی در هفته منتهی به ۱۲ بهمن قیمتش رشدی حدود ۲۵ میلیون تومانی را تجربه کرد و خریداران باید برای در خاتیار گرفتن این عضو خانواده سمند حول و حوش ۶۵۵ میلیون تومان پرداخت می کردند. بنابراین سورن پلاس با موتور EF7 طی بازه زمانی مورد اشاره رشدی حدود ۴ درصدی را با خود دید.

ایران خودرویی ها قصد دارند رانا پلاس با سقف شیشه ای را با افزایش آپشن و  ایجاد تغییراتی تولید کنند اما به نظر می رسد دیگر برنامه ای برای تولید سورن پلاس با موتور EF7 بنزینی نداشته باشند و این غضو خانواده سمند را از این به بعد با موتور XU7P به بازار عرضه کنند.

باید منتظر ماند و دید تغییرات ایجاد شده روی دو خودروی کم طرفدار ایران خودرو در بازار با چه واکنشی از سوی خریداران مواجه می شود آیا این تغییرات می تواند سبب شود تا این دو خودرو با اقبال بیشتر خریداران روبرو شوند یا همچنان آنها زیر سایه دیگر محصولات ایران خودرو در بازار قرار خواهند گرفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید