میزان تخصیص ارز برای واردات کالاها در سال جاری مشخص شد+جزییات

کدخبر: ۶۴۰۳۰۷
اقتصادنیوز : مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: از ابتدای سال جاری تا امروز یک میلیارد و ۷۸۸ میلیون دلار ارز از سوی مرکز مبادله تامین شده است و این مرکز از این پس آمار تفکیکی تامین ارز را به صورت منظم منتشر می‌کند.
میزان تخصیص ارز برای واردات کالاها در سال جاری مشخص شد+جزییات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، علی سعیدی در یک برنامه تلویزیونی ضمن ارائه گزارش از عملکرد مرکز مبادله ارز و طلا در سال جاری گفت: از ابتدای امسال تا امروز (۲۵ فروردین ماه) در چهار گروه ارزهای تخصیصی شامل کالاهای اساسی، نیازهای بازرگانی، ارز اشخاص و ارز خدماتی در مجموع یک میلیارد و ۷۸۸ میلیون دلار ارز از سوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران تخصیص داده شده است.

سعیدی اظهار کرد: در حوزه کالاهای اساسی که شامل مواد غذایی از جمله گندم، ذرت، دانه‌های روغنی و دارو می‌شود، ‌۳۹۳ میلیون دلار ارز تامین شده است. همچنین در حوزه نیازهای بارزگانی که ارز آن به ارز نیمایی موسوم است و شامل مواد اولیه، ابزارآلات و ماشین آلات می شود، ۹۲۳ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفته است.

وی افزود: در این مدت در حوزه ارز اشخاص که تامین ارز از محل صادرات صورت می‌گیرد، ۳۹۶ میلیون دلار و همچنین در بخش ارز خدماتی که شامل ۶۳ ردیف مانند ارزهای درمانی، نیاز شرکت‌های هواپیمایی و دانشجویان است، معادل ۷۶ میلیون دلار ارز تخصیص داده شده است.

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران خاطر نشان کرد:‌ این تامین ارز با استفاده از ارزهای مختلف مانند یورو، درهم، یوان و دلار صورت گرفته، اما معادل دلاری آن محاسبه و اعلام می‌شود و از این پس، آمار تفکیکی مربوط به تخصیص ارز در این مرکز به صورت منظم منتشر می‌شود.

سعیدی در ادامه با ارائه آمار حراج شمش طلا و سکه پرداخت و گفت: از تاریخ ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۲ که آغاز معاملات شمش در مرکز مبادله صورت گرفت، تا امروز ۲۰۸۵ کیلوگرم معاملات شمش طلا انجام شده که عرضه کنندگان در این بازار شامل صادر کنندگانی هستند که برای رفع تعهد صادراتی خود اقدام به واردات شمش طلا کرده‌اند.

خبر مرتبط
سهمیه واردات ۱۴۰۳ اعلام شد+ جزئیات

اقتصادنیوز : سامانه جامع تجارت با صدور اطلاعیه ای توضیحات تکمیلی درباره بررسی سهمیه واردات در سال ۱۴۰۳ اعلام کرد.

وی ادامه داد: در بازار حراج سکه مرکز مبادله ۹ حراج غیر حضوری از طریق سامانه‌ها صورت گرفت و خریداران به صورت مستقیم امکان واریز وجه و ثبت سفارش داشتند، در مجموع ۱۱ هزار و ۵۲۴ سکه شامل ۸۰ هزار و ۳۸۳ ربع سکه، ۱۶ هزار و ۱۳۳ نیم سکه و ۱۴ هزار و هشت عدد سکه تمام بهار آزادی عرضه شد.

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران در پایان با اعلام میزان ارز تخصیص شده در دو سال اخیر گفت: در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۶۵.۵ میلیارد دلار ارز تخصیص داده شد که این عدد در سال ۱۴۰۲ به ۶۹.۵ میلیارد دلار رسید که نشان دهنده شش درصد رشد ارز تخصیصی برای بازار ارز و تولیدکنندگان است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید