گزارش «اقتصادنیوز» از ورود تاکسی‌های برقی به پایتخت؛

کام پایتخت‌نشینان تلخ ماند/ وعده توخالی تاکسی‌ برقی برای تهرانی‌ها؟

کدخبر: ۶۴۲۲۲۶
اقتصادنیوز: وعده ورود تاکسی‌های برقی به تهران از سال جاری، چشمان شهروندان تهرانی را همچنان منتظر نگه داشته است و کشمکش بر سر ورود این تاکسی‌ها و خودروهای پیشرفته همچنان ادامه دارد. بررسی های اقتصادنیوز نشان می دهد که اهالی پایتخت نباید به این وعده دل خوش کنند؛ در این گزارش دلیل این موضوع را در گفت و گو با سخنگوی شهرداری تهران بررسی کرده ایم.
کام پایتخت‌نشینان تلخ ماند/ وعده توخالی تاکسی‌ برقی برای تهرانی‌ها؟

به گزارش اقتصادنیوز، آلودگی تهران و دیگر کلانشهرها و البته گام های کشور به سمت بهره مندی از تکنولوژی های روز دنیا، منصب نشینان را بر آن داشت تا آستین ها را بالا بزنند و شهرهای بزرگ به ویژه تهران را به خودروهای برقی بیارایند. 

در همین زمینه، عباس علی آبادی وزیر صمت در تاریخ چهار آذرماه سال گذشته تأکید کرده بود که «دوره در حال ورود به یک دوره تازه، یعنی استفاده از خودروهای برقی و هوشمند است. امیدواریم در سال آینده سطحی از هوشمندی را در خودروهای داخلی هم داشته باشیم. در مجموع مقرر شده تا آخر سال(1402) ۱۰۰ هزار تاکسی برقی در شهرهای بزرگ داشته باشیم.»

کارناوال رونمایی از خودروهای برقی

بعد از سخنان وزیر صمت، تا پایان سال سه بار رونمایی از خودروهای برقی انجام شد. نخستین رونمایی نمادین در تاریخ 19 آذرماه 1402 بود که برای اولین بار از ۸۸ خودروی برقی رونمایی شد و علیرضا زاکانی شهردار تهران اعلام کرد: «خوشبختانه در رونمایی از اولین خودروی تمام برقی که قرار است به ناوگان تاکسیرانی تحویل شود، دور هم جمع شده‌ایم تا آغاز یک مسیر را با هم جشن بگیریم.»

خبر مرتبط
ورود اتوبوس و تاکسی برقی به تهران از سال آینده

سخنگوی شهرداری تهران اعلام کرد که اتوبوس، تاکسی و موتور برقی از سال آینده به تهران وارد می‌شود.

در ادامه کارناوال رونمایی از خودروهای برقی در پایتخت، 26 دی ماه 1402 نیز با حضور وزیر صمت از 198 خودروی برقی رونمایی شد. سریال رونمایی ها همچنان ادامه یافت تا اینکه برای سومین بار در 22 اسفندماه سال گذشته از چندین دستگاه خودروی برقی وارداتی چینی در حیاط شورای شهر تهران رونمایی شد.

کام تهرانی ها تلخ ماند

همزمان با رونمایی از خودروهای برقی که تعدادی از آنها قرار است در قالب تاکسی در خیابان های پایتخت، میزبان شهروندان تهرانی شوند، مسئولان شهری اعلام کردند در سال 1403 این خودروها آغاز به کار می کنند؛ اما هنوز دو ماه از سال نگذشته حواشی خودروهای برقی، گریبانگیر خاص و عام شد. 

خالی بودن خیابان های تهران از تردد تاکسی های برقی، صدای عضو شورای شهر تهران را هم در آورد. علی اصغر قائمی در این زمینه گفته است: «در اسفندماه سال گذشته از تعدادی خودروی برقی وارداتی چینی رونمایی شد که رنگش با رنگ مصوب(فیروزه‌ای) همخوانی نداشت و شهرداری هنوز در مورد نحوه خدمات پس از فروش اقدامی نکرده است. همچنین شرکت خودروساز صاحب صلاحیت را نیز معرفی نکرده است. حتی یک خودروی برقی هم موفق به دریافت پلاک تاکسی نشده است.»

تاکسی های برقی قرار نبود الان وارد تهران شوند

خبرنگار «اقتصادنیوز» علت وارد نشدن خودروها و تاکسی های برقی به خیابان تهران را از عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران جویا شد. او در پاسخ به این سوال «اقتصادنیوز» که چرا تاکسی ها و خودروهای برقی تاکنون وارد پایتخت نشده اند، گفت: «قرار نبود الان وارد تهران شوند. طبق قراردادی که با شرکت تولیدکننده داریم، این خودروها باید در نیمه دوم سال وارد کشور بشوند.»

محمدخانی به این سوال که اسفندماه سال گذشته از تعدادی خودروی چینی رونمایی شد اما چرا این خودروها هنوز مورد استفاده قرار نگرفته اند، پاسخ داد و خاطرنشان کرد: «این خودروهای چینی به صورت نمونه و در تعداد محدود(30 خودروی برقی) رونمایی شدند که بیشتر برای تست و بررسی نهایی و بازدید مدیران در آیین رونمایی قرار داشتند. حتی نمونه هایی از این خودروها در باغ کتاب برای بازدید عموم مردم به نمایش گذاشته شد.»

سخنگوی شهرداری تهران در پایان اعلام کرد که «در بسته حمل و نقل شهرداری، قرار است 27 هزار و 500 تاکسی برقی قرار بگیرد که هنوز وارد کشور نشده اند اما این تاکسی ها و خودروها تا پایان سال وارد چرخه حمل و نقل می شوند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید